2022-04-03, 11:41
Moderator
-Info-s avatar
Om det utvecklas mot ett långt krig så kommer ryssarna att få allvarliga problem:

Citat:
"Nästan all vapenproduktion kommer att avstanna"

De hårda sanktionerna börjar få allt mer synliga effekter, inte minst genom komponentbrist inom rysk produktion till följd av stoppad import.

– All bilproduktion och nästan all vapenproduktion kommer att avstanna, säger Anders Åslund i Ekonomibyrån.

Enligt Anders Åslund, senior fellow på tankesmedjan Fri värld och före detta ekonomisk rådgivare åt ryska regeringen 1991-94, kommer sanktionerna börja märkas av mer och mer under kommande månad. Inte minst de mot olje- och gasindustrin.

– De står för två tredjedelar av Rysslands export och internationella energiagenturen förväntar sig att ungefär halva den ryska oljeexporten kommer att försvinna i april redan, det blir ett hårt slag för rysk ekonomi.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-slar-sanktionerna-mot-rysslands-ekonomi

Bland annat kommer deras vapenproduktion att upphöra nästan helt.
Citera
2022-04-03, 11:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man behöver kanske avlösning eller ger svenska operatörer möjlighet att inhämta information i skarpt läge på nära håll, kan finnas olika skäl till att Sverige signalspanar nära Ukrainas gräns.

Man kommer dessutom närmre Belarus och Ryssland, Transnistrien och Krym.

Är vi med i NATO?
Citera
2022-04-03, 11:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Är vi med i NATO?

Jag förstår inte varför frågan är relevant?

Du vet att Sverige inte är med i NATO.

Sverige stödjer kanske Ukraina med underrättelser och Polen upplåter luftrum för det, vore inte konstigt i så fall.
Citera
2022-04-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Nej, Danmark är givetvis inte ett existentiellt hot mot Sverige. Däremot målade jag upp ett scenario och frågade hur du skulle se på det, vilket du inte som det ser ut kan svara på.

Ja, om Ryssland angrep Sverige så är givetvis ryska dödsfall rent önskvärt och nödvändigt för att försvara landet, precis som det är för ukrainarna idag. Det har jag inte heller sagt någonting emot då jag är emot Rysslands invasion av landet.

Däremot tror jag tyvärr att Ukraina förlorar detta, de förlorar inte sitt land, däremot kommer de förlora områden som antingen blir egna republiker eller en del av Ryssland.

"För Sverige så är det inte så viktigt vad USA gör för dumheter tills de hotar Sverige"

Jaså? Så vitt jag vet så är det svenska vapen och vapensystem som har varit en del av att döda civila från nationer som inte heller är ett hot eller gjort något mot Sverige som land.

Som sagt, jag är emot invasionen men jag är lite allergisk mot hyckleriet.

Om Danmark vore ett existentiellt hot mot Sverige så självklart måste man få stopp på det. Förhoppningsvis inte med våld, men om det inte går får ju våld användas. Är det inte ett hot så är jag emot då det kostar människoliv och pengar.

Med ditt resonemang skulle Finland ha gett upp 1939 och låtit sig bli erövrat.

Ett land behöver vapen för att försvara sig. Antingen utvecklar man det själv eller så köper man av andra. Och ska man göra det själv måste det exporteras. Sverige har ganska restriktiva regler redan. Det kan alltid diskuteras var gränsen ska gå-.
Citera
2022-04-03, 11:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Fanns där fler offer på sjukhuset? Minns bara bilder på henne.

Du får kolla upp den saken själv. Jag har för mig att det var andra skadade i bakgrunden.
Citera
2022-04-03, 11:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Tick-Tock-soldaterna hamnade lite för nära frontlinjen. https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1510507243313192963
Citera
2022-04-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår inte varför frågan är relevant?

Du vet att Sverige inte är med i NATO.

Sverige stödjer kanske Ukraina med underrättelser och Polen upplåter luftrum för det, vore inte konstigt i så fall.

Ja då är vi ju med i kriget mot ryssland.
Vore det inte bättre att skita i samtliga länder som garanterat skiter i sverige?
Vi är ju som sagt inte med i nato. Bara flörtande nu för tiden.
Citera
2022-04-03, 12:01
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/288621343450325
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
18000 Personal / Personer
644 Pansarvagnar
1830 Bepansrade stridsfordon / APV
325 Artillerisystem
105 MLRS raketartillerifordon
54 Luftvärns system
143 Flygplan
134 Helikoptrar
1249 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
89 UAV operativ-taktisk nivå
24 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Beräkningen kompliceras av den höga intensiteten i fientligheterna.

Tidigare rapporteringar
2022-04-02
2022-04-01
2022-03-31
2022-03-30
2022-03-29
2022-03-28

Så ungefär hälften av alla stridsvagnar/APC som ryssen skickat in i Ukraina är utslagna/beslagtagna. Detta baserat på ca 120 ryska BTG med 10 stridsvagnar och 30 APC i varje.
Citera
2022-04-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jo om du ställer siffran mot rapporterat antal stridande som dödats.
Däremot så rapporteras bekämpande stridande av båda sidor vilket inte är tillförlitligt, hade det rapporterats egna förluster så hade siffran varit mer exakt.
Ryssland har rapporterat egna förluster vi åtminstone två tillfällen som ifrågasatts men Ukraina har inte rapporterat egna förluster.

Ukraina har raporterat totala förluster och även att militära förluster är lägre än civila.

Går ju alltid att ifrågasätta allt. att ryssland lider svåra militära förluster och att ukraina lider svåra civila förluster kan man iför sluta sig till bara genom att kolla runt på twitter och videos..
Citera
2022-04-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssland använder barn som mänskliga sköldar när de retirerar. Binder fast barn i lastbilar och tanks, det är avskyvärt.

https://www.theguardian.com/world/2022/apr/02/ukrainian-children-used-as-human-shields-near-kyiv-say-witness-reports
Ukrainas lögner och propaganda är helt otrolig och väst återger det helt utan bevis, bara rykten. Är det sant så är det naturligtvis avskyvärt men själv avvaktar jag solida bevis. Man har sett och genomskådat så mycket lögner från Kiev-regimen nu att man snart inte tror på något från dom.
Citera
2022-04-03, 12:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du får kolla upp den saken själv. Jag har för mig att det var andra skadade i bakgrunden.

Annars vore det märkligt med ett offer för ett helt sjukhus, tycker inte du det?
Citera
2022-04-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ukraina har raporterat totala förluster och även att militära förluster är lägre än civila.
Kan du länka de siffrorna?
Jag har helt missat att Ukraina rapporterat egna förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in