Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Ja, alltså du trycker på visa intressanta saker, även jag inte riktigt förstår vad du vill ha sagt. Dumpen tänker uppenbart ganska mycket stereotypt. Det är den snuskiga gubben och den värnlösa oskuldsfulla flickan i centrum.
Blev utsatt själv som pojke. Vad jag upplevt, och detta följer mig även i vuxen ålder, är att även som offer finns olika hierarkier. Som pojke eller man är din synlighet som offer lägre, ja, som man utesluts du helt nästan att kunna vara offer.
Som man ses man som potentiell förövare mer än potentiellt offer. För en kvinna är det tvärtom. Jag är ärligt rätt trött på att kvinnan är den som alltid kommer undan med att vara den förtryckta. Kvinnor är mer utsatta, visst, men de är inga dörrmattor. Eller ja, många kvinnor är det just därför att det påbjuds dem att inta en offermentalitet i högre grad än. Lyckan när jag stöter på starka kvinnor som är av samma åsikt är obeskrivbar.
Vad gäller barn utsätts pojkar och flickor i nästan lika hög grad för övergrepp, något som inte alls avspeglas i Dumpen. Dumpen säger sig vilja visa verkligheten, men jag är rädd att det vi hittills sett förstärker stereotyper och fördomar. Barn blir utsatta nästan lika mycket oavsett kön. Kanske ska man inte ens tänka kön här, utan barn först och främst.
Jämställd som jag är tycker jag att det är lika synd om barn oavsett vilka kön de har om de våldtas, misshandlas m.m. men Dumpen handlar knappast om att barn våldtas utan nästan uteslutande om en jakt på och ett hat mot män som har gjorts till allmänt villebråd. Denna hetsjakt odlas och helhjärtat tas emot av en icke ifrågasättande publik.
När Sara pratar om att det är vanligare med självskadebeteende bland barn som våldtas så är det garanterat inte pojkar hon menar.
Vad jag menar är att det först och främst inte är en jakt på pedofiler utan en hetsjakt på män vi ser - där flickan, kvinnan, gynocentrism och feminism står i centrum.
Pojkar och män är syndabockar. Män som ifrågasätter är pedofiler och pojkar är blivande gäddor, medan kvinnor alltid har rätt och tar fajten... Dumpen göder detta.
Inga alternativ ges utan hatet mot män och deras i många fall mycket dystra leverne och öde är menat att öka. Det är misandri som ligger bakom skillnaden i de punkter jag nämnde. Sjöberg verkar ha svalt detta med hull och hår precis som resten av Dumpens medarbetare och följare. Det är skamligt.