2022-04-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Staden är på ca 27kvadratkilometer. Även om ryska styrkor lämnat den så hade om jag var en ukrainsk befälhavare inte bara låtit mina trupper storma in hur som helst för det finns risk för att fiendens reträtt bara var en skenmanöver samt att det kan finnas minor eller andra fällor och dylikt placerade genom staden. Det sistnämnda är ju något ryssarna blivit kända för senaste tiden.

Sammantaget hade jag gått försiktigt fram för att hålla mina styrkor samlade och vara beredd på strid eller reträtt. Vi vet ju inte hur stor styrka ukrainarna gick in med så det blir svårt att uppskatta hur lång tid det tar att söka av hela staden på ett säkert och effektivt sätt. Dock är ett par dagar inte särskilt överdrivet om du frågar mig.

Sen får man hoppas att de ukrainska styrkorna har någon form av mobildisciplin vid det här laget och inte streamar eller lägger ut filmer och bilder i samma stund som de tas då detta kan användas av fienden för att rikta artilleri eller dylikt mot ens positioner. Något ukrainarna blivit varse om innan.

Det förändrar inte det faktum att ryska trupper hade varit ute ur staden i 48 timmar innan EN ENDA MÄNNISKA slog larm om att det låg mängder med döda människor längs med vägkanterna mitt inne i staden.
Inom ett par timmar skulle detta ha rapporterats på både Twitter och Telegram. Glappet är susp som fan i dessa tider på allt sprids som blixtsnabbt som en löpeld, speciellt om ryssarna skulle ha gjort nåt.
Citera
2022-04-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man hade äldre 301 ( ombyggda tjeckiska strv som föregick 302) som standard skjutmål på de flesta skjutfält runt om i landet.
Gissar att Paasikivi är gammal nog att varit på några sådana.

Då är jag med, har sett bilder på dom och när jag gjorde lumpen var 302 fortfarande på förband
Citera
2022-04-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förmodar?

Vet jag inte?

De bilder du har sett, är de tidsstämplade och dessutom verifierat filmat eller fotat i Bucha?
Jag har sett dessa videos allt eftersom konflikten pågått.
Vet DU hur stadens infrastruktur angående telefoni och internet har sett ut?
Du vet lika lite/mycket som mig.
Citera
2022-04-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Ja, självklart spelar en sådan detalj roll och kan berätta ganska mycket om bakomliggande faktorer till vidrigheterna.

Om ryssarna grävde gravarna så indikerar det att man på något sätt försökte dölja sina brott (av omtanke är det inte eftersom man verkat strunta i sina egna). Nu verkar så inte vara fallet utan man har helt öppet avrättat civila och dumpat liken lite här och var. Varför? Var det när man snabbt drog sig tillbaka som ett straff kanske? De lik man sett bilder på har inte varit döda i veckor åtminstone.

Exakt, det säger rätt mycket om en person/befolkning/soldat när dom bara slänger sina egna stupade i en hög och låter dom ligga i veckor. Detta var ju bakom stridslinjerna och de flesta armeer städar upp och begraver så fort dom får tid till vila.
Denna arme har - mördat, plundrat, våldtagit barn, torterat och levt som det värsta romska-EU-medborgarläger vilket talar oceaner om vilka absoluta apmänniskor dom är.
Citera
2022-04-04, 09:17
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Det förändrar inte det faktum att ryska trupper hade varit ute ur staden i 48 timmar innan EN ENDA MÄNNISKA slog larm om att det låg mängder med döda människor längs med vägkanterna mitt inne i staden.
Inom ett par timmar skulle detta ha rapporterats på både Twitter och Telegram. Glappet är susp som fan i dessa tider på allt sprids som blixtsnabbt som en löpeld, speciellt om ryssarna skulle ha gjort nåt.

Det beror väl på hur många som är sugna på att ta en promenad i en krigszon. Speciellt om man visste att folk blev avrättade till höger och vänster. Då hade jag i allafall stannat hemma tills jag var säker på att det var säkert att komma fram.
Citera
2022-04-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79

Jomen häng du kvar där. Vi förstår att det känns bättre för dig. Sanningen ändrar du inte på.
Citera
2022-04-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Exakt, det säger rätt mycket om en person/befolkning/soldat när dom bara slänger sina egna stupade i en hög och låter dom ligga i veckor. Detta var ju bakom stridslinjerna och de flesta armeer städar upp och begraver så fort dom får tid till vila.

Detta beteende bör vara unikt i ett nutida I-land.
Frågan är vad ryssarna slåss för, eftersom de skiter i sina egna. Det finns ingen stolthet eller värdighet.

Sannolikt har soldaterna inga visioner. De vill bara överleva, sno så mycket som möjligt, få utlopp för sadism och åka hem. Verkar vara freaks allihop.
Citera
2022-04-04, 09:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror isf på Putin.

Pratar vi folkmord och avrättningar av civila så kommer FN agera och kräva intervenering. Jag börjar svänga nu. Om Putin vill ta Ryssland så kommer vad som skedde i Butcha att inträffa i fler städer.
Citera
2022-04-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Får man väl hål på pansaret så exploderar oftast ammokarusellen, visade sig inte minst i Syrien och tidigare i Tjetjenien.
ERA plattorna är effektiva mot AT-4 frontalt i normalfallet ( om de är fyllda eller inte ramlat bort). Finns filmer från Syrien där T-72 tar RPG-träffar utan att blinka, det låter som små smällare.

Jag TROR (vet inte..) att NLAW är vidareutvecklingen av det som jag såg 1995-96 som var pskott 90 men då hade dom problem med att skytten svimmade vid avfyrning och trumhinnorna rök, tänkte mest på soldaten som fått äran att hålla i vapnet

Svensk taktik med pskott var väl allt utom fronten, gärna bakifrån. Minns övningar där infanteri ofta kom upp bakifrån, struttade upp på rad och drog iväg 5-6 pansarskott mot de sista vagnarna.

Takslående är ju inte så dumt för då rundar man hela förstärkningen och arena eller vad dom heter som skall skjuta bort vapendelen har ju helt klart inte funkat och/eller knappt funnits förbandssatt.

Det jag tar med mig från detta krig är att svensk försvarsstrategi varit så bra den kunnat och att det hade gått som i operation garbo, gotland hade kanske rykt för det är lite svårförsvarat men detsamma gäller ju för ryssarna som sen skall hålla ön..

Sen är väl frågan om dessa 15 000 strv var i bättre skick under sovjettiden och att dom helt sonika hade kunnat rulla över kontinentala med ren numerär?
Citera
2022-04-04, 09:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Putin har bra mycket större smällare att använda om han så önskade.

Ni lever i någon sorts fantasivärld om ni tror att detta kommer att sluta väl för Ukraina.

Ryssarna skapar sig en framtid i misär – och den framtiden kommer att bli lång.
Citera
2022-04-04, 09:25
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förmodar?

Vet jag inte?

De bilder du har sett, är de tidsstämplade och dessutom verifierat filmat eller fotat i Bucha?

Men ge dig, det visades en video i morse intervju med flera invånare , så bevis finns så det räcker
Citera
2022-04-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta beteende bör vara unikt i ett nutida I-land.
Frågan är vad ryssarna slåss för, eftersom de skiter i sina egna. Det finns ingen stolthet eller värdighet.

Sannolikt har soldaterna inga visioner. De vill bara överleva, sno så mycket som möjligt, få utlopp för sadism och åka hem. Verkar vara freaks allihop.

Ryska lumpen på två är är typ - de fattigaste 10% som kommer från brutna familjer med alkoholiserade föräldrar gör lumpen.
första året våldtas, torteras och förnedras dom dagligen.
Andra året är det deras tur att våldta, tortera och förnedra nyinryckta.
Muck!

Det var ju exakt så här man sade att ryssarna skulle uppträda vid krig i Europa under kalla kriget och nu gjorde dom det 2022...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in