2022-04-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Kameran i telefonen väljer jag väl vad den ser, eller hur?.

Var med på att vissa smart TV's har inbyggda kameror med, som kan aktiveras utan att du vet. Mikrofonerna är i princip alltid på i alla smarta vitvaror, likväl i din telefon.

Glöm inte heller att allting du söker på, vart du än rör dig och allt du tittar på lagras och säljs till högstbjudande.
Citera
2022-04-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det här kommet låta helt tokigt.
Men när någon bryter sig in så går larmet

Och tro det eller ej men då börjar mobilen vibrera och det låter biiiiip!! Biiiiiiip!!!? Biiiiiiip!!

Och då kan man ta fram mobilen och titta på övervakningsvideon live.

Teknik vettu. Man måste inte titta på telefonen hela tiden

Om din rörelsedetektor eller kamera löser ut, vilket jag kan garantera inte sker i alla fall. Sedan ska du även försöka övertala polisen att komma dit, och hur ofta tror du att polisen åker direkt på inbrott?

Men för mig är det samma sak, att gå runt med en telefon som kan plinga när som helst är ju samma sak som att ha den i handen.
Citera
2022-04-03, 12:28
Medlem
Ni som inte fattar poängen med en kamera hemma sittar antagligen inte på tillgångar värda miljoner heller
Citera
2022-04-03, 12:51
Medlem
snivlems avatar
Kommer de drabbade att bli informerade om vad som skett ??

Det borde de få.

Och dessa bör gå samman och göra en rejäl masstämmning av skitföretaget ...
Citera
2022-04-03, 12:52
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag skulle aldrig låta någon installera ett larm med kamera hemma hos mig.

Men det har absolut ingenting med FRA eller Moderaterna att göra. Hur kan ens en normal människa komma på den tanken?

Nu ska jag ta på mig skor, vilket är Socialdemokraternas fel. Sedan en jacka, något som är Miljöpartiets fel.

Om du personligen har eller tänker skaffa ett larm är kanske inte jätteintressant i tråden. Det finns fortfarande många som har installerat Verisures kameror. Många har också kameror från andra "leverantörer". Om du tex har en iPhone eller en Android är du berörd ändå av problematiken.

FRA och moderaterna, och även Bodström ska hängas fram här, har inte bidragit till att få ut kamerorna i hemmen. Det är sant. Men de har utökat mängden data som samlas in centralt av staten i Sverige, och de har utökat mängden människor som kan titta på dig när du gnuggar in din hemoröjdsalva på kvällen.

Inte bara det. Att utöka insamlandet som de gjort, gör det inte enbart möjligt för en viss växande, men ändå begränsad, grupp att titta. För varje extra part som är inblandad, för varje enskild bild, röstinspelning eller SMS, så minskar den statistiska tiden tills att något läckt ut, som gör att alla kan titta och lyssna.
Citera
2022-04-03, 12:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Kameran i telefonen väljer jag väl vad den ser, eller hur?.

Du bestämmer när du vill använda din kamera. "Dom" bestämmer när "dom" vill använda din kamera.
Citera
2022-04-03, 13:01
Medlem
PerniWhas avatar
Den såg man ju verkligen inte komma...
Citera
2022-04-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
FRA och moderaterna, och även Bodström ska hängas fram här, har inte bidragit till att få ut kamerorna i hemmen. Det är sant. Men de har utökat mängden data som samlas in centralt av staten i Sverige, och de har utökat mängden människor som kan titta på dig när du gnuggar in din hemoröjdsalva på kvällen.
Du har så fel, så fel. FRA och Moderaterna har absolut ingenting att göra med kameror du sätter upp i ditt hem.
Citera
2022-04-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Finns ingen display på den. Framsidan har två stora knappar. En med en bild av en sol för "Dagläge". Den andra med en bild av en halvmåne, för "Nattläge". En röst säger "Dagläge på" respektive "Nattläge på" (eller liknande ordalydelse).
Alternativt går man fram till kontrollpanelen och trycker in koderna för nattläge resp dagläge.
Jag vet inte om "fjärrkontrollen" har blivit 'smittat av ett virus (för att uttrycka sig folkligt) före leveransdatum, eller senare. Jag bryr mig bara om att allt funkar nu när den är isolerad. Har andra samma erfarenheter? I så fall skulle någon kunna bry sig.

För övrigt så larmar virusskyddet Malwarebytes för ett virus i själva bruksanvisningen för övervakningssystemet - ett macro som gör nånting när man öppnar filen. Oklart vad.

Ah, en trygghetspanel.
Citera
2022-04-03, 13:06
Medlem
Citat:
Att systemet skickar bilder när ett larm löst ut, är givetvis inget som överhuvudtaget påverkar möjligheten för systemet att skicka bilder utan att ett larm löst ut.

Det är exakt det systemet inte gör. Läs på lite
Citera
2022-04-03, 13:13
Medlem
Citat:
Du bestämmer när du vill använda din kamera. "Dom" bestämmer när "dom" vill använda din kamera.

Visst vill dom fota insidan av min byxficka eller bordsskivan på mitt bord så är "dom" välkommna.
Citera
2022-04-03, 13:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du har så fel, så fel. FRA och Moderaterna har absolut ingenting att göra med kameror du sätter upp i ditt hem.

Jaså?

FRA har länge haft uppdraget att samla in allt de kan som passerar landsgränserna, vilket även väldigt mycket av vår svenska data gör, då svenska aktörer ofta hyr datakraft, tjänster och lagring i utlandet. Numera spionerar de även på inrikes kommunikation. Dvs de spionerar på sitt eget folk. Och detta trots att folket är mot detta.

Varför skulle de inte ägna sig åt att komma åt information från just Verisures kameror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in