Citat:
Ursprungligen postat av
Majasmoker
Själv har jag aldrig förstått denna vurm för bögrevskött
Går alldeles utmärkt med vanlig färs tycker jag. Men det är ju trist om den blir torr oavsett vilken del det är.
Högrevsfärs har en mycket kraftigare nötsmak, det är det som är grejen.
För vanlig köttfärs kommer inte ens i närheten av denna högrev, sen är det en annan sak om du gillar det.
Så nej, vanlig köttfärs fungerar inte om man vill ha den kraftigare nötsmaken.
Men med det sagt så går det givetvis göra goda hamburgare av vanligt nötfärs också.
Du kan väl inte missat detta med högrev?
Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Vitsen med att använda andra styckdelar som högrev eller bringa är att få upp fetthalten vilket tenderar att resultera i ett saftigare resultat. Med det sagt vet jag inte heller om jag tycker det blir nån fantastisk skillnad. Idag springer var och varannan Svensson och köper högrev och sen slänger dem ändå sina burgare på industri-bröd som smakar kemikalier. Finns många viktigare saker att jobba på med sina hamburgare innan man kommer till köttvalet i.m.h.o.
Högrevsfärs får ibland tillsätta fett, då inte alla bitar har fett nog för komma upp i 20-25% fetthalt.
Och har den denna fethaöt, så är det bra enkalre att få en saftig burgare om den steks rätt.
Och med TS frysta, så tror jag den blir bättre genom tina den i kylen, sen 30-45 före stekning tas ut i rumstemp.
Och sen steks efter vad man gillar, och gillar man welldone, så får man se till att pricka det rätt, annars blir det rätt torrt ändå.
Men när jag köer högrevsfärs, så köper jag detta för den klart kraftigare nötsmaken.
Bringa har jag inte testat hamburgare på, men det är samma där och mer nötsmak än vanlig traditionell köttfärs.