Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja det blir som 2014 med skillnaden att Ukraina har lärt sig från misstagen då samt att Ryssland denna gång använder nästan hela sin armé. Förra gången var det de ukrainska frivillig-miliserna som var framgångsrika för att de stred på ett annat sätt, medans vanliga armén körde stridsvagnar ungefär som ryssarna men var helt underlägsna i den typen av strid. Ukraina fick också alla sina plan och helikoptrar nedskjutna. Nu har Ukrainska armén bytt stridsmetoder och fått nya vapen. Jag tror det kan bli riktigt blodigt nu men kanske färre civila dödsoffer för det blir mer fasta stridslinjer så de civila hinner fly. Ja om nu inte Ryssland skall bomba sönder någon stad igen.
Mm. Den ukrainska militären har lärt sig mycket sedan dess, under det att Ryssland tycks vilja falla tillbaka i samma gamla mönster. Jag är inte så säker på att Ukraina hade kunnat mäta sig med ryssarna om man mött dem i regelrätta strider av mer klassiskt slag. Assymetrisk krigsföring är tydligen the shit. Synd att det leder till civila dödsoffer när striderna flyttar in i bebyggelsen.
Ser vi på hur kriget i Donbass sett ut de senaste åtta åren har det varit rätt statiskt. Jag satt faktiskt i julas, eller när det kan ha varit, och tittade på videor från skyttegravskriget. Vi får se om det fortsätter så. Ställningarna finns ju kvar. Samtidigt lägger man så oändligt mycket mer krut på detta nu, varför det skulle kunna bli rörligare. Hoppas att det går snabbt och att vi slipper känna att hela den här uppgörelsen i Ukraina var totalt meningslös. Antingen åker ryssarna ut på ändan, eller så blir Donbass ryskt — kanske del av federationen.