2022-04-03, 19:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Man kan danne seg personlige meninger om hva som er rimelig i en ektepakt, men det er akkurat bare hva det er, en personlig mening, det er ikke nødvendigvis noe som gjør at en avtale blir ugyldig. Ifølge advokaten skal det mye til før en avtale blir ugyldiggjort, når en avtale er inngått mellom to voksne mennesker. I tilfellet at ektepakten ble inngått i en truende situasjon, måtte trusselen i såfall vært vedvarende, helt siden ektepakten ble inngått.
Ifølge boken er det viktig for politiet å få svar på om AEH noen gang har ønsket å bestride ektepakten i retten. Man vet heller ikke om hun har snakket med noen om dette, eller om hun i det heletatt har tenkt tanken.

Jeg synes det er vanskelig å diskutere problematikken rundt disse ektepaktene
uten å ta med årsaken til hvorfor de ble laget. I så måte er AE sin eventuelle
økonomiske interesse kun av delvis betydning. Det hersker liten tvil om at
ektepaktene hadde til hensikt å begrense AEs kapasitet og handlingsrom, og
det er ting som tyder på at de var ment som en straffereaksjon fra THs side.
Jeg ønsker ikke å gå videre inn på detaljene i dette, men kommer det til en
rettssak vil nok samtlige momenter bli kjent for offentligheten.
Det er ikke pent, for å si det forsiktig.
Citera
2022-04-03, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg synes det er vanskelig å diskutere problematikken rundt disse ektepaktene
uten å ta med årsaken til hvorfor de ble laget. I så måte er AE sin eventuelle
økonomiske interesse kun av delvis betydning. Det hersker liten tvil om at
ektepaktene hadde til hensikt å begrense AEs kapasitet og handlingsrom, og
det er ting som tyder på at de var ment som en straffereaksjon fra THs side.
Jeg ønsker ikke å gå videre inn på detaljene i dette, men kommer det til en
rettssak vil nok samtlige momenter bli kjent for offentligheten.
Det er ikke pent, for å si det forsiktig.
På grunnlag av opplysninger om utroskap som ble avslørt i tiden ektepakten 93 ble inngått, så tenker jeg at avtalen ble laget utifra risikoen at ekteskapet ville bli brutt, kanskje innen kort tid. Det er derfor vanskelig å for meg å tolke ektepakten for annet enn et forsøk å gjøre en eventuell skilsmisse enkel.
Det er heller ikke vanskelig å forstå at TH satte seg på bakbeina da dette ble avslørt. Utroskapen var blitt holdt hemmelig i 10 år. Det betyr at eks-svogeren fortsatte kontakten med AEH, TH og barna, reiste på ferier sammen osv.
Det er hakket over utroskap faktisk. Da må man kanskje ikke forvente at pengene sitter løst etterpå.

Ifølge TH hadde AEH gitt uttrykk for at hun ønsket at ektepakten ble fornyet, men hun rakk ikke å tinglyse den. Mulig den kan gi en pekepinn på hva hun ønsket seg.
Citera
2022-04-03, 20:40
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Jeg forholder meg til dette. Vi har ikke fått flere opplysninger.
(Kilde: Lørenskog Mysteriet side 127-131)

Referert med egne ord:
Advokaten, som ifølge forfatterne er en av de ypperste på ektepakter, og som har blitt bedt om å gjøre en analyse av Hagen-ekteparets ektepakt, tror ikke at ektepakten ville blitt satt helt til side. Advokaten legger til at det ville vært realistisk at AEH fikk et vederlag på omkring 15-25 millioner.
Man kan danne seg personlige meninger om hva som er rimelig i en ektepakt, men det er akkurat bare hva det er, en personlig mening, det er ikke nødvendigvis noe som gjør at en avtale blir ugyldig. Ifølge advokaten skal det mye til før en avtale blir ugyldiggjort, når en avtale er inngått mellom to voksne mennesker. I tilfellet at ektepakten ble inngått i en truende situasjon, måtte trusselen i såfall vært vedvarende, helt siden ektepakten ble inngått.
Ifølge boken er det viktig for politiet å få svar på om AEH noen gang har ønsket å bestride ektepakten i retten. Man vet heller ikke om hun har snakket med noen om dette, eller om hun i det heletatt har tenkt tanken.

Referert med egne ord
Hva med et ordrett sitat? Bilde av siden i boka, ellers blir det bare dine ord.
Advokater har uansett tidligere uttalt seg om ektepakten, og sagt at den ville blitt satt til side.
Du refererer også til Holden når du prøver å forsvare ektepakten.
Hvis det skal ha noen som helst verdi, så må du referere til en advokat som er nøytral, og ikke en som er ansatt for å kun tale til fordel for TH.
Utgangspunktet i et skilsmisseoppgjør er at alt skal dele likt.
Senast redigerad av Skaanseth 2022-04-03 kl. 21:16.
Citera
2022-04-03, 20:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
På grunnlag av opplysninger om utroskap som ble avslørt i tiden ektepakten 93 ble inngått, så tenker jeg at avtalen ble laget utifra risikoen at ekteskapet ville bli brutt, kanskje innen kort tid. Det er derfor vanskelig å for meg å tolke ektepakten for annet enn et forsøk å gjøre en eventuell skilsmisse enkel.
Det er heller ikke vanskelig å forstå at TH satte seg på bakbeina da dette ble avslørt. Utroskapen var blitt holdt hemmelig i 10 år. Det betyr at eks-svogeren fortsatte kontakten med AEH, TH og barna, reiste på ferier sammen osv.
Det er hakket over utroskap faktisk. Da må man kanskje ikke forvente at pengene sitter løst etterpå.

Opplysningene jeg sitter på tilsier at TH ville mer med ektepakten enn å bare sikre sine egne verdier.
Det gjør uansett ingen forskjell på hva vi diskuterer, siden politiet sitter på samme opplysninger og
selvsagt mer enn det også. Så får vi se om/når rettssaken kommer opp. Jeg tipper Holden vil begjære
lukkede dører for flere av forklaringene som evt. vil komme. Om han får medhold er en annen sak.
Citera
2022-04-03, 21:40
Avslutad
Citat:
Opplysningene jeg sitter på tilsier at TH ville mer med ektepakten enn å bare sikre sine egne verdier.
Det gjør uansett ingen forskjell på hva vi diskuterer, siden politiet sitter på samme opplysninger og
selvsagt mer enn det også. Så får vi se om/når rettssaken kommer opp. Jeg tipper Holden vil begjære
lukkede dører for flere av forklaringene som evt. vil komme. Om han får medhold er en annen sak.
Det var ikke småtterier av en påstand du kom med!

Du har jo også tidligere skrevet at denne saken er like ille som, eller skrev du kanskje verre enn, ABB-saken?
Citera
2022-04-03, 21:52
Medlem
Citat:

På tredje året holder skråsikre hobbypsykologer på og diskuterer hvorvidt TH var psykopat eller ikke.

Samtidig diskuterer hobbyadvokatene hvorvidt ektepakten var urimelig eller ikke.

Hobbypsykologene fjerndiagnostiserer, og hobbyadvokatene trekker konklusjoner uten å kjenne detaljene.

Anta for en kort stund at de som elsker å møte opp ved gapestokken har rett: Anta at ektepakten er fullstendig urimelig, og at TH er psykopat.

Det gjør ham IKKE til «drapsmann».

Å sette opp en urimelig ektepakt er ikke forbudt, det er langt fra svindel, i hvert fall ikke straffbart, du kommer ikke i fengsel, og du blir ikke dømt for drap.

Å være psykopat er heller ikke forbudt. Ingen blir straffet for å være psykopat.

Politiet vil neppe ha problemer med å finne skillsmisseadvokater som møter opp i retten og hevder at den gamle ektepakten er urimelig, men hva så?

Den er ikke engang et indisium på at TH står bak denne forbrytelsen.

Selv om ektepakten ved en eventuell skilsmisse ville blitt tilsidesatt, ville det aldri endt med en avtale som var økonomisk truende for TH eller hans selskaper.

Ektepakten er rett og slett irrelevant.

Ryktene om THs psykopatiske trekk, er bare det - rykter.

Og uansett må politiet lete lenge for å finne psykiatere som stiller opp i en rettssak og konkluderer med at TH er en psykopat.

Og om de skulle finne noen, finner forsvaret andre rettspsykiatere som motsier politiets psykologer.

Det et forskjell på psykopater og drittsekker, og jeg er ikke engang sikker på om TH er en drittsekk.

Men at mange her inne er det, det er jeg sikker på.
Senast redigerad av Sandemose 2022-04-03 kl. 21:55.
Citera
2022-04-03, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Referert med egne ord
Hva med et ordrett sitat? Bilde av siden i boka, ellers blir det bare dine ord.
Advokater har uansett tidligere uttalt seg om ektepakten, og sagt at den ville blitt satt til side.
Du refererer også til Holden når du prøver å forsvare ektepakten.
Hvis det skal ha noen som helst verdi, så må du referere til en advokat som er nøytral, og ikke en som er ansatt for å kun tale til fordel for TH.
Utgangspunktet i et skilsmisseoppgjør er at alt skal dele likt.
Du vet min datakompetanse er like grønn som dørstokken
Citera
2022-04-03, 21:57
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Du vet min datakompetanse er like grønn som dørstokken

Citera
2022-04-03, 22:11
Medlem
Citat:
Mange har misforstått hva ektepakten innebærer. En ektepakt er en avtale som trer i kraft ved skilsmisse eller hvis en av partene dør. Tilføyelsene gjelder altså ikke mens ekteparet er gift.
Etter ektepakten i -93 inngikk huset i THs særeie, og for at dette kunne skje, mottok AEH et vederlag, omtrent tilsvarende halvparten av husets verdi. Eiendommene hun hadde arvet, inngikk i hennes særeie.
I avtalen forpliktet TH seg til å forsørge både barna og AEH, etter en eventuell skilsmisse.
Huset på Gjøvik og hytta på Biri, som AEH arvet av sine foreldre, ble AEHs særeie, pluss hyttetomten ved siden av hytta.

Både bilen, en Citroën BX og pengegaven på 200 000 kroner (tilsvarende 450 000 kroner i 2019) ble mottatt i 1987.

I forbindelse med overdragelsen av huset i S4 til THs særeie i 1993, ble det gitt AEH et vederlag;
- TH måtte betale inn en ekstraordinær betaling på 450.000 kroner på boliglånet (huset på Gjøvik).
- TH måtte finansiere omfattende totalrenovering og utbedringer av huset, som kona arvet fra foreldrene.
- AEH beholdt boretten i S4.

I følge ektepakten -93, måtte TH ved en eventuell skilsmisse;
- dekke utgiftene til parets felles barn frem til de var fylt 18 år, mens AEH skulle dekke egne utgifter av sin egen lønnsinntekt.
- dekke AEHs egne utgifter i de periodene hun var hjemmeværende husmor.
- dekke utgiftene til en bil, tilsvarende en Citroën BX.
Du skriver at "En ektepakt er en avtale som trer i kraft ved skilsmisse eller hvis en av partene dør." Du har rett i dette, men ektepakten understreker da bare hvor avhengig aeh ble av å bli værende i ekteskapet sammen med tyrannen th. Kneblet av ektepakten ført i pennen av th og truet av den samme til å signere. Ingen signerer frivillig en slik ektepakt. Vet ikke helt hva du vil oppnå med forsvarsskrivet.
Citera
2022-04-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Hva mener du her? Hvilken bil var i behov av å bli hentet og hvor ble denne bilen eventuelt hentet fra?
Uttaket må da vises i regnskapet. Var den omregistrert på aeh. Ingen 50% eierandel i aksjer/felleseie, kun en gammel fransk rustholk. Ville Havhest valgt bilen om hun var aeh?
Citera
2022-04-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Er du dum eller.

Svindelen består i at verdien av selskapene Tom Hagen overførte til sitt særeie i 1987, må ha vært feil verdivurdert eller priset. AE hadde rett til halvparten av realverdiene i disse selskapene per 1987.

Det er avkastningen av disse selskapene som har generert 60 mill NOK i begynnelsen av -90-tallet.

Dette er svindel.
Ekteskapet var ikke oppløst og aeh ville vært milliardær om hun ikke signerte, men døde i forsøket på å skaffe seg litt til alderdommen. Lurer på hvorfor det er så mange som forsvarer ektepakten på forumet.
Citera
2022-04-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Og at han selv slappet av i massasjestolen før han dro hjem.
Han roet ned etter å ha tatt livet av kona. Adrenalinnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in