2022-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Problemet du och de flesta gör är att allt som inte passar in i er skeva, snäva världsbild är falskt eller propaganda. Allting som passar in, dvs pro-ukrainska nyheter är absolut 100% sant oavsett om det är en notis eller twitterlänk. DÄR FINNS TROVÄRDIGHETEN.

Ni fortsätter sen utifrån dessa urbota korkade nyheter många gånger komma med egna teorier som i bästa fall låter som en dålig b-film.

Skit i logik.

Du förstår inte. Det spelar ingen roll om Ukraina vore satan själv. För Sverige är det bra om ryssen åker på stryk. Churchill: "If Hitler invaded hell I would make at least a favourable reference to the devil in the House of Commons." Det är samma sak här men för Sverige är Ryssland AH. Ukraina är inte lika dålig som djävulen (Stalin), men om de var så skulle det fortfarande vara bra om Ryssland förlorade.

Dessutom tror jag båda sidor ljuger. Det är krig. Men det verkar som speciellt amerikaner försöker tala mer sanning i detta krig. Antingen för trolla Putin eller man inser att det hjälper. Både Ukraina och Ryssland har ljugit. Nu verkar det som Ryssland har ljugit mer. Till ex sa man precis innan kriget. Vi ska inte anfalla Ukraina. Om vill få ut sanningen så ska man kanske inte börja så.
Citera
2022-04-02, 11:10
Medlem
raskenss avatar
Hostomels kropp hittades avrättad med försåtsminering på kroppen.

Många kroppar hittades avrättade med bakbundna händer.

https://cornucopia.se/2022/04/uppdateras-rysk-kollaps-utanfor-kyjiv-fruktansvarda-scener-med-kroppar-av-avrattade-civila-hogar-med -ryska-soldatkroppar-som-lamnats-kvar/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2022-04-02, 11:15
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du missförstår. Jag pratar inte om eller bedömer källor andra använder nu. Har inte nämnt twitterlänkar och västmedia. Jag jämför inte.

Jag menar att du skrev att en persons rapporter från Mariopol gav en ’sann bild’.

Det kan inte veta.

Där håller jag med dig till 110%, jag vet inte. De jag vet är att tiotalet journalister har varit och pratat med människor i alla åldrar, hundratals, även amerikanska sådana och de har låtit skrämmande lika från allihopa.

Jag ser ju inte hur hundratals civila ska tjäna på att säga de dom gör då de inte tjänar på det och även om det skulle göra det så kan de bli konsekvenser om de läcker ut, vilket de säkert har blivit.

Fråga hon som blev torterad och angripen av Azov med svastikan inristad på magen.

Men jag håller med dig generellt - jag står fast vid att de finns en hel sida av det här som absolut inte visas eller rapporteras om. Den sidan tar jag gärna del av, värderar och bygger vidare på eller avfärdar.
. Förhoppningsvis är det här över snart och det kommer förhoppningsvis fram allt som skett under kriget.
Citera
2022-04-02, 11:15
Medlem
Citat:
Jag tycker han är lika trovärdig som en journalist som arbetar på en ukrainsk statskontrollerad tidning.

Jag är inte som du - jag skiter i vilken sida man rapporterar ifrån - jag bryr mig om innehållet och trovärdigheten.

Man får dra vilka slutsatser man vill om vilka nyheter eller sida som helst om man tar del av det. Men du drar slutsatser utan någon som helst grund eller fakta, bara förutfattade meningar.

När 99% av planeten rapporterar pro-ukrainska nyheter är det välkommet med nyheter från den andra sidan också, visst? Annars blir det ju lite... Vad är det ni brukar tjata om.. Just det, auktoritärt, i den benämningen.

Ni är väl emot det så det är väl positivt med skildringar från båda sidor så man får skapa sig en egen uppfattning?

Eller ska vi gå efter ditt överlägsna intellekt och bestämma oss, håll fast för livet och aldrig någonsin få bredare bild av något?
Oavsett vad som rapporteras från de olika sidorna kan vi väl vara överens om att den ryska militära operationen har visat sig vara ett monumentalt fiasko? 37 dagar in i tredagarskriget.
Citera
2022-04-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ryssland och sitt mördande av civila, bör dom inte kan slå tillbaka mot dom modiga frihetskämparna i den Ukrainska armėn så tar man lätta "mål". Standard i alla deras invasionskrig.

Ryska/Sovjetiska armén har alltid älskat att mörda civila då de styrs av skrupelfria ledare, igår Stalin idag Putin. Man mördade civila litauer 1991 tex och idag är det ukrainarna som får smaka på kremls barbari. Sen gråter dom över att polacker och balter gått med i NATO och hotar Ryssland, ja vad konstigt att dom vände er ryggen till! Man blir spyfärdig över den här vidriga regimen, mördarpack!
Citera
2022-04-02, 11:18
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
"Enligt boende" . Jag, eller rättare sagt min fru, har direktkontakt med boende i Donbas så jag behöver inte lita på rysk propaganda.

Vid östra fronten kommer granaterna från öst det är det inga tvivel om.

Så din fru, som bor i väst, har kontakt med, hur många då? Hundratals?

Eller ska du köra på det mest infantila som finns, dvs att bilda din en uppfattning av en eller två åsikter för "någon jag känner som känner någon där" säger det?

Så, de hundratals, kanske tusentals i Mariupol som intervjuats av media från både USA och enligt er, Ryssland, ljuger allihop men din fru har rätt, för hon har "direktkontakt" med..? Ett helt förband därnere?
Citera
2022-04-02, 11:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ska man vara jävligt konkret var ju det uttalade målet inför "specialoperationen" att bistå de två utbrytarrepublikerna efter att Putin erkänt deras autonomi. Jag vet att det inte är en acceptabel ståndpunkt här att påminna om detta. Jojo.

Ska jag vara ärlig är jag ju själv osäker på vad syftet med framstöten mot Kiev var. Det KAN ju ha varit så att man ville fördriva regeringen eller sätta press på den för att tvinga Ukraina att upphöra med sin aktivitet i Donbass, utan att för den skull ockupera Kiev och resten av Ukraina under längre tid. Jag är säker på att någon kommer svara mig att det är fastställt att ryssarna försökte ta Kiev för att sätta in en marionettregim. I så fall är vi i alla fall överens om att det inte lyckades.

Attackerna mot andra mål i Ukraina är mer i linje med den här demilitariseringen/denazifieringen, Kharkov och andra platser med rysk majoritet åsido.

Ja Putin pratade om något folkmord som bevisligen aldrig ägt rum, sedan var det de-nazifieringen och avväpningen av Ukraina. För tidigt att veta vad av detta som kommer att ske, inte avväpning iallafall, de-nazifiering var en dålig ursäkt för hemmaopinionen så den anledningen är inte ens en riktig sådan, hjälpa Donbass. Ja det skulle kunna att fungera, nu tror jag dock att han hade som högsta mål att sätta in en marionett i Kiyev, som i Tjetjenien eller som när Sovjet försökte det på ett par platser. Saker hade blivit så mycket enklare då. Japp det uppenbara med att sätta in en marionett måste nämnas.

Om de hade kunnat rulla in i huvudstaden så kanske saker utspelat sig annorlunda, men vem vet vad deras mål och syften var och vilka metoder de planerar att använda? Precis, styrkorna utanför huvudstaden kan ha fungerat som ett hot, eller så försökte de ta staden men lyckades inte pga de många problem som nämnts i tråden.

Jag ser fram emot den dag då detta skit-krig är över, tillräckligt många har dött.

Om några år vet vi om vi är i mitten av kriget, i slutet eller i början av det.
Citera
2022-04-02, 11:21
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Oavsett vad som rapporteras från de olika sidorna kan vi väl vara överens om att den ryska militära operationen har visat sig vara ett monumentalt fiasko? 37 dagar in i tredagarskriget.

Vi kan nog vara överens om att Rysslands invasion av Ukraina är det största militära fiaskot i modern historia, ja.
Citera
2022-04-02, 11:22
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hostomels kropp hittades avrättad med försåtsminering på kroppen.

Många kroppar hittades avrättade med bakbundna händer.

https://cornucopia.se/2022/04/uppdateras-rysk-kollaps-utanfor-kyjiv-fruktansvarda-scener-med-kroppar-av-avrattade-civila-hogar-med -ryska-soldatkroppar-som-lamnats-kvar/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Ser ut som vanliga civila: https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tud7xu/bucha_city_after_russian_soldiers_shot_civilians/

Krigsbrott efter krigsbrott...
Citera
2022-04-02, 11:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursäktar dom lika lite som jag ursäktar USAs folkmord i Irak, Syrien och Afghanistan.

Jag debatterar för fria ordet, öppen rapportering från alla sidor så individen får skapa sig en egen uppfattning - något ni verkar brinna för här på Flashback men ständigt kämpa emot.

Måste vara jobbigt.
Finns ingen här som jag sett hävdat att du inte skulle få uttrycka dina åsikter. Men du måste vara beredd på att de flesta inte håller med dig.

För övrigt är det tröttsamt med sådan whatsboutism som du håller på med.
Citera
2022-04-02, 11:23
Medlem
Citat:
Så din fru, som bor i väst, har kontakt med, hur många då? Hundratals?

Eller ska du köra på det mest infantila som finns, dvs att bilda din en uppfattning av en eller två åsikter för "någon jag känner som känner någon där" säger det?

Så, de hundratals, kanske tusentals i Mariupol som intervjuats av media från både USA och enligt er, Ryssland, ljuger allihop men din fru har rätt, för hon har "direktkontakt" med..? Ett helt förband därnere?

Fler än du
Citera
2022-04-02, 11:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hostomels kropp hittades avrättad med försåtsminering på kroppen. Många kroppar hittades avrättade med bakbundna händer.

Citat:
I de befriade tätorterna möts ukrainsk trupp av fruktansvärda scener med avrättade (mördade – avrättade beskriver hur det ser ut) civila, många med bakbundna händer. Bland avrättade finns Hostomels borgmästare, som mördades när han delade ut humanitär hjälp. Kroppen försåtsminerades för att skada eller döda de som ville ta hand om kroppen.

Det där är riktiga krigsförbrytelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in