Citat:
Staden är på ca 27kvadratkilometer. Även om ryska styrkor lämnat den så hade om jag var en ukrainsk befälhavare inte bara låtit mina trupper storma in hur som helst för det finns risk för att fiendens reträtt bara var en skenmanöver samt att det kan finnas minor eller andra fällor och dylikt placerade genom staden. Det sistnämnda är ju något ryssarna blivit kända för senaste tiden.
Sammantaget hade jag gått försiktigt fram för att hålla mina styrkor samlade och vara beredd på strid eller reträtt. Vi vet ju inte hur stor styrka ukrainarna gick in med så det blir svårt att uppskatta hur lång tid det tar att söka av hela staden på ett säkert och effektivt sätt. Dock är ett par dagar inte särskilt överdrivet om du frågar mig.
Sen får man hoppas att de ukrainska styrkorna har någon form av mobildisciplin vid det här laget och inte streamar eller lägger ut filmer och bilder i samma stund som de tas då detta kan användas av fienden för att rikta artilleri eller dylikt mot ens positioner. Något ukrainarna blivit varse om innan.
Sammantaget hade jag gått försiktigt fram för att hålla mina styrkor samlade och vara beredd på strid eller reträtt. Vi vet ju inte hur stor styrka ukrainarna gick in med så det blir svårt att uppskatta hur lång tid det tar att söka av hela staden på ett säkert och effektivt sätt. Dock är ett par dagar inte särskilt överdrivet om du frågar mig.
Sen får man hoppas att de ukrainska styrkorna har någon form av mobildisciplin vid det här laget och inte streamar eller lägger ut filmer och bilder i samma stund som de tas då detta kan användas av fienden för att rikta artilleri eller dylikt mot ens positioner. Något ukrainarna blivit varse om innan.
Det förändrar inte det faktum att ryska trupper hade varit ute ur staden i 48 timmar innan EN ENDA MÄNNISKA slog larm om att det låg mängder med döda människor längs med vägkanterna mitt inne i staden.
Inom ett par timmar skulle detta ha rapporterats på både Twitter och Telegram. Glappet är susp som fan i dessa tider på allt sprids som blixtsnabbt som en löpeld, speciellt om ryssarna skulle ha gjort nåt.