2022-04-02, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du får höra med Lantmäteriet.
Men det där är ju mest bara en formalitet.
Det viktiga är huset, och det har hon fått. Affären är fullbordad och ingen tvist föreligger mellan parterna.
Det kommer säkert att bli en eftergift från lantmäteriet , där hushållet skrivs på den rätta ägaren.
2022-04-02, 23:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ni får ursäkta
Ni får det att låta som om huset såldes , faktum är ändå den ångerfulla Esbjörn.
Allt måste tas från början , huset tillhör alltså .. ?? vem ??

Ja huset såldes av Esbjörn den 20/8-2020 när det bindande köpeavtalet undertecknades.
Köparen är juridisk ägare sedan dess och äger fastigheten, den är såld sedan länge.
Det var ju inte Esbjörn som stämde köparen för att häva köpet, Esbjörn var den som blev stämd för avtalsbrott.
Esbjörn vägrade att häva köpet och betala tillbaka, men överlämnade ändå inte den sålda fastigheten
Senast redigerad av lillen-68 2022-04-02 kl. 23:31.
2022-04-02, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja huset såldes av Esbjörn den 20/8-2020 när det bindande köpeavtalet undertecknades.
Köparen är juridisk ägare sedan dess och äger fastigheten, den är såld sedan länge.
Det var ju inte Esbjörn som stämde köparen för att häva köpet, Esbjörn var den som blev stämd för avtalsbrott.
Esbjörn vägrade att häva köpet och betala tillbaka, men överlämnade ändå inte den sålda fastigheten
Mmm det är således något som ligger och gnager i själva handlingen.
Vi får se , huruvida Esbjörn blivit lurad till försäljning för är det så , så gäller ej något sålt hus.
Jag förstår inte varför Esbjörn annars skulle fortlöpa med att trilskas.
2022-04-02, 23:57
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Mmm. från allra första stund har alltså Esbjörn blivit lurad , annars finns det inget som ger honom rätt att hålla på en delad lagfart.

Vem har då lurat Esbjörn och när, det är en mycket intressant frågeställning.

Esbjörn har själv i nationell tv sagt att han ångrade sig först 2 veckor senare.
Esbjörn har själv inte velat medverka till samråd, hävningsavtal och återbetalning.
Esbjörn har själv lämnat in en värdering som bevisar att han fått rätt marknadsvärde.
Esbjörn har själv inför domstol tillstått att han frivilligt har sålt, helt utan några påtryckningar.
Esbjörn har själv genomfört en psykologutredning som bevisar att han hade rättshandlingsförmåga.
Esbjörn har själv undertecknat en förlikning där han faktiskt erkänner att ”lagt kort ligger” han hade sålt.

Kan det inte vara så att köparen i detta verkar har blivit utsatt för ett försök till bedrägeri?
En ännu pågående utpressningssituation med förfalskade bevis, finter och överklaganden in absurdum?
2022-04-03, 00:05
Avslutad
Jag tycker ändå att jag hört Esbjörn säga annat
Esbjörn talade sanning från första början.
2022-04-03, 00:10
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Vi får se , huruvida Esbjörn blivit lurad till försäljning för är det så , så gäller ej något sålt hus.

Mmm, men är det Esbjörn som trilskas?
Han har i domstol erkänt att han ville sälja, han kunde sälja och att han också sålde.
Esbjörn blev inte lurad till att sälja fastigheten, det har vi hans egna ord på inför domstolen.
Det enda som framförts är att flera veckor senare ångrade sig någon, men var det Esbjörn?
2022-04-03, 00:15
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Vad har då Esbjörn själv sagt egentligen?
Fundera lite och försök sen sammanställa vad Esbjörn sagt, när han sagt det och var han sagt det.
2022-04-03, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mmm, men är det Esbjörn som trilskas?
Han har i domstol erkänt att han ville sälja, han kunde sälja och att han också sålde.
Esbjörn blev inte lurad till att sälja fastigheten, det har vi hans egna ord på inför domstolen.
Det enda som framförts är att flera veckor senare ångrade sig någon, men var det Esbjörn?
Tack , det var detta jag väntade på. Alltså går det inte att sälja huset för det har framkommit oense parter.
2022-04-03, 01:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Tack , det var detta jag väntade på. Alltså går det inte att sälja huset för det har framkommit oense parter.

Nja det är bara säljare och köpare som är parter i en försäljning och som kan avtala något.
Det finns inga andra berörda parter i denna fastighetsförsäljning än dessa avtalande parter.
Men däremot kan utomstående i bakgrunden försöka påverka i egen favör, något som verkar vara fallet här.
Det finns inte någonting tvistigt mellan säljare och köpare, dom har även förlikats och genomfört avtalet.

Huset såldes den 20/8-2020 vilket säljare och köpare slutfört med köpeskilling och köpebrev.
Så det är inte fråga om att det inte går att sälja för att utomstående kluddar, det är redan sålt.
2022-04-03, 01:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det kommer säkert att bli en eftergift från lantmäteriet , där hushållet skrivs på den rätta ägaren.

Nu är det ju varken någon eftergift eller något hushåll som skrivs på någon ägare, men det kommer helt säkert bli så att Lantmäteriet skriver fastigheten på den rätta ägaren, om de inte redan gjort det.
2022-04-03, 01:22
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det är mycket du inte förstår, som till exempel att Esbjörn inte alls fortlöper med att trilskas gällande försäljningen. Tvärtom har han fullgjort sin del av avtalet. Han har avflyttat från fastigheten, överlämnat köpebrev, nycklar och övriga handlingar, varvid Ebba har tagit fastigheten i besittning.
2022-04-03, 01:25
Medlem
trngws avatar
Citat:

Helt rätt, Esbjörn talade sanning från första början. Det hela tog sin första början i Juni 2020, och då sa Esbjörn att han ville sälja huset. Det var sant. Han ville sälja huset. Och han sålde huset. Den 20e augusti 2020 sålde han huset till Ebba, precis så som han helt sanningsenligt från första början sa att han ville göra, och precis så som han i domstol i mars 2021 sanningsenligt berättade att han gjort och som han i oktober 2021 skriftligen medgav att han gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in