Citat:
Ursprungligen postat av
Tourni
Nej, Danmark är givetvis inte ett existentiellt hot mot Sverige. Däremot målade jag upp ett scenario och frågade hur du skulle se på det, vilket du inte som det ser ut kan svara på.
Ja, om Ryssland angrep Sverige så är givetvis ryska dödsfall rent önskvärt och nödvändigt för att försvara landet, precis som det är för ukrainarna idag. Det har jag inte heller sagt någonting emot då jag är emot Rysslands invasion av landet.
Däremot tror jag tyvärr att Ukraina förlorar detta, de förlorar inte sitt land, däremot kommer de förlora områden som antingen blir egna republiker eller en del av Ryssland.
"För Sverige så är det inte så viktigt vad USA gör för dumheter tills de hotar Sverige"
Jaså? Så vitt jag vet så är det svenska vapen och vapensystem som har varit en del av att döda civila från nationer som inte heller är ett hot eller gjort något mot Sverige som land.
Som sagt, jag är emot invasionen men jag är lite allergisk mot hyckleriet.
Om Danmark vore ett existentiellt hot mot Sverige så självklart måste man få stopp på det. Förhoppningsvis inte med våld, men om det inte går får ju våld användas. Är det inte ett hot så är jag emot då det kostar människoliv och pengar.
Med ditt resonemang skulle Finland ha gett upp 1939 och låtit sig bli erövrat.
Ett land behöver vapen för att försvara sig. Antingen utvecklar man det själv eller så köper man av andra. Och ska man göra det själv måste det exporteras. Sverige har ganska restriktiva regler redan. Det kan alltid diskuteras var gränsen ska gå-.