2022-04-04, 16:31
Medlem
raskenss avatar
minröj och upprensning, gäller inte fumlas sig. Ryssarna har lämnat efter sig tusentals försåtsmineringar:

https://www.youtube.com/watch?v=i1MgZww4pQI
Citera
2022-04-04, 16:33
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Borde Ukraina fortsätta in i Ryssland? Med tanke på att ryssarnas avsikt med att dra sig bort från Kiev är att kunna föra över trupper till Luhansk- och Krimfronterna, borde Ukraina fortsätta in i Ryssland för att binda ryska trupper där att försvara moderlandet?
Med - "in i ryssland",menar du? In i annekterade områden i Donbas,eller in över ryska gränsen som var innan 2014?
Citera
2022-04-04, 16:33
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag undrar hur dom ryska spinndoktorerna tänkte där. Hur kunde dom välja en så komplett korkad figur som symbol för kriget. Var det medvetet att den skulle vara snarlik svastikan? Ryssarnas bottenlösa historielöshet är fantastisk.

Kanske ingen slump att den fascist-ryska regimen väljer denna symbol eftersom det ju finns flertalet andra likheter med Nazityskland och dagens Ryssland. Deras skövlingar och krigsförbrytelser i Ukraina påminner om tyskarnas invasion av Sovjetunionen 1941. Samma misstag som leder till omvärldens fördömanden och en enorm revanschlusta och krav på hämnd från den ukrainska befolkningen. Ryssar kommer inte att behandlas milt i Ukraina efter det här.

Putins förevändning att värna om rysktalande är en annan slående likhet med hur Hitler resonerade när han ansåg försvara tysktalande i Österrike, Tjeckoslovakien och Polen. Skillnaden här är att Putin avslöjar sig som den bluffmakare han är genom de bombningar och den ursinniga krigföring som förekommer just i rysktalande områden.
Citera
2022-04-04, 16:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Ja,men tål också att tänkas på att Kremlin inte hade sett detta komma.Ignorans eller ren förnekan?
(Om du menar att de kanske har annat syfte än vad som synes vara,så,ja...då skulle det kunna förklara både ett och annat....tanken har slagit många av oss,britt eller som mig själv,amerikan)
Ja, exakt. Det är svårt att veta hur de tänker när det kommer till Europa. Vill de ha en aggressiv respons, vill de så split...

Under själva kriget tycker jag att många ryska uttalanden varit närmast timida, "vi har försökt ha en dialog", "detta kunde förhindrats", "vi söker förståelse", osv. Inte alls samma ton som när Putin varnade dem som kunde tänkas vilja blanda sig i.
Citera
2022-04-04, 16:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ryssarna har attackerat Zhytomyr ifrån nordväst om staden och har aldrig tagit sig förbi staden som krävs för att ta sig till motorvägen mellan Zhytomyr och Kiev. Det är bara att kolla google maps så ser du själv geografin ligger till och gör samtidigt googlesökning på ryssarnas aktivitet gällande staden.

Du vet väl att orten Motizhin ligger söder om vägen E40. Eftersom ryska trupper bevisligen har varit i den orten måste de naturligtvis också ha varit på vägen.
Citera
2022-04-04, 16:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Med - "in i ryssland",menar du? In i annekterade områden i Donbas,eller in över ryska gränsen som var innan 2014?

Ja, säger inte att det är en bra idé, men nåt att överväga. I Donbas vill ju ryssen slåss så bättre hålla trupperna därifrån.
Citera
2022-04-04, 16:45
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ja, säger inte att det är en bra idé, men nåt att överväga. I Donbas vill ju ryssen slåss så bättre hålla trupperna därifrån.
Nej,nej,jag tog inte dina ord som någon ide eller liknande alls.Jag undrade bara om du menade in i Ryssland som in i det riktiga Ryssland,och inte i det av fantasi nyskapade Ryssland,där mestadels av Donbas numera anses ingå
Citera
2022-04-04, 16:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Nej,nej,jag tog inte dina ord som någon ide eller liknande alls.Jag undrade bara om du menade in i Ryssland som in i det riktiga Ryssland,och inte i det av fantasi nyskapade Ryssland,där mestadels av Donbas numera anses ingå

Aha, nej in i riktiga Ryssland, erkänt av Världen, för att tvinga ryssarna att avdela trupp att försvara sig där.
Citera
2022-04-04, 16:49
Medlem
Jofs avatar
Citat:
In i Ryssland tror jag är bäst. Öga för öga... Dags att gå till motanfall. Man kan inte bara sitta still och bli bombade. Det har aldrig lett till seger. (För den part som anfallits).
Citera
2022-04-04, 16:50
Medlem
USA planerar nya sanktioner mot Ryssland. Hoppas att Sleepy Joe har vaknat.
Citera
2022-04-04, 16:52
Medlem
Vittnesmål från Butja om mördandet

https://www.expressen.se/nyheter/ingen-fragade-nagot-mannen-bara-skots/
Citera
2022-04-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hörde nyss på radio. Ukraina hävdar att ryssarna har har bakbundit människor och det ligger kroppar på gatorna, medan Ryssland hävdar att det bara är skådespelare som ligger på gatorna inga offer.

Haha, de är ju fan sjuka i huvudet som kommer med sådan förklaringar. Vem fan kommer med sån förklaring, säg bara att det inte va ni

Korrespondenten hade talat med en kvinna från Ukraina vars svärfar var från Ryssland och han sa till henne att allt är Ukrainas fel Ryssland har inte gjort någonting, de har inte invaderat Ukraina. Snacka om hjärntvättade människor.

Hade inte Ukraina återtagit områdena hade Ryssland kommit undan med detta som så ofta förut.
Nu gick det inte att lägga locket på när man inte längre kunde kontrollera narrativet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in