2022-04-02, 21:30
Medlem
Termos99s avatar
Undrar just hur många som ligger begravda under byggnader efter att Ryssland bombat?

Mykolaiv's governor says at least 35 killed from Russian strike on government building

Mykolaiv's Governor Vitaliy Kim said on Saturday that at least 35 people have been confirmed killed as a result of Russia's rocket strike on the regional administration building.

Rescuers sent by the State Emergency Service have been searching the wreckage for survivors since Russian forces struck the building.

https://www.wionews.com/world/mykolaivs-governor-says-at-least-35-killed-from-russian-strike-on-government-building-467790
Citera
2022-04-02, 21:31
Medlem
Jag tror tyvärr anledningen till att Ryssland dragit sig tillbaka är för att man tänker bomba Kiev med kärnvapen. Bombningarna av eget territorium används som en ursäkt för att göra det.
Citera
2022-04-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Så folket i det landet har inget värde bara för att deras land har funnits i 30 år?
Nejdå inte alls - problemet är ju att det var Fylle Jeltsin som som domderade vi d den här tiden -

En land ska försiktigt växa fram - med egen nationell särart etc etc.

Jag ser detta som i princip ett inbördeskrig - och det får jag inte säga för då är jag ett rysstroll etc etc - och hälften av mina inlägg blir raderade ändå.

Se om detta går genom idioti filtret.

Jag fick ju tex inte jämföra Kreml med Sveriges regering ang kalla sina fiender för "nazister"
Citera
2022-04-02, 21:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Här har vi Azovbefälhavaren i Mariupol som ryssarna påstods sig ha dödat igår.

https://twitter.com/Polk_Azov/status/1510296177115377670
Citera
2022-04-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du visar på din okunskap. Ryssar hatade Sovjet och ville bara vara Ryssland.
Dom sa till mig när jag nämnde Sovjet när jag jobbade i Ryssland (Sovjet då). Sovjet is politic, we are Russia.

Och vad kan man dra för slutsats av det, back to politics.
Citera
2022-04-02, 21:33
Medlem
Termos99s avatar
Så kanske Kina varit mer involverade än vad de hävdat?

China carried out massive cyberattack operation on Ukraine - report

Ukraine's security service claimed China coordinated thousands of cyberattacks and hacking attempts on official Ukrainian government sites.

https://www.jpost.com/international/article-703024
Citera
2022-04-02, 21:34
Medlem
Termos99s avatar
Inte så dåligt, även fastän Krim såklart också tillhör Ukraina.

Russia accepts Ukraine's overall position on peace treaty except on Crimea

36 dead in Russian airstrike of Ukrainian government building • Humanitarian corridors from Mariupol planned for Saturday

https://www.jpost.com/breaking-news/article-703003
Citera
2022-04-02, 21:39
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här har vi Azovbefälhavaren i Mariupol som ryssarna påstods sig ha dödat igår.

https://twitter.com/Polk_Azov/status/1510296177115377670

Inspirerande tal måste jag säga.

Han kallade pruttler för en pygmé
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du såg väl den av misstag publicerade ryska artikeln om att Ryssland redan efter två dagar hade tagit över Ukraina?
Om inte länkar jag gärna.
Hur tycker du att det har gått för de ryska styrkorna fram till dag 38 av tredagarskriget?

Beror helt på vilka källor man använder. Jag misstänker dock att vi inte tittar eller lyssnar på samma källor. Jag diversifierar var jag söker medan de flesta här, och också du allra troligast, lita på MSM media och vad som sägs där.

Om man gå efter Rysslands egna uttalade mål innan kriget så verkar det gå helt ok. Det har varit en komplicerad insats från Rysslands sida.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Det här har säkert dryftast förut i tråden, men intressant artikel i Expressen med lång intervju med fd guvenören i Luhansk.
https://www.expressen.se/nyheter/forre-guvernorens-harda-ord-mot-egna-presidenten-lag-iq/

Han slåss för Ukraina mot Ryssland utan att alls fjäska för president Zelensky. Hela intervjun talar emot Rysstrollens propaganda om att Zelensky är en globalistmarionett som lurat sitt folk att kriga. Även de Ukrainare som inte gillar Zelensky krigar uppenbarligen för landet. Intervjun talar också emot Zelensky-dyrkarna som upphöjer honom till gud. Dessa bör inse att det existerar också Ukrainsk propaganda och att denna givetvis är okritisk mot presidenten.

Märk väl den intervjuade mannen är inte arg på Zelensky för att han är för aggressiv, utan tvärtom. Ukraina hade minerat vägarna mot Mariupol för att förhindra stridsvagnsinvasion, men detta tog man bort cirka ett halvår före kriget av kommersiella skäl (jordbruket). Ukraina hade alltså kunnat stå emot det ryska angreppet ännu bättre om man inte hade tagit bort mineringen.

Citat:
säger:
– Det är mycket svårt att få tillbaka de ockuperade områdena. Jag ska visa dig en karta. Där är Krim. Här är Luhansk och Donetsk. Här är Cherson och Mariupol. Hur kunde det vara möjligt för den ryska armén att invadera så enkelt och ockupera ett så stort område?
Han fortsätter:
– Jag ska vara ärlig. Det var ett stort misstag av regeringen och av presidenten. 2017 hade vår armé grävt ner många stridsvagnsminor i dessa områden. Sex månader före kriget fick armén order att ta bort alla dessa minor, säger Tuka och låter mycket besviken.
Källa: se ovan
Citera
2022-04-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
En land ska försiktigt växa fram - med egen nationell särart
Vad menar du med det?
Har inte Ukraina med sin långa historia gjort det?
Utveckla gärna dina tankar.
Citera
2022-04-02, 21:41
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag tror tyvärr anledningen till att Ryssland dragit sig tillbaka är för att man tänker bomba Kiev med kärnvapen. Bombningarna av eget territorium används som en ursäkt för att göra det.

Tveksamt. Ryssarna drar sig tillbaka för att de lidit enorma förluster i sitt försöka att omringa Kyiv och de trupper som fanns kvar är inte stridsvärde längre. Nu omgruppera man och soliderar de olika trupperna för att försöka sig på försvara de få framsteg man lyckats med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in