Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Varför är det krig i Ukraina?
Tråden skall alltså diskutera om denna bild är riktig eller vilka andra orsaker som kriget kan ha.
Den här tråden är värdefull och representerar det bästa med Flashback.
Jag har med stort intresse läst igenom den och känner att den ger mig ett perspektiv som jag omöjligt får med main-stream-media.
Genom att ta del av alla sidors argument kan man bilda sig en någotsånär balanserad bild. Orsakerna till situationen i Ukraina är mycket mer komplexa än vad nyheterna matar oss med.
Min analys (sammanfattning):
1. Putin startade kriget på ett kupp-mässigt manér, utan att informera varken duman eller folket. Han bär därmed ansvaret.
2. Putin främsta motiv är att återupprätta ett Ryssland inom Sovjets gamla gränser. Pratet om att Nato-hotar Rysslands existens är bara ett svepskäl som ingen tror på, allra minst han själv.
3. Med det sagt är inte Nato oskyldiga i sammanhanget, inte heller USA, som på många sätt som beskrivs i tråden bäddat (inte orsakat) för kriget. USA har dessutom allt att vinna på kriget, presidenten och hans administration är svag och behöver en yttre fiende för att avleda det inhemska missnöjet. Sett ur deras synvinkel är det blodiga kriget i Ukraina ett "Sovjetiskt inbördeskrig" där Ryssland ödelägger sig självt alldeles på egen hand. Dessutom behöver USA dessa ständiga krig (Vietnam, Irak, Afghanistan, Mellanöstern) för att underhålla sin enorma militära sektor, industri, och militär. För att inte nämna spelet om jordens energiresurser.
4. Kriget är en oerhörd tragedi på mänsklig nivå, främst för de ryska och ukrainska folken men även för oss alla som nu får det kärvare med stigande energipriser.
5. Kan något gott komma ur detta? Kanske att ryssarna äntligen får ett demokratiskt styrelseskick, att kleptokratin ersätts med ett system av västerländsk modell.
Kanske att något nytt växer fram där alla dessa dystra jättelika sovjetiska hyreshus en gång stod. Se hur ett nytt och bättre Tyskland reste sig ur ruinerna efter andra världskriget.
6. Hur kriget slutar? Förhoppningsvis med en oblodig palatskupp där den uppsvullna diktatorn förpassas till en mer lämplig miljö med tanke på hans hälsotillstånd.
Avslutningsvis – ett stort tack till alla som ärligt och uppriktigt delar med sig av sina insikter på Flashback, troll och provokatörer exkluderade.