• 1
  • 2
2022-04-02, 20:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Tina först och stek puckarna fort på hög värme och dra ner värmen till 4/10, dra på en smörbit på toppen och på med ett lock i två min.
Citera
2022-04-02, 20:21
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vitsen med att använda andra styckdelar som högrev eller bringa är att få upp fetthalten vilket tenderar att resultera i ett saftigare resultat. Med det sagt vet jag inte heller om jag tycker det blir nån fantastisk skillnad. Idag springer var och varannan Svensson och köper högrev och sen slänger dem ändå sina burgare på industri-bröd som smakar kemikalier. Finns många viktigare saker att jobba på med sina hamburgare innan man kommer till köttvalet i.m.h.o.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Högrevsfärs har en mycket kraftigare nötsmak, det är det som är grejen.
För vanlig köttfärs kommer inte ens i närheten av denna högrev, sen är det en annan sak om du gillar det.

Så nej, vanlig köttfärs fungerar inte om man vill ha den kraftigare nötsmaken.
Men med det sagt så går det givetvis göra goda hamburgare av vanligt nötfärs också.
Du kan väl inte missat detta med högrev?

Högrevsfärs får ibland tillsätta fett, då inte alla bitar har fett nog för komma upp i 20-25% fetthalt.
Och har den denna fethaöt, så är det bra enkalre att få en saftig burgare om den steks rätt.
Och med TS frysta, så tror jag den blir bättre genom tina den i kylen, sen 30-45 före stekning tas ut i rumstemp.
Och sen steks efter vad man gillar, och gillar man welldone, så får man se till att pricka det rätt, annars blir det rätt torrt ändå.

Men när jag köer högrevsfärs, så köper jag detta för den klart kraftigare nötsmaken.
Bringa har jag inte testat hamburgare på, men det är samma där och mer nötsmak än vanlig traditionell köttfärs.
Ni må ha rätt båda två. Kanske är det jag som inte har förmågan att känna den nyansen i köttet. I mitt fall blir det bara att kasta pärlor för svin(et)

Fast det om att tina innan TS gör sin burgare funkar ju inte då han själv skriver "stundens ingivelse", alltså inget tina i kylskåp. Det får man ju göra åtskilliga timmar om det ska hända nåt.
Citera
2022-04-02, 20:26
Medlem
MasterBobs avatar
Jag kanske missförstår dig, men tycker det är lite oklart. Högrevsburgare - frysta? Vad menar du. Tar du ut frysta burgare ur frysen och steker dom direkt i stekpanna? I så fall inte konstigt att det blir skit av allt.

Kött ska ligga rumstemperatur minst 30min innan tillagning. Fryst kött tar längre tid. Det blir bara skit av allt om du försöker steka på halvtinat kött hur du än gör, än värre är det när man har fina grejor (dyra) och fuckar upp det. Inte nog med att du bränner pengar, du får inte heller något gott att äta. Skärpning!

Just när vi pratar burgare så kan jag rekommendera att du grillar i stället för att steka i panna. Det finns billiga elgrillar idag som ger tusen gånger bättre resultat och är mer eller mindre omöjligt att misslyckas med. Just sayin’. Väl värt att investera en lax i en elgrill om du gillar burgare. Särskillt burgare av lite bättre kvalitet.
Citera
2022-04-03, 20:12
Medlem
Tack för vettiga synpunkter!
Ja en anledning att köpa frysta högrevsburgare är väl att det kändes som de borde bli godare än tex. vanliga frysta Scans 6-packs burgare. Såna har man ju stekt en del tidigare, men inte fasen tinade jag dom innan...
Ska testa att tina upp lite innan och korta ner stektiden. De jag köper är inte kryddade heller, så det gör man efter tycke och smak.

Och som sagt, ren bekvämlighet att köpa dessa frysta, Naturligtvis blir det bättre med att smasha färsk högrevsfärs Har inget emot det alls men ibland vill man inte stå och kladda...
Citera
2022-04-07, 19:08
Medlem
Telepatisks avatar
Jag köpte dessa senaste gången:
https://handla.ica.se/handla/produkt..._7300298911006

Enligt instruktionerna så skulle man steka först på 3/4 värme och sen på 2/4 värme i totalt 9 minuter med några vändningar. Blev väldigt bra. Synd att mitt rostade bröd blev mindre bra

Jag är lite av en köttfanatiker dock, jag tycker nog att det är gott oavsett hur det blir...
Citera
2022-04-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Jag kanske missförstår dig, men tycker det är lite oklart. Högrevsburgare - frysta? Vad menar du. Tar du ut frysta burgare ur frysen och steker dom direkt i stekpanna? I så fall inte konstigt att det blir skit av allt.

Kött ska ligga rumstemperatur minst 30min innan tillagning. Fryst kött tar längre tid. Det blir bara skit av allt om du försöker steka på halvtinat kött hur du än gör, än värre är det när man har fina grejor (dyra) och fuckar upp det. Inte nog med att du bränner pengar, du får inte heller något gott att äta. Skärpning!

Just när vi pratar burgare så kan jag rekommendera att du grillar i stället för att steka i panna. Det finns billiga elgrillar idag som ger tusen gånger bättre resultat och är mer eller mindre omöjligt att misslyckas med. Just sayin’. Väl värt att investera en lax i en elgrill om du gillar burgare. Särskillt burgare av lite bättre kvalitet.

Rumstempererat kött absolut, men ingenstans står det att det gäller just frysta burgare. På alla paket typ Scans, Lindströms etc står det att de ska stekas direkt från frysen? Tror rumstemp gäller mer styckbitar än burgare alltså. Rätta mig gärna någon.
Citera
2022-04-08, 12:57
Medlem
jewclaws avatar
Mina blir jävligt saftiga varje gång, upplever inte det du upplever. Jag steker på medelhög (4 av 6), nån minut innan jag vänder, och gör så några gånger tills jag är nöjd.
Citera
2022-04-08, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Mina blir jävligt saftiga varje gång, upplever inte det du upplever. Jag steker på medelhög (4 av 6), nån minut innan jag vänder, och gör så några gånger tills jag är nöjd.

Vilken färs använder du då?
Citera
2022-04-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken färs använder du då?

Undrar om han inte menade frysta burgers?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in