Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Ska man vara jävligt konkret var ju det uttalade målet inför "specialoperationen" att bistå de två utbrytarrepublikerna efter att Putin erkänt deras autonomi. Jag vet att det inte är en acceptabel ståndpunkt här att påminna om detta. Jojo.
Ska jag vara ärlig är jag ju själv osäker på vad syftet med framstöten mot Kiev var. Det KAN ju ha varit så att man ville fördriva regeringen eller sätta press på den för att tvinga Ukraina att upphöra med sin aktivitet i Donbass, utan att för den skull ockupera Kiev och resten av Ukraina under längre tid. Jag är säker på att någon kommer svara mig att det är fastställt att ryssarna försökte ta Kiev för att sätta in en marionettregim. I så fall är vi i alla fall överens om att det inte lyckades.
Attackerna mot andra mål i Ukraina är mer i linje med den här demilitariseringen/denazifieringen, Kharkov och andra platser med rysk majoritet åsido.
Ja Putin pratade om något folkmord som bevisligen aldrig ägt rum, sedan var det de-nazifieringen och avväpningen av Ukraina. För tidigt att veta vad av detta som kommer att ske, inte avväpning iallafall, de-nazifiering var en dålig ursäkt för hemmaopinionen så den anledningen är inte ens en riktig sådan, hjälpa Donbass. Ja det skulle kunna att fungera, nu tror jag dock att han hade som högsta mål att sätta in en marionett i Kiyev, som i Tjetjenien eller som när Sovjet försökte det på ett par platser. Saker hade blivit så mycket enklare då. Japp det uppenbara med att sätta in en marionett måste nämnas.
Om de hade kunnat rulla in i huvudstaden så kanske saker utspelat sig annorlunda, men vem vet vad deras mål och syften var och vilka metoder de planerar att använda? Precis, styrkorna utanför huvudstaden kan ha fungerat som ett hot, eller så försökte de ta staden men lyckades inte pga de många problem som nämnts i tråden.
Jag ser fram emot den dag då detta skit-krig är över, tillräckligt många har dött.
Om några år vet vi om vi är i mitten av kriget, i slutet eller i början av det.