Tyvärr har Ingves låtit lite som Bagdad-Bob i flera år. Alla problem är övergående och inga mörka moln vid horisonten. Ljuset i tunneln är en gryende morgondag.. inte ett höghastighetståg fyllt med inflation..tut tut
Bundet i 2år till på 1.5%. Om räntorna ligger högt när det är dags att se över lånet så blir det till att skyffla in sparkapital för att få ner lånet och räntekostnaderna till samma nivå som dagens och binda om lånet pånytt.
Bundet i 2år till på 1.5%. Om räntorna ligger högt när det är dags att se över lånet så blir det till att skyffla in sparkapital för att få ner lånet och räntekostnaderna till samma nivå som dagens och binda om lånet pånytt.
Ligger du I cash med ditt sparande? Om två år är börsen nere 50%.
Lite nyfiken.
Denna räntehöjning har jag väntat på senaste 3 åren. Och har i och med det avvakta med att köpa någon brf/radhus/villa.
Dock undrar jag av nyfikna skäl.
Hur agerar bankerna för att detta inte ska påverka rika områden såsom Östermalm, strandvillor, mm?
För inte fan vill dem väl att folk från betongen börjar köpa sig in på de områdena.
Har bankerna en plan för att priserna inte sjunker i dessa områden så att dem fortsätter att ha ett högt värde?
I min tro så misstänker jag att höjningen till 90% drabbar arbetande medelklassen.
Har därför valt att bara investera i utländska aktier på elbils marknaden (långsiktigt) därefter på rubel och krypto (kortsiktigt).
Nja, bostadsbubblor är inte så ovanliga, tvärtom.
Här är ett par exempel du kan googla på.
Baltic states housing bubble
British property bubble
Bulgarian property bubble
Canadian property bubble
Chinese property bubble – 2005–2011
Danish property bubble – 2001–2006
Indian property bubble
Irish property bubble – 1999–2006
Japanese asset price bubble – 1986–1991
Lebanese property bubble
Polish property bubble – 2002–2008
Romanian property bubble
Spanish property bubble – 1985–2008
United States housing bubble – 1997–2006
Sverige har en mindre smickrande plats 3 i världen just sett till risk för bubbla.
Kina har redan påbörjat sin krasch med Evergrande. Den hålls vid liv av kinesiska staten, men det är inte hållbart i längden. CBS news varnade amerikanerna så sent som för 3 dagar sen för en riktig illa tid kommer på bostadsmarknaden. Att tro sverige är nått unikt när ränter och levnads priserna går upp mycket kraftigare än lönerna är att ganska naiv.
Svenska bostadsmarknaden är unik för att den inte är en marknad. Priserna är styrda av staten. Sålänge det är ett faktum så blir det inget kraftigt prisfall.
Och skulle det bli ett kraftigt prisfall så skulle det föregås med stora ekonomiska problem i samhället. Att tro att du skulle vara skonad dessa och ”shoppa loss” är också rätt naivt.
Den stora belastningen blir att folk biter sig fast i sina boenden o spar in på allt annat.
Så först ut med problem blir branscher som fika, kläder, inredning, restaurang, bil, resor, bio, konsultbyråer, eventmakare etc
Storstäderna kommer drabbas hårdast.
Det tror jag också, boende och mat är det man prioriterar först, bil måste många ha, dock inte en ny så nybilsförsäljningen går nog ner en del.
Tyvärr har Ingves låtit lite som Bagdad-Bob i flera år. Alla problem är övergående och inga mörka moln vid horisonten. Ljuset i tunneln är en gryende morgondag.. inte ett höghastighetståg fyllt med inflation..tut tut
Spelar väl ingen större roll, människor ska väl använda sitt eget förnuft när det gäller viktiga beslut. De flesta har sett åt vilket håll det lutar, att då göra sina största affärer i livet till hysteriska priser verkar dumdristigt.
Jag och min fru lever inte på marginalen så än har jag ingen anledning att oroa mig. Vi har sen tre år tillbaka en månadsutgift för bolån på 1.800. Då är både amortering och ränta (1,8%) inräknad. Så även om räntan blir den tredubbla skulle jag kunna tredubbla amorteringen och ändå få det att gå ihop.
Däremot kanske planerna på en badrumsrenovering skjuts lite på framtiden.
Flytta till hyresrätt finns inte på kartan. Det har jag inte råd med. Huset jag bor i idag är värt ca 30% mer än vad bolånet är på.
Beror iof lite på vilken verksamhet det gäller, men staten funkar inte riktigt som ett vanligt företag som är beroende av orderingångar.
Verksamheten måste skötas oavsett konjunktur, och det är väldigt ovanligt att man gör sig av med folk, tror aldrig det har hänt där jag jobbar. (däremot anställningsstopp har hänt, och begränsningar i verksamheten)
I praktiken är det livstids anställning så länge man inte gör nått olagligt, är upprepat packad på jobbet eller motsvarande.
Det finns inga naturlagar som säger att statens verksamhet ”måste skötas”. Staten stöds av det privata näringslivet och exporten, och uteblir det sistnämnda så ligger statliga jobb illa till.