Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Ja, det har du rätt i. Det tål att funderas över Kremls reaktion på detta. En sak som skiljer från WW2 är att NATO nu finns samt även kärnvapen. Insatsen är så att säga högre denna gång om Ryssland, likt Hitler, vill kriga mot flera motståndare varav några är NATO-medlemmar (uppbackade av kärnvapen). Till detta kommer den ekonomiska verkligheten med omvärldens sanktioner. Vid tidpunkten för WW2 var man inte lika beroende av världshandel och möjlighet att kunna resa m m. Nu svider en isolering mer.
Jo. Tyskarna fick rentav tag på apelsiner och kunde tillverka Fanta. Det är ju nazi-läsken no. 1.
Skämt åsido (man måste kunna skämta också): Det lutar ändå åt att Putin trodde att han skulle komma undan med detta. Ryssarna kan omöjligt ha kalkylerat med så hårda reaktioner från omvärlden — eller...? Oerhört märkligt, men jag har svårt att föreställa mig något annat.
Ta det jag skrev förut med en nypa salt. Splittring och oenighet i Europa gynnar Rysslands sak, men samtidigt får man ha i åtanke att oenigheten rör nivåskillnader. Ja, så ser jag på Tysklands och Frankrikes svar på den ryska aggressionen.
Fast jag undrar om det finns någon idé i Ryssland om att inte upprepa Hitlers misstag i händelse av storkrig. Tyskland under andra världskriget är trots allt det enda exempel vi har i närtid på en europeisk stormakt som fört krig på flera fronter samtidigt. Det hade förmodligen gått bättre för tyskarna om man besegrat Storbritannien efter Frankrike och först därefter attackerat Sovjetunionen, fast den sovjetiska krigsindustrin fick upp farten mer och mer, vilket tvingade fram en invasion som kunde väntat något år. Kärnvapen i all ära — har vi otur är Putin beredd att ta fajten om han anser att det är nödvändigt på sikt.