2022-04-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Hur kan man uppnå nivån av efterblivenhet så man monterar en nätbunden kamera inomhus?.

Visst nu kommer någon påpeka att t.ex du har ju en nätbunden kamera i mobilen osv. men dom har man iaf någon sorts kontroll över.

Nej du har inte kontroll på din telefon. Pegasus2 t.ex är no-action injektion.

Kamera skapar illusionen av trygghet.

"Nu kan larmcentralen se inbrottet och skicka en 19 åring i en Peugeot för att rädda mig".
Citera
2022-04-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Nej du har inte kontroll på din telefon. Pegasus2 t.ex är no-action injektion.

Kameran i telefonen väljer jag väl vad den ser, eller hur?.
Citera
2022-04-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Har den förmåga att skicka bilder till en larmcentral bör den väl vara uppkopplad? eller printas det ut ett kort som sedan postas till verisure som sedan larmar?.

När någon skriver nätbunden tolkar jag det som att personen menar att kameran är ansluten med nätverkskabel.

Versiures kameror pratar med centralenheten, centralenheten skickar signaler/bilder via gsm nätet eller om man kopplat in nätverkskabel eller wifi.
Citera
2022-04-03, 11:39
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten81
Det är en Verisure Portal du pratar om, en liten display, visar tempratur, behov av service, utlösta larm osv.
Tror du har fantiserat ihop detta.
Finns ingen display på den. Framsidan har två stora knappar. En med en bild av en sol för "Dagläge". Den andra med en bild av en halvmåne, för "Nattläge". En röst säger "Dagläge på" respektive "Nattläge på" (eller liknande ordalydelse).
Alternativt går man fram till kontrollpanelen och trycker in koderna för nattläge resp dagläge.
Jag vet inte om "fjärrkontrollen" har blivit 'smittat av ett virus (för att uttrycka sig folkligt) före leveransdatum, eller senare. Jag bryr mig bara om att allt funkar nu när den är isolerad. Har andra samma erfarenheter? I så fall skulle någon kunna bry sig.

För övrigt så larmar virusskyddet Malwarebytes för ett virus i själva bruksanvisningen för övervakningssystemet - ett macro som gör nånting när man öppnar filen. Oklart vad.
Citera
2022-04-03, 11:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten81
Larmet skickar bilder när larm utlöses. När man köper ett larm idag så ingår kamera, hur kan man missa det? Kameran skickar bilder när larmet går igång, inte annars.

Att systemet skickar bilder när ett larm löst ut, är givetvis inget som överhuvudtaget påverkar möjligheten för systemet att skicka bilder utan att ett larm löst ut.
Citera
2022-04-03, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Vem fan installerar kameror i hela sitt hus? Vem behöver det? Illusionen av säkerhet får aldrig trumfa integriteten.

Med det sagt hade jag själv givetvis pekat och skrattat och ropat på kollegorna om jag jobbat på en firma som övervakar folks hus och jag hade fått syn på en fet gubbe som kör sig i röven med en dildo. Det är sånt man gör. Vi är alla bara människor och i mänskligheten ingår att skratta åt pervon.

Om man är lite smart så installerar man ett eget system.
Det är inte komplicerat. Och så får man all info till mobilen..

Kan ju göra det mesta sen.

Öppna och låsa dörren till hantverkare.
Ställa tempen i huset
Övervaka alla rummen osv

Ser man att det kommer en neger och bryter sig in så kan man ringa polisen på en gång. Det är smidigt.

Med tanke på hur extremt många inbrott som sker nu förstår jag att dom skaffar kameror.
Inte en jävel går säker idag. Och vi vet alla vad det beror på
Citera
2022-04-03, 12:02
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag frågade på ett inlägg som sa att det var FRA och Moderaternas fel att det övervakades, i en tråd om Verisure vilket företag inte har det minsta med vare sig FRA eller Moderaterna att göra. I alla fall inte deras metoder för övervakning.

Sedan spädde någon dåre på med att även andra företag övervakar. Jättekonstigt, och helt utanför trådens ämne.

TS ställde frågan "Hur creepy är det inte". Då var jag kanske den första i tråden att vidga ämnet till annan övervakning. För att kunna svara på den frågan måste detta sättas i relation till annan övervakning. Eller hur?

Om det är creepy beror kanske på hur du upplever en granne på 300 meter med kikare, din mobils kameror inuti sovrummet, din smarta elmätare, Alexa, eller att FRA fångar alla dina SMS, osv. Tycker du inget av dessa är något att regera på är förmodligen ett larm från Verisure inget konstigt.
Citera
2022-04-03, 12:07
Medlem
Mullrets avatar
Verisure kan ju kolla på adressen hur gamla kvinnorna är. Blir säkert kul när de går omkring lättklädda i sina bostäder.
Citera
2022-04-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om man är lite smart så installerar man ett eget system.
Det är inte komplicerat. Och så får man all info till mobilen..

Kan ju göra det mesta sen.

Öppna och låsa dörren till hantverkare.
Ställa tempen i huset
Övervaka alla rummen osv

Ser man att det kommer en neger och bryter sig in så kan man ringa polisen på en gång. Det är smidigt.

Med tanke på hur extremt många inbrott som sker nu förstår jag att dom skaffar kameror.
Inte en jävel går säker idag. Och vi vet alla vad det beror på

Anledningen att man väljer en larmlösning hos ett larmbolag är ju så att man själv inte skall behöva sitta och höka över sin telefon dagarna i ända. Utan att man istället har människor som gör en bedömning baserat på de bilder som syns, och ifall man skall tillkalla polis eller inte.
Citera
2022-04-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
TS ställde frågan "Hur creepy är det inte". Då var jag kanske den första i tråden att vidga ämnet till annan övervakning. För att kunna svara på den frågan måste detta sättas i relation till annan övervakning. Eller hur?

Om det är creepy beror kanske på hur du upplever en granne på 300 meter med kikare, din mobils kameror inuti sovrummet, din smarta elmätare, Alexa, eller att FRA fångar alla dina SMS, osv. Tycker du inget av dessa är något att regera på är förmodligen ett larm från Verisure inget konstigt.
Jag skulle aldrig låta någon installera ett larm med kamera hemma hos mig.

Men det har absolut ingenting med FRA eller Moderaterna att göra. Hur kan ens en normal människa komma på den tanken?

Nu ska jag ta på mig skor, vilket är Socialdemokraternas fel. Sedan en jacka, något som är Miljöpartiets fel.
Citera
2022-04-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Verisure kan ju kolla på adressen hur gamla kvinnorna är. Blir säkert kul när de går omkring lättklädda i sina bostäder.

Tror man har lite mer att göra än att titta upp diverse adresser på 1,5 miljoner kunder för att samföra det i registret och se personers ålder.

Folk här verkar vara otroligt naiva. Det är precis som alla andra arbetsplatser, att om ni gör någonting speciellt märkligt så kommer deras kollegor få höra det.

Går ni till läkaren och har en 2 dm dildo i röven, så kommer ni ha lite skämt på er bekostnad med. Går ni till psykologen och pratar om något riktigt sjukt, så kommer han sannolikt berätta det för frun och kanske någon nära vän.

Sedan att det skickas runt i chatter och liknande känns väldigt osmakligt, men om ni tror någonting annat händer på andra larmbolag i Sverige eller världen så är ni ju extremt naiva. Precis samma skit händer överallt.

Kan lova er att på NSA så sitter någon och samlar ihop diverse nakenbilder med, kom med i matchen.
Citera
2022-04-03, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Anledningen att man väljer en larmlösning hos ett larmbolag är ju så att man själv inte skall behöva sitta och höka över sin telefon dagarna i ända. Utan att man istället har människor som gör en bedömning baserat på de bilder som syns, och ifall man skall tillkalla polis eller inte.

Det här kommet låta helt tokigt.
Men när någon bryter sig in så går larmet

Och tro det eller ej men då börjar mobilen vibrera och det låter biiiiip!! Biiiiiiip!!!? Biiiiiiip!!

Och då kan man ta fram mobilen och titta på övervakningsvideon live.

Teknik vettu. Man måste inte titta på telefonen hela tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in