2022-04-03, 00:53
Medlem
Om man vill äta billigt så måste väl det bästa vara att inte köpa några halvfabrikat utan bara äta mat som man lagat från naturliga råvaror? Kött o potatis typ.
Citera
2022-04-03, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskPask
Om man vill äta billigt så måste väl det bästa vara att inte köpa några halvfabrikat utan bara äta mat som man lagat från naturliga råvaror? Kött o potatis typ.

Det är ett sätt att spara pengar i alla fall. Andra sätt är att handla frukt och grönt när det är säsong. Brukar vara billigare då. Större förpackningar/storpack kan bli billigare, speciellt om man jämför kilopris/literpris. Ibland är det snarare köp x, betala för y (tex tag 3, betala för 2, eller billigaste varan på köpet). Sedan kan man utnyttja matbutikers veckoerbjudanden. Ibland kan man köpa gårdagens bröd (butiksbakat bröd från igår) och varor med kort datum till ett lägre pris.

Du nämnde kött. Även här finns pengar att spara. Vissa sorters kött är billigare än andra. Svenskt kött kan vara dyrare än utländskt kött osv.

TS är dock i första hand ute efter att byta ut dyrare produkter mot billigare ersättningsalternativ. Då kan det funka med butikernas egna märkesvaror. Vissa av dem är okej eller bättre än så.
Citera
2022-04-03, 05:29
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Är du helt jävla dum i huvet eller? Tråden handlar för fan inte om ketschup! Det var bara ett exempel lilla luftsprängda ankhjärna!

Fast det var ett bra exempel, kanske inte det bästa just rent ekonomiskt men ändå bra på det sätt det belyser hur beroende vi blivit av hel och halvfabrikat. De flesta tipsen i tråden är riktigt trista och tycks endast gå ut på att sänka sin levnadsstandard.

Någon tipsade väl om att man lätt kan klara sig med mat för 350kr/månad om man köper färdiga köttbullar på extrapris, en flaska ketchup och nån billig pasta. Till frukost funkar det säkert bra med lite havregrynsgröt?

Det är ju inte så att det är speciellt svårt att göra sin egen ketchup, rulla sina egna köttbullar osv, osv… Att baka sitt eget bröd är inte heller svårt och där blir prisskillnaden enorm jämfört med vad helfabrikatet kostar.

Genom att laga sin egen mat får man även koll på vad man stoppar i sig och därmed allt som oftast bättre mat. Roar mig emellanåt att läsa innehållsförteckningen när en produkt är mycket billigare än samma produkt från en annan tillverkare.

Nu menar jag inte att man ska börja stoppa sina egna korvar men jämför innehållet i de billigaste med de som är några kronor dyrare. Hur jäkla billigt är ett paket ”Hot dogs” egentligen jämfört med ”riktiga” varmkorvar? Ska säga att jag inte har fullständig koll på procenten men tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag påstår att ”Hot dogs” endast innehåller 33% kött medans en ”riktig” korv innehåller närmare dubbelt så mycket kött. En tredjedel av köttet, som är det som ”kostar” tillverkaren är utbytt mot typ vatten och potatismjöl.

Samma gäller burkar med krossade tomater, på de billigaste varianterna kan man ofta läsa att man tillsatt vatten. Fiskpinnar var det någon i tråden som sa att han köpte dessa på Lidl pga priset. Frågan är bara hur mycket fisk dessa halvfabrikat innehåller jämfört med de lite dyrare? Eller ännu hellre om man gör sina egna fiskpinnar som i ärlighetens namn är skitenkelt, hittar man nån bra billig fisk får man en bättre produkt till ett lägre pris.

Tyvärr är det många som nästintill uteslutande serverar halv och helfabrikat vid matbordet bortsett från eventuella grönsaker, tyvärr är kanske fel ord att använda i detta sammanhang då det lyckligtvis innebär att de flesta ganska enkelt kan sänka sina matkostnader genom att lära sig laga mat själva.

Har aldrig förstått mig på vuxna människor som köper exempelvis ”Mamma Scans köttbullar” och serverar de till sina ungar med pulvermos och lite ketchup, i min värld är det pinsamt.

Gällande halvfabrikat är det inte mycket att orda om, de behövs men även där börjar saker och ting spåra ur. Ta bara ris som exempel. Varför i helvete behöver någon köpa ris som är förpackade i påsar man slänger ner i kokande vatten och sedan lyfter upp efter 20minuter och låter vattnet rinna av? Är det svårt att koka ris som man alltid gjort?

Självklart ska man ha koll på vad saker och ting kostar men man får inte glömma vad det är man betalar för. Santa Maria saluförde sin guacamole som en dip guacamole style från början, numera heter den ”texmex style” antagligen då den endast innehåller 1,5% avokado och någon ansåg säkert att originalnamnet var missvisande.
Citera
2022-04-03, 05:43
Medlem
Haajibs avatar
Istället för att köpa en limpa på 200gram för 30-35:-, köp Istället 2 kilo mjöl för 15- 17:- och jäst för 1-2:-.

Finns massor med recept på bröd som du kan baka i ugnen som inte kräver mer än salt, vatten och oljor. Man kan krydda brödet med vad man har i kryddhyllan

Du får 3 kilo bröd för 20:- istället för 3 kilo bröd 525:-
Senast redigerad av Haajib 2022-04-03 kl. 05:46.
Citera
2022-04-03, 07:59
Medlem
Snart går sillen in, lägg en dag eller två så får ni säkert 20kg.

Stekt sill och potatis är snorbilligt, rökt sill är gott och går att använda som pålägg.

Gillar man inte sill men har katt så har man billig kattmat.
Citera
2022-04-03, 08:44
Medlem
Egna pannkakor med t.ex vitkål är billigt om man gillar sånt.

Nudlar funkar väl med det mesta.

Potatis när det är nedsatt bör man alltid ha hemma en 20kg. Funkar ju att äta bara kokt potatis med en smörklick t.ex

Sallad lär man börja odla själv då priserna gått upp extremt dom senaste åren.
Citera
2022-04-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedChickenBreast
ICAs köttbullar, ketchup och spaghetti. Det går att äta sig mätt för 350 kr/mån om man har disciplin.

Kan tänka mig att om man äter t.ex lever en gång i veckan så bör man ändå få i sig alla mineraler och vitaminer även om man bara levde på spagetti och köttbullar utöver det.
Citera
2022-04-03, 10:43
Medlem
1kg blandfärs och några paket makaroner för en hundring klarar man väl sig på ett par veckor om man vill
Citera
2022-04-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsnack69
Kan tänka mig att om man äter t.ex lever en gång i veckan så bör man ändå få i sig alla mineraler och vitaminer även om man bara levde på spagetti och köttbullar utöver det.
Åt så två gånger om dagen i två år när jag behövde betala av en stor skuld för 20 år sedan, men jag slängde in lite rivna morötter, ett glas mjölk och en banan eller citrusfrukt vid varje måltid för att få i mig vitaminer och mineraler också.
Citera
2022-04-03, 12:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Istället för att köpa en limpa på 200gram för 30-35:-, köp Istället 2 kilo mjöl för 15- 17:- och jäst för 1-2:-.

Finns massor med recept på bröd som du kan baka i ugnen som inte kräver mer än salt, vatten och oljor. Man kan krydda brödet med vad man har i kryddhyllan

Visst, om man har hur mycket tid som helst så är det ett alternativ. De flesta har inte den tiden, eller prioriterar annat kanske är mer rätt uttryckt. Det är ju likadant med i princip alla halv-/ helfabrikat, oftast inte svårt eller dyrt att göra, men det tar tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Snart går sillen in, lägg en dag eller två så får ni säkert 20kg.

Stekt sill och potatis är snorbilligt, rökt sill är gott och går att använda som pålägg.

Gillar man inte sill men har katt så har man billig kattmat.
Ja, det verkar ju svinkul att lägga två semesterdagar på att fiska 20 kg äcklig sill för att det blir "billigt".
Citera
2022-04-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib

strömmen då....en ugn tar mängder el..
Citera
2022-04-03, 15:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
strömmen då....en ugn tar mängder el..
Knappast så mycket att det blir en betydande kostnadsfaktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in