Citat:
Ursprungligen postat av
Fyrahundratolv
Är du helt jävla dum i huvet eller? Tråden handlar för fan inte om ketschup! Det var bara ett exempel lilla luftsprängda ankhjärna!
Fast det var ett bra exempel, kanske inte det bästa just rent ekonomiskt men ändå bra på det sätt det belyser hur beroende vi blivit av hel och halvfabrikat. De flesta tipsen i tråden är riktigt trista och tycks endast gå ut på att sänka sin levnadsstandard.
Någon tipsade väl om att man lätt kan klara sig med mat för 350kr/månad om man köper färdiga köttbullar på extrapris, en flaska ketchup och nån billig pasta. Till frukost funkar det säkert bra med lite havregrynsgröt?
Det är ju inte så att det är speciellt svårt att göra sin egen ketchup, rulla sina egna köttbullar osv, osv… Att baka sitt eget bröd är inte heller svårt och där blir prisskillnaden enorm jämfört med vad helfabrikatet kostar.
Genom att laga sin egen mat får man även koll på vad man stoppar i sig och därmed allt som oftast bättre mat. Roar mig emellanåt att läsa innehållsförteckningen när en produkt är mycket billigare än samma produkt från en annan tillverkare.
Nu menar jag inte att man ska börja stoppa sina egna korvar men jämför innehållet i de billigaste med de som är några kronor dyrare. Hur jäkla billigt är ett paket ”Hot dogs” egentligen jämfört med ”riktiga” varmkorvar? Ska säga att jag inte har fullständig koll på procenten men tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag påstår att ”Hot dogs” endast innehåller 33% kött medans en ”riktig” korv innehåller närmare dubbelt så mycket kött. En tredjedel av köttet, som är det som ”kostar” tillverkaren är utbytt mot typ vatten och potatismjöl.
Samma gäller burkar med krossade tomater, på de billigaste varianterna kan man ofta läsa att man tillsatt vatten. Fiskpinnar var det någon i tråden som sa att han köpte dessa på Lidl pga priset. Frågan är bara hur mycket fisk dessa halvfabrikat innehåller jämfört med de lite dyrare? Eller ännu hellre om man gör sina egna fiskpinnar som i ärlighetens namn är skitenkelt, hittar man nån bra billig fisk får man en bättre produkt till ett lägre pris.
Tyvärr är det många som nästintill uteslutande serverar halv och helfabrikat vid matbordet bortsett från eventuella grönsaker, tyvärr är kanske fel ord att använda i detta sammanhang då det lyckligtvis innebär att de flesta ganska enkelt kan sänka sina matkostnader genom att lära sig laga mat själva.
Har aldrig förstått mig på vuxna människor som köper exempelvis ”Mamma Scans köttbullar” och serverar de till sina ungar med pulvermos och lite ketchup, i min värld är det pinsamt.
Gällande halvfabrikat är det inte mycket att orda om, de behövs men även där börjar saker och ting spåra ur. Ta bara ris som exempel. Varför i helvete behöver någon köpa ris som är förpackade i påsar man slänger ner i kokande vatten och sedan lyfter upp efter 20minuter och låter vattnet rinna av? Är det svårt att koka ris som man alltid gjort?
Självklart ska man ha koll på vad saker och ting kostar men man får inte glömma vad det är man betalar för. Santa Maria saluförde sin guacamole som en dip guacamole style från början, numera heter den ”texmex style” antagligen då den endast innehåller 1,5% avokado och någon ansåg säkert att originalnamnet var missvisande.