• 1
  • 2
2022-04-02, 14:09
Medlem
Jag köper ibland frysta högrevsburgare från närliggande lokalproducenter. "Det blir ju så gott med högrev" och det känns på nåt vis som en bättre burgare.

Men de blir ju så torra när man steker, är det någon mer än jag som håller med?
Jag steker tills den första köttsaften inte är kraftig röd och tjock och vänder sedan, och steker ungefär lika länge. Tror ändå inte det spelar jättestor roll om jag kortar ner tiden.

Helt klar blir det bättre på färsk ickefryst, och det är ju inte så konstigt men det är inte min fråga.

Går det att få de frysta högrevspuckarna mindre torra?
Citera
2022-04-02, 14:10
Medlem
klybans avatar
Hur mycket fett i färsen?
Citera
2022-04-02, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikk.soerensen
Jag köper ibland frysta högrevsburgare från närliggande lokalproducenter. "Det blir ju så gott med högrev" och det känns på nåt vis som en bättre burgare.

Jag steker tills den första köttsaften inte är kraftig röd och tjock och vänder sedan, och steker ungefär lika länge. Tror ändå inte det spelar jättestor roll om jag kortar ner tiden.

Helt klar blir det bättre på färsk ickefryst, och det är ju inte så konstigt men det är inte min fråga.

Vad är det för fetthalt i burgarna du köper?
Om producenten är närliggande borde dom väl kunna sälja färskmalen burgarfärs?
Citera
2022-04-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hur mycket fett i färsen?

23g per 100g
Citera
2022-04-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad är det för fetthalt i burgarna du köper?
Om producenten är närliggande borde dom väl kunna sälja färskmalen burgarfärs?

23g per 100g. Absolut men latmasken och stundens ingivelse....
Kanske ska tänka till tre ggr innan jag köper fryst nästa gång
Citera
2022-04-02, 14:18
Bannlyst
Citat:

Det är ju jättebra fetthalt.
Tinar du färsen innan du steker den?
Hur har dom räknat ut den exakta fetthalten?
Citera
2022-04-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är ju jättebra fetthalt.
Tinar du färsen innan du steker den?

Nix, direkt från frysen till pannan. Det enda jag tänker att JAG gör fel själv är stektiden. Men den här tjocka brunröda köttsaften känns ju lite som man vill förbi, i stektid?
Citera
2022-04-02, 14:29
Medlem
snivlems avatar
Citat:

du TROR inte det blir bättre om du kortar tiden ..... då får du nog tänka om ..

stek snabbt på hög värme första sidan, tills den har snygg färg på stekytan, sen vänder du och när det börjar synas köttsaft igenom stekytan så är det inom kort klart
Citera
2022-04-02, 14:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är ju tillräcklig mängd fett i alla fall(man säger mellan 20-25% ska en burgare ha i fetthalt), sen sure när det varit fryst så blir det lite torrare.
Kanske om du testar en gång till och testar tinar det i kylskåpet istället. och sen plockar ut det 30-45min innan du ska steka och steker dom efter ditt önskemål.

Men du pratar om direkt från frysen, är dessa burgare väldigt tunna?
För om inte så är nog detta ett problem, och då stektiden blir så mycket lägre.
Citera
2022-04-02, 15:11
Medlem
snivlems avatar
Såg nu att du inte tinar de innan. Gör det så blir det bättre
Citera
2022-04-02, 17:18
Medlem
Majasmokers avatar
Själv har jag aldrig förstått denna vurm för bögrevskött
Går alldeles utmärkt med vanlig färs tycker jag. Men det är ju trist om den blir torr oavsett vilken del det är.
Citera
2022-04-02, 18:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Själv har jag aldrig förstått denna vurm för bögrevskött
Går alldeles utmärkt med vanlig färs tycker jag. Men det är ju trist om den blir torr oavsett vilken del det är.
Högrevsfärs har en mycket kraftigare nötsmak, det är det som är grejen.
För vanlig köttfärs kommer inte ens i närheten av denna högrev, sen är det en annan sak om du gillar det.

Så nej, vanlig köttfärs fungerar inte om man vill ha den kraftigare nötsmaken.
Men med det sagt så går det givetvis göra goda hamburgare av vanligt nötfärs också.
Du kan väl inte missat detta med högrev?
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vitsen med att använda andra styckdelar som högrev eller bringa är att få upp fetthalten vilket tenderar att resultera i ett saftigare resultat. Med det sagt vet jag inte heller om jag tycker det blir nån fantastisk skillnad. Idag springer var och varannan Svensson och köper högrev och sen slänger dem ändå sina burgare på industri-bröd som smakar kemikalier. Finns många viktigare saker att jobba på med sina hamburgare innan man kommer till köttvalet i.m.h.o.
Högrevsfärs får ibland tillsätta fett, då inte alla bitar har fett nog för komma upp i 20-25% fetthalt.
Och har den denna fethaöt, så är det bra enkalre att få en saftig burgare om den steks rätt.
Och med TS frysta, så tror jag den blir bättre genom tina den i kylen, sen 30-45 före stekning tas ut i rumstemp.
Och sen steks efter vad man gillar, och gillar man welldone, så får man se till att pricka det rätt, annars blir det rätt torrt ändå.

Men när jag köer högrevsfärs, så köper jag detta för den klart kraftigare nötsmaken.
Bringa har jag inte testat hamburgare på, men det är samma där och mer nötsmak än vanlig traditionell köttfärs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in