Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-04, 11:10
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det stämmer inte.
2 danska gubbar jag jobbar med har förlorat var sitt barn i Afghanistan. Nato tar inget ansvar och de fick varsin flagga för besväret
Citera
2022-04-04, 11:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att få till stånd en diplomatisk lösning med en diktator i Ryssland är fruktlöst. Då behövs en försvarsallians exempelvis som när fredsbevarande styrkor gick in i forna Jugoslavien vilket var ett samarbete mellan NATO och FN.
Det behövs ingen allians för att skapa fler allianser. Det betyder mer kallt krig. Jag måste tyvärr bryta nu. Men jag tycker det finns bra svar på dina kommentarer i mitt förra och de tidigare inläggen. Ha det bra.
Citera
2022-04-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det behövs ingen allians för att skapa fler allianser. Det betyder mer kallt krig. Jag måste tyvärr bryta nu. Men jag tycker det finns bra svar på dina kommentarer i mitt förra och de tidigare inläggen. Ha det bra.

Jag håller som sagt inte med dig men man får tycka olika. Ha det bra själv
Citera
2022-04-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
2 danska gubbar jag jobbar med har förlorat var sitt barn i Afghanistan. Nato tar inget ansvar och de fick varsin flagga för besväret

Vad tycker du NATO borde ha gjort? -Väcka dom till liv igen?
Danmark kunde välja och dom valde att sända soldater ner dit.
Soldaterna kunde också välja och dom valde att dra.
NATO är inte Nord-Korea precis.
Citera
2022-04-04, 11:41
Medlem
Optimalt för Sverige vore att Finland gick med och Sverige stod utanför. Men om Sverige går med så måste även Finland göra det.

Det är en komplicerad fråga. Slänga 200 år i neutralitet i papperskorgen.
Citera
2022-04-04, 11:48
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Kärnvapen?

Det används ju inte mot Ukraina, så varför skulle det användas mot oss förutsatt att vi inte har några själva? Det finns ju bara ett land som är sinnessjukt nog att ha använt kärnvapen skarpt, och det är dessa man tycker att vi ska närma oss mer och mer.

Citat:
Ett NATO-medlemskap innebär inte att Sverige upphör att vara en suverän stat.

USA samt EU stiftar redan våra lagar, ska dom även helt få styra vår militär? Suveränitet på pappret ser ju bra ut, men i realiteten har vi nästan förlorat den.

Citat:
OK,-jag fattar, Sverige spöade ryssen på 1700-talet vilket gör att vi vinner ensamma över dom i 2022.
Ett problem kvarstår: -Sverige kan inte längre utkämpa sina krig till sista finne,-Finland är ju inte längre en del utav Sverige.

Du har uppenbarligen missat en stor del av historien: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget
Det finska vinterkriget utkämpades åratal efter att Finland blev självständigt från Sverige och finnarna erhöll enormt stöd från oss svenskar, med ett officiellt stöd hade naturligtvis "stödet" blivit ännu större.
Citera
2022-04-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du har uppenbarligen missat en stor del av historien: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget
Det finska vinterkriget utkämpades åratal efter att Finland blev självständigt från Sverige och finnarna erhöll enormt stöd från oss svenskar, med ett officiellt stöd hade naturligtvis "stödet" blivit ännu större.

Jag har inte missat någonting.
Finska vinterkriget är inte okänd för mig, men på vilket sätt tycker du det är relevant i 2022 för Sverige att finnarna spöade Ryssland på 30-talet?
Du menar att den svenska försvarsmakten verkligen har chans att klara sig i ett krig i framtiden där ryssen anfaller?
Citera
2022-04-04, 12:00
Medlem
Citat:
Det används ju inte mot Ukraina, så varför skulle det användas mot oss förutsatt att vi inte har några själva? Det finns ju bara ett land som är sinnessjukt nog att ha använt kärnvapen skarpt, och det är dessa man tycker att vi ska närma oss mer och mer.

USA samt EU stiftar redan våra lagar, ska dom även helt få styra vår militär? Suveränitet på pappret ser ju bra ut, men i realiteten har vi nästan förlorat den.

Så du menar att NATOs 32 medlemsländer har förlorat sin suveränitet via sitt Natomedlemskap? Ge gärna exempel på detta från exempelvis Danmark och Norge.
Citera
2022-04-04, 12:09
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Jag har inte missat någonting.
Finska vinterkriget är inte okänd för mig, men på vilket sätt tycker du det är relevant i 2022 för Sverige att finnarna spöade Ryssland på 30-talet?
Du menar att den svenska försvarsmakten verkligen har chans att klara sig i ett krig i framtiden där ryssen anfaller?

Absolut, vi kommer ALDRIG kapitulera. Den som säger någonting annat är fienden.

Citat:
Så du menar att NATOs 32 medlemsländer har förlorat sin suveränitet via sitt Natomedlemskap? Ge gärna exempel på detta från exempelvis Danmark och Norge.

Du kan ju börja med att jämföra hur inblandade Danmark och Norge har varit i USAs invasioner i jämförelse med Sverige för att få en liten fingervisning. Men kanske viktigast av allt är att dessa nationer inte har en långt gående neutralitet utan alltid har haft oss och Finland emellan sig och ryssen.
I praktiken tror jag dock som jag skrev tidigare att det är försent, vi är redan ägda. Det räcker ju att titta på piratebayhärvan som ledde till FRA/IPRED(CIA) för att se detta.
Citera
2022-04-04, 12:13
Medlem
Citat:
Absolut, vi kommer ALDRIG kapitulera. Den som säger någonting annat är fienden.

Du kan ju börja med att jämföra hur inblandade Danmark och Norge har varit i USAs invasioner i jämförelse med Sverige för att få en liten fingervisning. Men kanske viktigast av allt är att dessa nationer inte har en långt gående neutralitet utan alltid har haft oss och Finland emellan sig och ryssen.
I praktiken tror jag dock som jag skrev tidigare att det är försent, vi är redan ägda. Det räcker ju att titta på piratebayhärvan som ledde till FRA/IPRED(CIA) för att se detta.

Norge har gräns mot Ryssland om jag inte missminner mig. Vad Pirate Bay har med Nato-medlemskap är för mig en gåta.

Jag väntar fortfarande på konkret exempel på att Natoländerna förlorat sin suveränitet...
Citera
2022-04-04, 12:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Personligen kommer jag inte att rösta på ett parti som vill att vi går med i NATO. Om det innebär att jag måste rösta på V eller MP, så får det bli så. Räddningen är kanske att Partiet Nyans är motståndare till ett NATO-medlemskap.
Partiet Nyans är mot NATO. Vi vill istället arbeta för att bilda en europeisk militärallians.
En tydligare europeisk allians UTAN USA skulle minska spänningarna avsevärt här. Men UK och USA emot att EUs allians blev en "utmanare" till NATO.
Citera
2022-04-04, 12:22
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Norge har gräns mot Ryssland om jag inte missminner mig. Vad Pirate Bay har med Nato-medlemskap är för mig en gåta.

Jag väntar fortfarande på konkret exempel på att Natoländerna förlorat sin suveränitet...

Du menar att Danmark startade en konflikt i mellanöstern och valde att skicka dit sina soldater för att plundra naturresurser och starta flyktingströmmar till sitt eget land?
Länderna har inte längre full bestämmanderätt över sin egen militär, därav är dom inte suveräna stater.

Men som sagt, vi har redan gett upp den till både EU och USA, jag ser bara inte någon anledning till att förlora den på ytterligare ett område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in