2022-04-04, 14:59
Medlem
dempa.nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Länk?

*Jag såg precis Carl Bildt rövknulla en afghan i parken

https://mobile.twitter.com/morphonio...99578617417735
Citera
2022-04-04, 15:03
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Kolla sanningen om armenierna så är dom inte oskyldiga själva Inna du skäller som en hund utan fakta.

De var fullständigt oskyldiga.
Citera
2022-04-04, 15:05
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De var fullständigt oskyldiga.

Ett mynt har alltid två sidor.
https://www.youtube.com/watch?v=o8eCUTQEBr8
Citera
2022-04-04, 15:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Precis. Förstår inte varför Tyskland är bad guys här när Barbarossa var världens största frihetsoperation för att befria världen från den ryska plågan som bara gett oss Sojvetvälde, kommunistisk diktatur, korruption, misär, slaveri, svält, angiveri, spioneri och den ena despoten efter den andra.

Behåll gärna privilegiet att kalla alla man inte håller med för Hitler eller nazist men i grund och botten hade han rätt och det tror jag alla förstår om ni rannsakar er själva.
Ja, nu är det fritt fram att säga sanningen om Hitler och kriget mot Sovjetunionen/bolsjevismen. Jag står för att jag anser att nederlaget var en katastrof i ett längre perspektiv. Dagens rysshatare kan inte gärna försvara den här perversa uppfattningen om Sovjetunionen som befriare i Östeuropa.

Tom. USA-fanboys borde kunna hålla med. Det anglosaxiska USA hade funnits kvar om Tyskland vunnit kriget.
Citera
2022-04-04, 15:09
Moderator
-Info-s avatar
Var massmorden i Butja beordrade uppifrån?

Citat:
"Den 1 april citerade nyhetsbyrån Interfax den ryska militärens tv-kanal Zvezda som berättade att utrensningar pågår i städer som den ryska militären håller, däribland Butja. En av befälhavarna namnges: Aleksej Sjabulin."

https://twitter.com/kallekn/status/1510571234731470851
Citat:
"Samt officiella källor i Moskva. Som exempelvis den ryska militärens kanal Zvezda, som den 1 april berättade att "utrensningar" pågår i städer och samhällen i Ukraina som Ryssland har intagit. Praktiskt nog namngavs befälhavaren för insatsen, Aleksej Sjabulin."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-hamna-i-haag

Stämmer uppgifterna så verkar det som det.
Citera
2022-04-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Såg just en bild på ett av ryssarna avrättat barn i 7 års åldern.

Jävla ryska svin! Och förbannade jävla femte kolonnare som sprider ryss propaganda.

Jag är absolut emot dödande av civila naturligtvis, och är ryssarna bakom detta och det är sant så ska de naturligtvis behöva krypa fram till ICC för att få en dom, men kom ihåg att du endast får en färdig bild av konflikten från en sida i västlig media idag. Och på tal om ICC. USA är inte med i ICC, vilket ju gör Bidens uttalande om att Putin är en krigsbrottsling rent tragikomisk och bara säger något om hur lite självkritik och självinsikt som finns i staterna.

Om du tänker efter vad målet med invasionen från ryssarnas sida är så är den inte att ha ihjäl civila. Det är inte en bild jag fått serverad från RT eller någon direkt Putinist-kanal.
Det är något man kan sluta sig till utifrån att själv ta in källor som finns fritt att kolla på.
Putin har själv beskrivit Ukraina som ett broderfolk. Se filmen Ukraine on fire.
Se även det tal han höll efter att invasionen inleddes OCH talet han höll 24:e februari i år
https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8
Jag säger inte att allt han säger är sant, men tänk på vilka som är åhörarna. Han pratar även till Ryssar. Han pratar till Ukrainare. Tolka det hur du vill, men gör DIN EGEN tolkning.
Och så finns det många fler källor naturligtvis... :-) Västlig media innehåller också korn av sanning ibland.

Sedan har vi det faktumet att miljoner ryssar har släkt och vänner i Ukraina. Konstantin Kisin från YT-kanalen "triggernometry" har släkt på båda sidor. Finns hur många exempel som helst. Det finns ett motstånd mot kriget i Ryssland av denna anledning som är stort. Och det skulle av naturliga skäl vara korkat att gå in med en strategi så att många civila dog. Dvs det utesluter att urskiljningslöst använda stalinorgeln mot platser med civila och att göra som USA gjorde (senast i Afghanistan med B52 och massiva bombningar). Speciellt utesluter det att använda bombmattor mot städer (som ju de alierade gjorde i WW2).
Ta USAs olagliga invasion av Irak som exempel, bara för att ta ett axplock av alla vedervärdiga saker de ställt till med. De såg först till att ha ihjäl 500 000 barn i Irak genom sanktioner, och samtidigt försvaga militären i landet. Sedan bombade de skiten ur dem med sina "precisionsbombningar" när kriget inleddes som vi i Sverige fick ta del av och som jag tror alla som var med på den tiden kommer ihåg. Men uppskattningar görs ändå att ca 500 000 civila dog av detta EFTER att kriget inletts.
Du får gärna rätta mig om jag har fel här. Jag går på vad jag kan utläsa från
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...f_the_Iraq_War

Exakta siffran är inte så jätteviktig. Poängen är att Ryssland gick INTE in med att lägga bombmattor och totalt ignorera civila förluster. Att det finns civila som dött är svårt att undvika i alla krig, men valet de gjort är att mer gå in med marktrupp och försöka isolera och bekämpa stridande. Därav att de inte gått in i städer, åtminstone inte innan de tömts på civila.

Men målet strategiskt är att Ukraina inte ska bli en del av NATO. Ryssland vill fortsätta att ha relationer till landet (via släkt, handel, etc). Så det är uppenbarligen kontraproduktivt att ha ihjäl civlia.

Sedan har andra tidigare poängterat att Putin kan knappast styra varje soldats agerande i varje situation. Det finns alltid rötägg. Wikileaks avslöjade flera saker som Amerikanerna försökte dölja, som abu ghraib eller dödandet av civila från helikopter. Och kom ihåg att det finns rötägg även på den Ukrainska sidan. Alla känner ju till att det finns öppna nazister som när ett hat sedan länge mot ryssar (dvs de är inte helt oväntat rasister). Vi har krigsbrott begångna även av Ukraina. Jag tänker bland annat på artilleribeskjutning från Ukrainsk sida mot stadskärnor med artilleri och robot med klusterbomber. Vi får väl se hur pass sant allt detta är efter kriget. Men just nu är ALLA uppgifter från kriget en REN partsinlaga man behöver ta med en REJÄL skopa med salt.
Citera
2022-04-04, 15:10
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, nu är det fritt fram att säga sanningen om Hitler och kriget mot Sovjetunionen/bolsjevismen. Jag står för att jag anser att nederlaget var en katastrof i ett längre perspektiv. Dagens rysshatare kan inte gärna försvara den här perversa uppfattningen om Sovjetunionen som befriare i Östeuropa.

Tom. USA-fanboys borde kunna hålla med. Det anglosaxiska USA hade funnits kvar om Tyskland vunnit kriget.

Bästa av allt är att du skulle kunna kalla Barbarossa för en militär specialoperation och i ett slag befinna dig på samma moraliska nivå som vissa hycklare som samtidigt vill kunna nazistämpla allt. Det är visst en annan sak Sovjetryssland gett världen att kunna ursäkta sin despoti genom att använda etiketter på sina meningsmotståndare.
Citera
2022-04-04, 15:17
Medlem
RBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kommer mer och mer information fr staden Bucha som befriades av UAF fr ryssäcklen. Massgravar, avrättade på gator, våldtagna och mördade kvinnor. Ryssvinen gjorde samma sak där som efterbliven lillebror gjorde i Srebrenoca. Så putler bör gå samma väg som Milosevic nu.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60967463

Människan är den mest destruktiva varelsen i hela Universum.

Jordklotet skulle enbart må bra av att människan försvann.

Att vara människa och kalla sig humanist är således inget att vara stolt över.

Och så finns det dom som kallar människan "skapelsens krona"

Om det som hänt i staden Bucha har hänt eller inte kan endast de som varit på plats veta !
Citera
2022-04-04, 15:20
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Kommer mer och mer information fr staden Bucha som befriades av UAF fr ryssäcklen. Massgravar, avrättade på gator, våldtagna och mördade kvinnor. Ryssvinen gjorde samma sak där som efterbliven lillebror gjorde i Srebrenoca. Så putler bör gå samma väg som Milosevic nu.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60967463

Är det bevisat? Eller kan det vara ett desperat försök till smutskastning av Ukraina för att dra med Nato in i den här konflikten?

Eftersom dessa anklagelser påminner lite om filmen "Wag the dog".

https://m.youtube.com/watch?v=steA_PZPkc8
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-04-04 kl. 15:52.
Citera
2022-04-04, 15:20
Medlem
Ryssland med Lavrov i spetsen är inte trovärdiga för fem öre eftersom de hävdar att ALLT fel / grymt är fabricerat. Ryssland gör tydligen inte några fel. De har inte tatt på sig någotsomhelst.

Bombing av sjukhus = inte ryssarnas fel där gömmer sig militär
Bilder på gravid kvinna skottskadad = inte ryssarnas fel skådespelare
Massakrer utanför Kiev = inte ryssarnas fel utan också här skådespelare
Kolonne som står still utanför Kiev = taktisk manöver för att locka fram Ukrainsk militär

Osv osv. Ryssarna och rysk militär är tydligen ofelbara därför är de inte heller trovärdiga. Tar man aldrig ansvar så ljuger man
Citera
2022-04-04, 15:26
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Jag är absolut emot dödande av civila naturligtvis, och är ryssarna bakom detta och det är sant så ska de naturligtvis behöva krypa fram till ICC för att få en dom, men kom ihåg att du endast får en färdig bild av konflikten från en sida i västlig media idag. Och på tal om ICC. USA är inte med i ICC, vilket ju gör Bidens uttalande om att Putin är en krigsbrottsling rent tragikomisk och bara säger något om hur lite självkritik och självinsikt som finns i staterna.

Om du tänker efter vad målet med invasionen från ryssarnas sida är så är den inte att ha ihjäl civila. Det är inte en bild jag fått serverad från RT eller någon direkt Putinist-kanal.
Det är något man kan sluta sig till utifrån att själv ta in källor som finns fritt att kolla på.
Putin har själv beskrivit Ukraina som ett broderfolk. Se filmen Ukraine on fire.
Se även det tal han höll efter att invasionen inleddes OCH talet han höll 24:e februari i år
https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8
Jag säger inte att allt han säger är sant, men tänk på vilka som är åhörarna. Han pratar även till Ryssar. Han pratar till Ukrainare. Tolka det hur du vill, men gör DIN EGEN tolkning.
Och så finns det många fler källor naturligtvis... :-) Västlig media innehåller också korn av sanning ibland.

Sedan har vi det faktumet att miljoner ryssar har släkt och vänner i Ukraina. Konstantin Kisin från YT-kanalen "triggernometry" har släkt på båda sidor. Finns hur många exempel som helst. Det finns ett motstånd mot kriget i Ryssland av denna anledning som är stort. Och det skulle av naturliga skäl vara korkat att gå in med en strategi så att många civila dog. Dvs det utesluter att urskiljningslöst använda stalinorgeln mot platser med civila och att göra som USA gjorde (senast i Afghanistan med B52 och massiva bombningar). Speciellt utesluter det att använda bombmattor mot städer (som ju de alierade gjorde i WW2).
Ta USAs olagliga invasion av Irak som exempel, bara för att ta ett axplock av alla vedervärdiga saker de ställt till med. De såg först till att ha ihjäl 500 000 barn i Irak genom sanktioner, och samtidigt försvaga militären i landet. Sedan bombade de skiten ur dem med sina "precisionsbombningar" när kriget inleddes som vi i Sverige fick ta del av och som jag tror alla som var med på den tiden kommer ihåg. Men uppskattningar görs ändå att ca 500 000 civila dog av detta EFTER att kriget inletts.
Du får gärna rätta mig om jag har fel här. Jag går på vad jag kan utläsa från
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...f_the_Iraq_War

Exakta siffran är inte så jätteviktig. Poängen är att Ryssland gick INTE in med att lägga bombmattor och totalt ignorera civila förluster. Att det finns civila som dött är svårt att undvika i alla krig, men valet de gjort är att mer gå in med marktrupp och försöka isolera och bekämpa stridande. Därav att de inte gått in i städer, åtminstone inte innan de tömts på civila.

Men målet strategiskt är att Ukraina inte ska bli en del av NATO. Ryssland vill fortsätta att ha relationer till landet (via släkt, handel, etc). Så det är uppenbarligen kontraproduktivt att ha ihjäl civlia.

Sedan har andra tidigare poängterat att Putin kan knappast styra varje soldats agerande i varje situation. Det finns alltid rötägg. Wikileaks avslöjade flera saker som Amerikanerna försökte dölja, som abu ghraib eller dödandet av civila från helikopter. Och kom ihåg att det finns rötägg även på den Ukrainska sidan. Alla känner ju till att det finns öppna nazister som när ett hat sedan länge mot ryssar (dvs de är inte helt oväntat rasister). Vi har krigsbrott begångna även av Ukraina. Jag tänker bland annat på artilleribeskjutning från Ukrainsk sida mot stadskärnor med artilleri och robot med klusterbomber. Vi får väl se hur pass sant allt detta är efter kriget. Men just nu är ALLA uppgifter från kriget en REN partsinlaga man behöver ta med en REJÄL skopa med salt.
Ett långt försvarstal som gick ut på att att avrätta 7-åringar inte är så farligt egentligen
Citera
2022-04-04, 15:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Bästa av allt är att du skulle kunna kalla Barbarossa för en militär specialoperation och i ett slag befinna dig på samma moraliska nivå som vissa hycklare som samtidigt vill kunna nazistämpla allt. Det är visst en annan sak Sovjetryssland gett världen att kunna ursäkta sin despoti genom att använda etiketter på sina meningsmotståndare.
Ja, absolut. Själv menar jag att man ska ge fan i att naziststämpla i största allmänhet. Det är så fattigt. Jag kan möjligen köpa att ryssarna använder det som "kodord", men egentligen tycker jag att man ska se till verkligheten i stället. De högerextrema element som finns i Ukraina är först och främst ultranationalister som i vissa fall tycker att det är lite för coolt med laddade symboler som hör en annan kultur och tid till.

Dessutom har ryssarna skitit för mycket i det blå skåpet, vad mig anbelangar. Så känns det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in