2022-04-04, 00:21
Medlem
Tror mest att det handlar om marknadsföring och att kanske någon gång anställa vid behov. Vissa företag har konstant annonser om samma tjänster och så stor omsättning kan de ju inte ha mer än undantagsfall. De arbetar under mottot att Syns vi så finns vi!
Citera
2022-04-04, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Hög personalomsättning tyder på uselt arbetsklimat på arbetsplatsen i fråga

Bra input👍
Citera
2022-04-04, 03:40
Medlem
Kul att fått lite förklaringar till detta fenomen då jag själv också noterat det.
Citera
2022-04-04, 04:10
Medlem
Ofta är det få sökanden och då förlänger man tiden. Det behöver inta tyda på att de kandidater som sökt först är dåliga.
Citera
2022-04-04, 06:41
Medlem
varfors avatar
Kan även röra sig om att de satt i system att rotera provanställningar.
Citera
2022-04-04, 07:44
Medlem
undercover-racists avatar
För att dessa arbetsgivare skiter i dom som redan ansökt. Dessa arbetsgivare förtjänar skit tillbaka.
Citera
2022-04-04, 09:39
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Sen så tror jag att det är lag på att man måste lägga ut en annons även om man redan vet vem man ska anställa. Vet inte om det gäller alla jobb.
Är du helt dum i huvudet?

Självklart behöver man inte lägga ut annonser för jobb om man inte vill. Tror du vi lever i en kommunist- eller fasciststat?

Jösses.
Citera
2022-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, om man går in och kollar på Indeed eller Platsbanken så är det väldigt ofta man ser exakt samma annonser komma upp flera gånger om. Jag var till exempel på en intervju för ett tag sen angående ett jobb på Schenkers lager i min stad och då sökte de 3 st nya medarbetare, och utöver mig var det säkert 10-15 st som gick på samma intervju. Jag fick sen svar att de gått vidare med andra ansökanden, och sen nu i veckan ser jag exakt samma annons dyka upp igen, att de söker nya lagermedarbetare till Schenker i stan. Det har varit samma visa på t.ex. Willys och DHL, de lägger alltid upp annonser att de behöver ny personal, trots att det bara är ett högst begränsat antal som slutar under ett år och behöver ersättas.

Om det hade varit typ Nasa som rekryterade ny personal kan man förstås förstå om de måste hålla 100 intervjuer innan de hittar rätt kandidat, men nu snackar vi okvalificerade jobb på lager eller i butik - vad är det frågan om egentligen? Varför lägger arbetsgivare upp annonser hela tiden trots att de aldrig tycks anställa knappt någon? Är det rent tidsfördriv för rekryterare att hålla på så, då de har betald arbetstid, eller vad tror ni?

Har settt samma företag annonsera om och om igen under m-å-n-g-a års tid.
Har sökt till några av dessa men får ibland ett automatmail typ tack du var en av många sökanden men vi har valt att gå vidare med annan sökanden.

Kontorsföretag, Nisse på Manpowerföretag, matvaruaffärer, försäljare av skurmedel, vårdföretag mm
En del svarar inte alls vilket är ganska förbluffande då jag har en bra CV.
Citera
2022-04-04, 12:19
Medlem
Jag sökte ett jobb för två år sedan ungefär. Ganska nyligen fick jag ett mail som frågade om jag önskade vara lvar i rekryteringsprocessen. Papperskorgade direkt.

Jag tror att skälet till att arbetsgivare lägger upp annonser på nytt är att dölja att det är brist på folk och därmed ge en potentiell kandidat förbättrat förhandlingsläge.
Citera
2022-04-04, 13:15
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye

Självklart behöver man inte lägga ut annonser för jobb om man inte vill. Tror du vi lever i en kommunist- eller fasciststat?

Jösses.

Det här kanske kommer som en chock för dig som lever i dina föräldrars källare men statliga jobb ska i regel annonseras, så att de kan sökas i konkurrens.
Citera
2022-04-04, 13:31
Medlem
Jag tror det beror på att det är ett skitföretag. Urusla förhållande dåliga löner dåliga chefer.
Citera
2022-04-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye

Jösses.

Jo. Kommun och landsting måste lägga ut annons. Många större företag måste även de annonsera ut ex Ica eller sl.
Sen går jobbet till chefens inavlade kusinbarn som inte lärt sig hela alfabetet än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in