2022-04-03, 01:39
Bannlyst
Ja rapsolja som man alltid kört med ska nu plötsligt undvikas säger de. https://rawvegan.se/2019/09/23/halsotips-at-inte-rapsolja-har-ar-allt-du-bor-veta/
Mot bakgrund av länkar såsom ovanstående menar man sammantaget att det är inflammatoriskt och innebär risker. Så vad ska man använda då vid daglig stekning undras härmed? Kokosfett osv låter och verkar dyrt. Olivolja ska ju användas vid "kalla" maträtter. Så vad är det optimalaste alternativet? Vad använder ni och vad rekommenderar ni?

Håll tonen saklig och underbygg påståenden, spelar ingen roll vad man gjort i 50 år, utan det som är relevant är vad som gäller nu och anses vara fördelaktigast/hälsosammast.
Citera
2022-04-03, 01:43
Medlem
Beror på genetik. Jag som svensk ska föredra rapsolja, eftersom vi konsumerat det i så pass många generationer bak här i norr att min kropp är bra på att ta upp näringen. Olivolja är sämre för mig.

Allt ha dlar om vilken region man kommer ifrån sedan tidigare och vad dom åt där. Olivolja är nyttigt för spanjorer, men inte lika nyttigt för mig.
Jag tar upp potatis bättre än ris te.x.

Ungefär så de funkar, finns ingenting som funkar för alla, därför säger alla olika saker och kommer fram till olika resultat hela tiden.
Citera
2022-04-03, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Beror på genetik. Jag som svensk ska föredra rapsolja, eftersom vi konsumerat det i så pass många generationer bak här i norr att min kropp är bra på att ta upp näringen. Olivolja är sämre för mig.

Allt ha dlar om vilken region man kommer ifrån sedan tidigare och vad dom åt där. Olivolja är nyttigt för spanjorer, men inte lika nyttigt för mig.

Ungefär så de funkar, finns ingenting som funkar för alla, därför säger alla olika saker och kommer fram till olika resultat hela tiden.

Olivolja ska användas vid kalla rätter, bara och söka och se gemensamma resultat. Rapsoljan säger de ska undvikas helt. Smör är ju asdyrt och använda jämt vid stekning. Vad använder ni andra? Vad bör användas?
Citera
2022-04-03, 01:50
Medlem
Talg och ister ska vara gott och bra sägs det, har inte provat själv men får väl göra det någon gång.

Jag använder smör.
Senast redigerad av Wildebeest 2022-04-03 kl. 01:53.
Citera
2022-04-03, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline

Rapsolja är väl en väldigt ny företeelse, inget vi ätit så länge att vi blivit anpassade efter det. Potatis är också relativt nytt i Sverige.
Citera
2022-04-03, 01:54
Bannlyst
Vad använder ni övriga vid stekning?
Citera
2022-04-03, 01:54
Medlem
R5As avatar
Att man inte kan steka i olivolja är bara skitsnack.
Citera
2022-04-03, 01:58
Avslutad
Här i huset använder vi kokosolja, jordnötsolja, majsolja och smör för stekning.
Olivolja kan man blanda med smör vid stekning för vissa smaker men ensam använder vi inte olivoljan att steka i.
Citera
2022-04-03, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A

https://halsobibeln.newsner.com/darfor-ska-du-inte-steka-din-mat-olivolja/

"Det finns nämligen kallpressad och varmpressad olivolja, och den förstnämnda lämpar sig bäst för att ätas kall.

Dem varmpressade oljan går bra att värma, men man bör vara försiktig. Om oljan hettas upp för mycket kan fettsyrorna oxidera vilket kan frigöra skadliga ämnen, berättar Expressens dietist Sofia Antonsson för Hälsoliv."
Citera
2022-04-03, 02:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hildingson
Vad använder ni övriga vid stekning?
Beror på vad man steker och om det steks i stekpanna eller i ugn.
När jag steker i ugn använder jag antingen olivolja eller solrosolja. När jag steker i gjutjärnspanna på spisen så använder jag en blandning av smör och rapsolja.
Citera
2022-04-03, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern2
Här i huset använder vi kokosolja, jordnötsolja, majsolja och smör för stekning.
Olivolja kan man blanda med smör vid stekning för vissa smaker men ensam använder vi inte olivoljan att steka i.

Tror kokosoljan du pekar på är det mest optimala idag. Men attans vilket dyrt alternativ.
Citera
2022-04-03, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A

Precis som med rapsolja beror det på om den är varm eller kallpressad. Varmpressad olja är lämplig till stekning då rykpunkten är betydligt högre och smaken svagare. Det som gör att jag aldrig steker i olivolja är för att den har för mycket smak hur den än är pressad.

I övrigt är solrosolja ett bra alternativ till raps, om det nu är mer hälsosamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in