2022-04-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Du kanske kan kontakta kommunen för skuldsanering och få hjälp i hur du ska gå tillväga på ett rimligt sätt?
Man kontaktar dem själv och bokar in ett möte.
Budget- och skuldrådgivning (stad) heter det oftast och ska vara kostnadsfritt.

Tror inte skuldsanering kommer vara ett alternativ här då TS kommer kunna betala tillbaka detta inom rimlig tid och är rätt ung. Men kommunens budget och skuldrådgivare är ett jätte bra tips.
Citera
2022-04-04, 17:05
Medlem
Alla som skuldsätter sig svårt har en undanflykt. Destruktivt förhållande, manipulerad osv... Alla dumheter man gör är alltid någon annans fel. Att själv avkrävas ansvar är kränkande.

200 papp i skulder. Vafan är det att gnälla om ? Du har supit och shoppat för pengar du inte haft. Antagligen har du även lånat ut till nån idiot som inte kommer att betala tillbaka med.

Jag förstår inte tråden. Vill du ha sympati ? Sluta tjuta på Flashback och gör som alla andra. Börja betala tillbaka. Kolla några avsnitt av Lyxfällan så får du se hur det går när det verkligen hår åt helvete.

Eller så gör du som alla andra ungar idag. "NÄÄÄÄ, jag har inte gjort nåt. Det där får farsan och morsan betala...."
Senast redigerad av Snorrelino 2022-04-04 kl. 17:08.
Citera
2022-04-04, 18:38
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
1. Väx upp

2. Utbilda dig för högre lön. Du bor hemma och behöver inte CSN lån

3. Lär dig ekonomi

Buuuuh, dåligt svar! Det där fattar väl alla men hjälper inte ts i detta fall. Jag skulle rekommendera ts att växa upp och lära sig lite om hur ekonomi fungerar. Plugga nåt kul med CSN om det går. Sen när studierna sär klara så kan du säkerligen få högre lön om du ber snällt.
Citera
2022-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Sådant förfarande kallas bedrägeri och borde polisanmälas.
nej det är fullt lagligt och smarta människor gör det alltid!
Citera
2022-04-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Glöm pluggandet tills du betalat av lånen. Hoppas du lärt dig att man inte lånar till konsumtion och var jävligt tacksam att du får bo hos föräldrarna.
bankerna snor miljarder i räntor -bara rätt att skita i betalning och skuldsannera 0 - smarta blir inte skinnade av banker
Citera
2022-04-04, 19:28
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Som föregående talare säger. Be föräldrarna antingen belåna bostad(om sådant utrymme finns), låna ut eget kapital, eller ta ett blancolån åt dig.

Betala sedan 15000:- i månaden på det. På 16 månader är det klart. Eller ännu mindre om de lånar ut eget kapital utan ränta.

Varför ska föräldrarna belåna en bostad om hon nu är så oansvarig att situationen uppkommit från första början?
Citera
2022-04-04, 19:29
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuldsattforlivet
Hej! Det står att eftersom mitt konto är nytt kan jag inte kontakta dig. Kan du kontakta mig istället?

Han vill väl bara att du betalar av i natura istället?
Citera
2022-04-04, 19:33
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3DIT
Tror inte skuldsanering kommer vara ett alternativ här då TS kommer kunna betala tillbaka detta inom rimlig tid och är rätt ung. Men kommunens budget och skuldrådgivare är ett jätte bra tips.

Alla som tagit en skuld har en moralisk skyldighet att betala tillbaka den tills man dör.
Citera
2022-04-04, 19:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

Du måste skämta!! Börja betala av lånen! Vad fan är problemet?
Citera
2022-04-04, 20:05
Medlem
Citat:
Hej.

Jag är en tjej på 22 år. Jag har lagt mig själv i skiten ordentligt. Jag har skulder som bara den. Jag har skulder på över 200 tusen och jag tjänar ca 18.000 efter skatt. Har endast jobbat hos min arbetsgivare i ca 2 månader. Jag har små lån lite överallt och även en skuld på skatteverket på ca 30 tusen. Jag har för många kreditförfrågningar för att ta andra lån. Vad kan man göra? Månadsbeloppen går nästan över min lön. Som tur är bor jag hemma så betalar ingen hyra. Men jag har tyvärr tagit flera lån med dyra månadsavgifter. Vad kan man göra? Har kollat med svea ekonomi för att samla lån men måste ha fast anställning vilket jag inte har förens om ca 4 månader.

200-tusen borde egentligen inte vara något problem så det låter mer som att du har ett räntepronlem snarare än ett skuldproblem om du förstår vad du menar. Det enda rätta att göra är såklart att gå igenom vilka skulder du har och kanske med hjälp av dina föräldrar ordna ett lån med förmånligare villkor.
Citera
2022-04-04, 20:36
Medlem
Citat:
Hej.

Prata med samtliga företag och gör en avbetalningsplan. Så att det inte sticker iväg mer. Plus att man många gånger for ned kostnaden något då man visar ansvar och en vilja att betala.

Lån med föräldrar som borgenär är såklart bäst för dig personligen. 200.000 kr kan väl vara 2000kr i månaden eller något mindre genom banken. Din skuld är liten och din lön efter skatt är helt Ok. Du behöver bara bryta mönster och börja vara lite konstruktiv.
Citera
2022-04-04, 21:44
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hej.

Börja med att amortera bort det lägsta lånet, sen fortsätter du på nästa lån osv. Du har bra förutsättningar att bli skuldfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in