Første gang RU ble avhørt snakket han om Monero, kidnapping og “mektige mennesker”. Dette var før kidnappingen av AEH var kjent for ham og offentligheten (kilde: boka om saken, side 267).
Han sier først i avhør at han og TH ikke hadde snakket om Monero. Etter drapssiktelsen endrer han forklaring. Skjelvende forklarer han at de snakket om Monero i et av deres første møter og at TH deretter har vist interesse for dette. Og at han forteller TH at Monero er en “kjeltringvaluta” som er brukt ifm kidnappinger i utlandet. Politiet mener RU fremstår som redd.
TH på sin side har sagt at han ikke kjenner til Monero (s. 268).
Det viktige her da er at en av de to forklarer seg uriktig.
Dette peker mot en av tre hovedhypoteser:
1. TH lyver og har brukt Monero-kidnapping i sitt plott.
2. RU lyver og har brukt dette i sitt plott.
3. En av de to svarer uriktig, men det er allikevel en random tredjepart som via RU har fått ideen om Monero-kidnapping av THs kone, og som faktisk gjennomfører dette.
Jeg har tidligere tenkt at hypotese 3 kunne være teoretisk mulig fordi RU fortalte åpent om hvalen, Monero-kidnapping osv.
Men så sjekket jeg litt nærmere...
Prat om hvalen finner jeg bare at RU har sagt i PRIVAT korrespondanse med andre kryptoeksperter, jeg finner ikke at han har skrevet om hvalen åpent på nettforum. Kilde NRK:
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836
Dette er viktig, for om RU kun har fortalt om hvalen i privat korrespondanse, snevres fort hypotese 3 ned til få navngitte personer?
Men det stopper ikke der. I den private korrespondansen om hvalen nevnes ikke Monero-kidnapping, dette skriver han om i nettforum ETTER forsvinningen var offentlig kjent.
Mao. RU har aldri snakket om hvalen og Monero-kidnapping i forum før kidnappingen, ergo kan hypotese 3 nærmest elimineres?