Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
I så fall är det Ukraina som måste anfalla Luhansk, Donetsk och Krim och ställas inför samma situation som ryssarna är i idag. Anfallskrig kräver mycket mer än försvar. Ett sönderbombat och krigstrött Ukraina med sinande förråd klarar nog inte av det. Ligga i bakhåll och sedan sjappa är enkelt jämfört med framryckning. Och Ukrainare är inte lika motiverade att erövringskriga mot sitt eget folk som att försvara sig mot ryssarna. Jag tror att det slutar med en delning av Ukraina.
Krim håller jag med om kan bli svårt om ens omöjligt, däremot Luhansk och Donetsk finns det möjligheter.
Grejen är ju att Ukraina får materiell löpande från Nato och Europa, speciellt för USA är det julafton om man kan bekämpa sin värsta fiende genom Proxy krig för ett par miljarder dollar.
Ju mer Ryssland kämpas ner desto mindre behöver USA, Eu och Nato att rustas upp.
Manskap råder det inte heller någon brist på i Ukraina, män står i kö men det finns helt enkelt inte tillräckligt med vapen, så när andra behöver vila upp sig så finns andra män som kan hoppa in.
Ukrainas befolkning är 44 miljoner så någon brist på manskap kommer det absolut inte att råda.
Som det är nu så är det ju Ryssland som har oerhörda problem, jag ser inte riktigt hur man ska kunna lösa problem så går så djupt, speciellt inte om ekonomin kommer gå dåligt det här och kanske kommande år.