Tror ingen blir helt knäckt av 5% ränta. Vad blir det på 3 miljoner, ca 10 000/mån? Har man fått ett sånt lån har man nog en hushållsinkomst på runt 50 efter skatt. 10-15% kan nog tvinga många att sälja men så höga räntor kommer vi nog aldrig få igen.
Amorteringsfritt lär komma som ett brev på posten… samtidigt är inflationen högre än räntan som får äta upp mitt lån… klarrrt! 😄
Tänkte också det, oavsett hur hjärndött det är måste ledande regering ta ett populärt beslut, ta bort krav på amortering. Lånepartajet kommer fortsätta i galen takt.
I USA är 10-års-bostadsräntan 3.5-4.5% och FED kommer att höja räntorna med 0.25 sex gånger till under året enligt media. Dvs läget är redan här, i år. Om man bundit räntan är det inget problem. Om man inte bundit skulle jag fundera på att binda så många år som jag tror jag bor kvar.
Enligt Finansinspektionens stresstest måste 8% av alla svenskar i praktiken sälja sina hem och flytta till billigare vid 7% i ränta. Låter rätt mycket, vi pratar några 100.000 familjer, de flesta rimligen i Stockholm och Göteborg.
Tror ingen blir helt knäckt av 5% ränta. Vad blir det på 3 miljoner, ca 10 000/mån? Har man fått ett sånt lån har man nog en hushållsinkomst på runt 50 efter skatt. 10-15% kan nog tvinga många att sälja men så höga räntor kommer vi nog aldrig få igen.
10.000 extra i månaden? Hur många barnfamiljer har det över tror du? Låter ju ändå som om bilen, utlandssemestern, och renoveringen ryker.
Som vanligt blir sådana här trådar fulla med kommentarer om att ”jag klarar mig minsann, det blir värre för andra” eller ”det drabbar inte mig för jag har bundit räntan”.
Visst, jag skulle också kunna slå mig för bröstet och säga ”jag har bara 1,2% bundet” men fattar ni inte att även vi med bundna räntor råkar illa ut när ekonomin i stort kollapsar.
Blir det tillräckligt dåligt kommer bankerna hänvisa till force majeure eller något annat och så sitter vi alla med 10% ränta.
Rörliga boräntan toppade år 2007 på ~6%, det var inte allt för länge sen.
Majoriteten av bolånestocken ligger på en låg belåningsgrad. Köper du en bostad med 80% belåningsgrad och värdet ökar med 100% så har din belåningsgrad sjunkit till 40%. Efter ytterligare 100% värdeöking så är du nere på 20%, osv.
De flesta har trotts allt inte Flashback-ekonomi så En bolåneränta på 5% Skulle troligtvis slå mycket hårt mot många hushåll.
Många branscher skulle märka av ett stort tapp på kunder då de flesta (utom de som är på fb) skulle ha jämt göra med att betala ränta och amortering.
Då jag ej har egna lån så händer ej så mycket dock har föreningen där jag har min bostad upplåten lån men även den är så pass låg så jag ligger ej sömnlös vi skulle i princip kunna casha vårat lån om vi tar från vår buffert i föreningen.