2022-04-02, 21:22
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Eller varför spilla sitt liv över en fiktiv nation som har funnits i totalt 30 år. Crazy shit!
Ukraina blev väl en suverän nation samtidigt som Ryssland blev självständigt, det hängde samman med att Sovjetunionen krackelerade och föll samman. Det var många länder som då bildades, Ryssland och Ukraina bland flera andra som tidigare ingick i unionen.
Citera
2022-04-02, 21:23
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det där faller in i kategorin "wishful thinking"

Jag tycker mer det låter som rysk propaganda, frågan är varför en fd cia-analytiker håller på med det?
Citera
2022-04-02, 21:23
Medlem
Vet inte om det rapporterats innan. Men enligt "Evening Standard" har en Colonel Vitaly Slabtsov blivit dödad i Ukraina. Han beskrivs som en "elite paratrooper".

Väldigt ful man. Jag är glad jag ser trevlig och normal ut. Förbannade avskum dessa ryssar.
Citera
2022-04-02, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Fel. För det första så var planen 15 dagar och för det andra så kommer det från den ukrainska armén som lyckats få vantarna på ryska dokument. Ingenting talar för att dessa skulle inte vara autentiska.

https://euromaidanpress.com/2022/03/02/captured-docs-reveal-date-when-russia-greenlit-ukraine-invasion/

Hahahaha
Ukrainas arme som källa. Det är ju en väldigt trovärdig och opartisk källa.
Ukrainas armen påstår mycket, men kan sällan bevisa det. Tror du verkligen att vanliga soldater har dokument på sig som består av Rysslands hela krigsplan. Nej det är sådant som man hittar på ryssarnas militära högkvarter allra troligast.
Citera
2022-04-02, 21:25
Medlem
sonicyouthzs avatar
Om Putin får ytterligare fnatt, och beslutar att faktist använda kärnvapen. Skulle inte soldaterna först evakueras, dvs dras tillbaka
Citera
2022-04-02, 21:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Yepp, jag sa inte att jag tror på honom, men det var kanske den fd cia-analytikern som efterfrågades.

Låter ju rimligt. Det är uppenbarligen någon som inte har alla hästar i stallet eller iaf. inte är särskilt begåvad som underättelseanalytiker. Ju mer jag gräver desto värre blir det.

Citat:
In later interviews (1999, 2000), Johnson said Americans exaggerated the threats stemming from bin Laden. In July 2001, two months before the September 11 attacks, Johnson wrote a New York Times op-ed entitled, "The Declining Terrorist Threat," arguing that "terrorism is not the biggest security challenge confronting the United States, and it should not be portrayed that way."
Citera
2022-04-02, 21:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag tycker mer det låter som rysk propaganda, frågan är varför en fd cia-analytiker håller på med det?

Vem vet, det kanske är därför han är en fd CIA analytiker?
Citera
2022-04-02, 21:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ryssarna slaktar civila sin vana trogen, vilket jävla avskräde till människor.

https://twitter.com/mhmck/status/1510319120935440390
Citera
2022-04-02, 21:28
Medlem
Här är en av de få riktiga experter jag följer

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1510289351305048067

Han säger inte, som andra så kallade experter att detta kommer att hända, utan ofta med stor osäkerhet eller saknar mer information. Samt han är en USA ledande experter på ryska militären

Bland de senaste han skriver

Russian units around Kyiv are likely to be redeployed by rail to the Donbas or near Kharkiv. A number of fresh BTGs have been brought in from what was available in the Russian armed forces to reinforce the Donbas campaign. This sets the stage for the next phase of this war.

In the Donbas, Russia has made incremental gains, seizing Izyum. Those offensives were plagued by poor force density & employment, which has characterized much of the campaign. However, withdrawn units are now arriving from other fronts to reinforce the Russian attack

That said, a large Russian envelopment of UKR forces in the JFO looks unlikely. Rather it will be a slow, costly, and ponderous assault in an effort to push UKR forces out. This is where Russia appears to be concentrating the bulk of its forces and firepower

Russian forces took weeks to make progress in Izyum, and are still stymied in trying to advance further south. No real advance from Zaporizhia in the past week, but if Mariupol falls it could free up Russian logistics and manpower along the southern axis of advance.

The salient that has developed around Severodonetsk-Lysychansk is where UKR positions appear vulnerable in coming days. Izyum-Kamyanka is an area of heavy fighting where Russian forces are on the offensive, but struggling to make progress.

Although I think it makes sense to frame the next chapter in this war as principally a battle for the Donbas, I would caution against assuming that this bounds Russian aims and Moscow will then declare victory, seeking an early end to the conflict.

UKR has initiative on other fronts and may conduct further offensives in Kherson, Sumy, Kharkiv regions. I suspect there likely to regain territory along these fronts.

As always, these are impressions based on very incomplete information. Will follow up with a complementary thread about Russian force availability, conscription, and attrition, which I wanted to post separately.

Det finns mer och han har några bra kartor. Det kommer från hans twitter.
Citera
2022-04-02, 21:28
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Hahahaha
Ukrainas arme som källa. Det är ju en väldigt trovärdig och opartisk källa.
Ukrainas armen påstår mycket, men kan sällan bevisa det. Tror du verkligen att vanliga soldater har dokument på sig som består av Rysslands hela krigsplan. Nej det är sådant som man hittar på ryssarnas militära högkvarter allra troligast.

Och du citerar någon som ansåg att terrorism inte utgjorde något nämnvärt hot mot USA 2 månader innan 9/11. Att vi har en annorlunda definition av trovärdiga källor är ganska uppenbart men kanske inte av dom anledningarna du verkar tro..
Citera
2022-04-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Svaret var till en annan skribent.

Ryssland har aldrig påstått att deras mål var att ta över Ukraina på tre dagar eller ens införliva landet i Ryssland. Det är Västmedias "experters" spekulationer som gjorts till en sanning.

Ryssland sa från början att deras mål är att demilitarisera och denazifiera Ukraina, och då menar de inte Ukrainas regering. En uppgift som också medvetet? förvrängts eller förståtts fel av västmedia.

Med andra ord antingen ger Ukrainas arme upp eller kommer de elimineras. Denazifieringen avser de grupper som attackerat rysktalande och proryska medborgare bla den omtalade Azovbataljonen inom Ukrainas arme.
Du såg väl den av misstag publicerade ryska artikeln om att Ryssland redan efter två dagar hade tagit över Ukraina?
Om inte länkar jag gärna.
Hur tycker du att det har gått för de ryska styrkorna fram till dag 38 av tredagarskriget?
Citera
2022-04-02, 21:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vem vet, det kanske är därför han är en fd CIA analytiker?

Han jobbade 4 år som analytiker och lyckades alltså hävda att terrorism inte utgjorde något nämnvärt hot mot USA 2 månader innan 9/11 så särskilt begåvad kan man ju knappast hävda att han är. Hade jag lyckats med en sådan vurpa offentligt hade jag nog käkat bly eller iaf. knipt käften i all offentlig diskussion under en jäääävligt lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in