Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Har det börjat lossna nu kursmässigt för Storskogens aktie? Ett nytt och nöjt bolag inom Storskogen är i alla fall PR Home of Scandinavia som bland annat tar upp fördelen med Storskogens stora kontaktnät i en artikel från DI som jag fann intressant.
https://www.di.se/nyheter/sa-fick-de-storskogen-pa-kroken/
Håller med många föregående talare kring brist på fokusering, kärninnehav, kolla på Lifco etc.
Jag tror personligen ändå att Storskogen är inne på något intressant för framtiden. Att köpa välskötta bolag oavsett bransch som över tid visat sig starka både gällande vinst och tillväxt är ju ett intressant fokus i sig. Att diversifiera innehaven är den bästa riskminimeringen.
Det låter lite på marknaden som man testar sig fram, men Storskogen omsätter ju de facto (2021) över 23 miljarder, EBITA 1,65 miljarder, 9000 anställda och över 100 affärsenheter så det är redan en etablerad bjässe (om än rätt ny sådan).
Visst har aktieutvecklingen varit rent katastrofal och de har fortsatt en relativt hög värdering, så de har onekligen mkt kvar att bevisa, men med en mycket stadig kassa finansiell styrka och en rasande tillväxt takt där man köper nya välanalyserade bolag varje vecka, så tror jag satsningen över tid kan bli mkt intressant. Personligen tycker jag att det är rätt befriande med en VD som är så pass frispråkig och öppen till skillnad med många andra mediatränade robotar som lyckas tala utan att säga något som helst av vikt. Nåväl future will tell.