2022-04-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Höjräntan. Har bundet lån på 1,2 bryr mig inte ett skit. På 80 talet låg räntan på 15% och folk gnällde inte då.

Har du bundet på livstid eller?
Citera
2022-04-03, 19:18
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
De flesta har trotts allt inte Flashback-ekonomi så En bolåneränta på 5% Skulle troligtvis slå mycket hårt mot många hushåll.
Många branscher skulle märka av ett stort tapp på kunder då de flesta (utom de som är på fb) skulle ha jämt göra med att betala ränta och amortering.

Ja, många branscher skulle få problem.
Först att strykas på listan över onödiga utgifter är restaurangbesök och renoveringar.
Matkostnaderna kan alltid dras åt lite till och resa måste man ju inte. Ny dator måste man inte ha vartannat år. Telefonen får duga bara den klarar av det mest basic.

Jag tror många kommer tänka så i stället för att sälja huset. Så höga räntor kommer slå mot alla här som ”klarar sig” ändå.
Citera
2022-04-03, 19:19
Medlem
frdks avatar
Fina tider. Är lånfri just nu och väntar in ett saftigt prisfall på bostadsmarknaden för att shoppa loss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Har du bundet på livstid eller?

Till 2028. Så jag sitter lugnt i båtjäveln.
Citera
Medlem
Förstår inte problemet, fine, medelklassen får skippa thailandssemestern och dra in på oxfilé, det är vad ränteuppgången betyder för de flesta
Citera
2022-04-03, 19:28
Medlem
Staten vill inte att tusentals människor ska hamna på gatan med skulder så de styr nog upp situationen om det blir värre!
Själv har jag inga lån på hus eller nåt annat. Så mig spelar det ingen roll.
Citera
2022-04-03, 19:48
Medlem
Sjukt hur normaliserat det är att skuldsätta sig för livet och sen slava med att betala av lånen.

Inte konstigt att det är så mycket stress i samhället när folk är skuldsatta direkt efter studenten.

Jag kommer inte drabbas speciellt mycket men ser fram emot möjliga prisras på tex bostäder, båtar och billigare resor när folk inte har råd att åka
Citera
Medlem
happilappis avatar
Enkelt, man har inga lån?
Citera
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Ja, många branscher skulle få problem.
Först att strykas på listan över onödiga utgifter är restaurangbesök och renoveringar.
Matkostnaderna kan alltid dras åt lite till och resa måste man ju inte. Ny dator måste man inte ha vartannat år. Telefonen får duga bara den klarar av det mest basic.

Jag tror många kommer tänka så i stället för att sälja huset. Så höga räntor kommer slå mot alla här som ”klarar sig” ändå.
Å andra sidan, försök dra in 10.000 kr per månad på "restaurang och dator". Det håller bara i några månader, sedan måste man ta fram storsläggan och sälja Teslan och teppanyaki-hällen.
Citera
2022-04-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
10.000 extra i månaden? Hur många barnfamiljer har det över tror du? Låter ju ändå som om bilen, utlandssemestern, och renoveringen ryker.

Jo men det är väl det som är poängen.

Allt lyx kommer ryka. Vilket är då dom stora problemen börjar.
Det sista man lämnar är bostaden liksom.

Men när folk slutar spendera så slutar dom ekonomiska kugghjulen snurra. Och då blir det direkt sämre...

Tur man har ett yrke som behövs mer och mer desto större den sociala oron blir..
Citera
2022-04-03, 19:57
Medlem
Har 1.18% rörlig ränta. Dröjer nog till vi ser 5% även om vi ser en hög inflation just nu. Frågan är om inflationen kommer att klinga av eller inte. Om det är ett "trappsteg" vi ser eller om det kommer fortsätta öka. De höga priserna på mat energi kommer bestå tror jag men om de kommer fortsätta att öka är inte säkert. Men vem vet. Helt klart är att vi tryckt för mycket pengar för länge och att räntorna har varit för låga för länge.

Men det är klart att vi familjer kommer att märka av att ökade räntor tar i kassaflödet. Maten har redan märkts av. Har bra inkomst och mycket besparingar men helt klart skulle en 5% ränta drabba många hårt. Säg att man har 3 Mkr i lån och räntan ökar 4%.120 papp om året. 10 tusen i månaden. Sen har vi ränteavdrag så 7 tusen i månaden. Klart att många får problem. Särskilt om man lägger till kostnadsökningarna på mat och drivmedel som lätt kan vara ca 6-8 tusen. Då är vi uppe i 14 extra i månaden....
Citera
2022-04-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fina tider. Är lånfri just nu och väntar in ett saftigt prisfall på bostadsmarknaden för att shoppa loss.

Ett ”kraftigt” prisfall skulle innebära att svenskar måste sälja till kraftigt underpris. Och eftersom svenskar inte behöver pytsa in extra säkerhet vid prisnedgång så kommer naturligtvis ingen att sälja sina bostäder. Svenskar kommer att nöja sig med sin lilla bostad, alla ungar måste inte ha eget rum osv.

Visst blir det några tragiska livsöden, men i det stora hela så kan du glömma ett kraftigt prisfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in