2022-04-02, 10:59
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Whatever, men du kan aldrig - förrän möjligen efteråt - veta om en persons rapporter är ’sanna’.

I inlägget ovan gör du en bedömning vad du ’knappast tror’ om intervjuade personer. Felmarginalen är redan där stor. Sen vet du inte ett smack om vad de som inte intervjuas tycker.

Okej, vänta nu, lugn i båten.

Jag det konstant pumpande av twitterlänkar med pro-ukrainsk information flöda i tråden och det accepteras som sanning och grundar på vidare diskussion. Hela tråden är ett skämt ur det perspektivet.

Samma sak med media som pumpar ur sig samma skit konstant, ingen substans.

Men dessa twitterlänkar, västmedia och USA är oberoende? De ger sanna nyheter och skildringar om kriget från båda sidor? De är opartiska?

Tror du sköt dig lite i foten där.

Och ja, de finns flertalet journalister som varit i Mariupol första dagarna och fram tills nu där hundratals intervjuats och vittnesmålen är skrämmande lika.

Ukrainska armen skjuter civila. Man får inte lämna men folk försöker ändå när de pågår strider. Man bombar egna byggnader av civilt värde. Allt det här har självklart ett syfte och ett oerhört värde ur opinionisk synpunkt.

Med din retorik är ingenting sant vilket jag håller med om. Man ska ta allt med en nypa salt men ta delar från alla sidor för att få en så klar bild som möjligt.

De gör inte du eller majoriteten härinne. Jag tror genuint ni sitter och runkar åt pro-ukrainska twitterlänkar, nyheter och videotal av Zelenskyj. Skrämmande.
Citera
2022-04-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tanken fog of war kom att slå mig imorse och jag gick vidare på den känslan.

Patrick Doncaster är på plats i Ukraina och harit varit sen början. Crowdfundad journalist.

https://mobile.twitter.com › plnewst...
Patrick Lancaster (@PLnewstoday) / Twitter

https://youtube.com/watch?v=rLZ2ZzoD-W0&feature=share

Genuint en av de bästa insatser jag sett av en journalist.

Han är kritiskt, ställer rätt frågor och ger en sann bild av vad som försiggår.

I hans videos intervjuas människor mitt i krigszonen (Mariupol) och retoriken i en av dessa var fascinerande.

Man intervjuar boende i Mariupol som vittnar om hur ukrainska armen bombat skolor och sjukhus. Patrick, tro det eller ej, ifrågasätter detta och frågar om de kan vara så att ukrainska armen siktat på ryssar i närområdet och att det antingen var ett misstag eller att ryssarna faktiskt sköt.

De säger bestämt nej.

En gammal man stiger fram i en annan och berättar att han sett en ukrainsk stridsvagn stanna mitt i gatan och avfyra rakt in i ett 9-våningars hus.

Vittnesmålen, som är många, och från boende DÄR, är information man inte kan blunda för oavsett vilken sida man står på. De handlar om att vara mänsklig.
. En kvinna visar sin svastika hon fått inristad på magen efter tortyr av azovbataljonen. Hon kommer aldrig mer vara sig lik.

Det enda som hörs från Mariupol och dess befolkning är hur ukrainska armen tvingar de kvar. Skjuter civila och hotar de som försöker fly.
Man torterar, bombar byggnader, sjukhus och skolor.

"NO its the Ukrainian army! They dont even care anymore, they shot civilians all the time now!"

En annan uttalar sin avsky för USA och UK.

Det här kommer självklart utmana alla rysshatande troll och deras världsbild. Ni kommer agera med personangrepp, smutskastning eller fjanterier. Det gör inget, jag förstår er situation.

Min egen är också utmanad:jag har vetat sen start att det här är något större och att de är historia och USA inblandat. De är det alltid.

Men, om det här kriget inte går som ni vill så kommer ni, en än gång ha stått på fel sida av historien.

Du anser alltså att Patrick Lancaster, som skriver för den ryska statskontrollerade tidningen Izvestiya, är trovärdig?
Citera
2022-04-02, 11:00
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Självklart har civila strukit med när Ryssland härjat som idioter, de är oundvikligt, likväl byggnader av icke-militär natur.

Nej, det är naturligtvis INTE oundvikligt. Allt som hade behövts för att detta ”oundvikliga” inte skulle hända är att Ryssland stannat hemma och inte invaderat sitt grannland.

Men bra att även du inser att ryssarna är idioter. Däremot väldigt märkligt att du fortsätter att ursäkta deras idioti.
Citera
2022-04-02, 11:01
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han är väl inte helt inkompetent som rysk propagandist. Då skulle han få sparken. Han ljuger och berättar om saker som kräver grävande för hitta hans lögner. Dessutom brukar bra propagandister prata sanning ibland ofta om oviktiga saker men som lätt att kontrollera.

Det är ju ingen här utom Ryssälskare som tror på honom så hans värde att omvända folk är noll.

Problemet du och de flesta gör är att allt som inte passar in i er skeva, snäva världsbild är falskt eller propaganda. Allting som passar in, dvs pro-ukrainska nyheter är absolut 100% sant oavsett om det är en notis eller twitterlänk. DÄR FINNS TROVÄRDIGHETEN.

Ni fortsätter sen utifrån dessa urbota korkade nyheter många gånger komma med egna teorier som i bästa fall låter som en dålig b-film.

Skit i logik.
Citera
2022-04-02, 11:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Okej, vänta nu, lugn i båten.

Jag det konstant pumpande av twitterlänkar med pro-ukrainsk information flöda i tråden och det accepteras som sanning och grundar på vidare diskussion. Hela tråden är ett skämt ur det perspektivet.

Samma sak med media som pumpar ur sig samma skit konstant, ingen substans.

Men dessa twitterlänkar, västmedia och USA är oberoende? De ger sanna nyheter och skildringar om kriget från båda sidor? De är opartiska?

Tror du sköt dig lite i foten där.

Och ja, de finns flertalet journalister som varit i Mariupol första dagarna och fram tills nu där hundratals intervjuats och vittnesmålen är skrämmande lika.

Ukrainska armen skjuter civila. Man får inte lämna men folk försöker ändå när de pågår strider. Man bombar egna byggnader av civilt värde. Allt det här har självklart ett syfte och ett oerhört värde ur opinionisk synpunkt.

Med din retorik är ingenting sant vilket jag håller med om. Man ska ta allt med en nypa salt men ta delar från alla sidor för att få en så klar bild som möjligt.

De gör inte du eller majoriteten härinne. Jag tror genuint ni sitter och runkar åt pro-ukrainska twitterlänkar, nyheter och videotal av Zelenskyj. Skrämmande.

Du missförstår. Jag pratar inte om eller bedömer källor andra använder nu. Har inte nämnt twitterlänkar och västmedia. Jag jämför inte.

Jag menar att du skrev att en persons rapporter från Mariopol gav en ’sann bild’.

Det kan inte veta.
Citera
2022-04-02, 11:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi är snart tillbaka på ruta ett, med krig i Donbass, givetvis om än mer intensivt än vid något tillfälle sedan 2014. Skillnaden är att de ukrainska angreppen blir massiva och att ryssarna har mycket mer folk på plats.
Inte är det som 2014, inte:
Yle: Ryska stridsvagnar rullar in i Ukraina?
Den ukrainska militärens talesman Andrij Lysenko uppger att en kolonn med 31 pansarvagnar, 16 haubits-artilleripjäser och ett trettiotal lastbilar med soldater och utrustning rullade in över gränsen till den separatistkontrollerade regionen Luhansk på torsdagen.
Dessutom har man skurit av Ukraina från Azovska sjön och skapat en landkorridor till Krim från ryska gränsen.
Och nu verkar det alltså som man till sist övergett ställningarna utanför Kiev.

Ja det blir som 2014 med skillnaden att Ukraina har lärt sig från misstagen då samt att Ryssland denna gång använder nästan hela sin armé. Förra gången var det de ukrainska frivillig-miliserna som var framgångsrika för att de stred på ett annat sätt, medans vanliga armén körde stridsvagnar ungefär som ryssarna men var helt underlägsna i den typen av strid. Ukraina fick också alla sina plan och helikoptrar nedskjutna. Nu har Ukrainska armén bytt stridsmetoder och fått nya vapen. Jag tror det kan bli riktigt blodigt nu men kanske färre civila dödsoffer för det blir mer fasta stridslinjer så de civila hinner fly. Ja om nu inte Ryssland skall bomba sönder någon stad igen.
Citera
2022-04-02, 11:06
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du anser alltså att Patrick Lancaster, som skriver för den ryska statskontrollerade tidningen Izvestiya, är trovärdig?

Jag tycker han är lika trovärdig som en journalist som arbetar på en ukrainsk statskontrollerad tidning.

Jag är inte som du - jag skiter i vilken sida man rapporterar ifrån - jag bryr mig om innehållet och trovärdigheten.

Man får dra vilka slutsatser man vill om vilka nyheter eller sida som helst om man tar del av det. Men du drar slutsatser utan någon som helst grund eller fakta, bara förutfattade meningar.

När 99% av planeten rapporterar pro-ukrainska nyheter är det välkommet med nyheter från den andra sidan också, visst? Annars blir det ju lite... Vad är det ni brukar tjata om.. Just det, auktoritärt, i den benämningen.

Ni är väl emot det så det är väl positivt med skildringar från båda sidor så man får skapa sig en egen uppfattning?

Eller ska vi gå efter ditt överlägsna intellekt och bestämma oss, håll fast för livet och aldrig någonsin få bredare bild av något?
Citera
2022-04-02, 11:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Inte helt dumt att satsa på något som kanske går bättre.

Ryssland väntas öka offensiven i Donbass: “Det är det här området man nu satsar på”

Mycket tyder på att Ukrainakrigets fokus de kommande veckorna kan komma att skifta allt mer mot östra Ukraina och Donbass-regionen. Både USA och Nato har varnat över vad som väntar för området.

– Ryssland försöker att omgruppera, fylla på och förstärka sin offensiv i Donbass, sa Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-vantas-oka-offensiven-i-donbass-det-ar-det-har-omradet-man-nu-satsar-pa
Ska man vara jävligt konkret var ju det uttalade målet inför "specialoperationen" att bistå de två utbrytarrepublikerna efter att Putin erkänt deras autonomi. Jag vet att det inte är en acceptabel ståndpunkt här att påminna om detta. Jojo.

Ska jag vara ärlig är jag ju själv osäker på vad syftet med framstöten mot Kiev var. Det KAN ju ha varit så att man ville fördriva regeringen eller sätta press på den för att tvinga Ukraina att upphöra med sin aktivitet i Donbass, utan att för den skull ockupera Kiev och resten av Ukraina under längre tid. Jag är säker på att någon kommer svara mig att det är fastställt att ryssarna försökte ta Kiev för att sätta in en marionettregim. I så fall är vi i alla fall överens om att det inte lyckades.

Attackerna mot andra mål i Ukraina är mer i linje med den här demilitariseringen/denazifieringen, Kharkov och andra platser med rysk majoritet åsido.
Citera
2022-04-02, 11:07
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nej, det är naturligtvis INTE oundvikligt. Allt som hade behövts för att detta ”oundvikliga” inte skulle hända är att Ryssland stannat hemma och inte invaderat sitt grannland.

Men bra att även du inser att ryssarna är idioter. Däremot väldigt märkligt att du fortsätter att ursäkta deras idioti.

Ursäktar dom lika lite som jag ursäktar USAs folkmord i Irak, Syrien och Afghanistan.

Jag debatterar för fria ordet, öppen rapportering från alla sidor så individen får skapa sig en egen uppfattning - något ni verkar brinna för här på Flashback men ständigt kämpa emot.

Måste vara jobbigt.
Citera
2022-04-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har tagit tillbaka en ort till Velyka Doroha, nu uppe mot Vitryssland. Nu tror jag ryssarna ändå vill åka därifrån men det är bra att ge dem så mycket förluster som möjligt under tiden.

"Defeat of Russian troops near the village of Velyka Doroha, Chernihiv region: 31 units of military equipment destroyed and seized on March 30-31"

https://twitter.com/censor_net/status/1510117780758147074

Krig är barbari. Går aldrig att komma ifrån.
Jag antar att retirerande och strandade ryssar får maximalt med pisk.

Bäst att passa på att brassa på när ryssarna mår som sämst och moralen är vid fotknölarna. Det är logiskt ur militär synvinkel.

De ska inte bara åka hem med oväntat stora förluster.
De ska åka hem i rädsla, psykiskt demolerade.
De ska skämmas och vara rädda för en repris.

Det är hemskt men så funkar krig

No mercy.
Citera
2022-04-02, 11:08
Medlem
Termos99s avatar
Visst en stark stad av hjältar, men civila behöver att komma ut. Kanske Putin bara kunde dra sig tillbaka? Hitta på en historia och säga att det var en otrolig framgång för den "fredsbevarande operationen".

Ukraine: No ‘plan B’ for evacuation of shattered Mariupol, say humanitarians, as Friday attempt fails

Efforts to help thousands of desperate residents flee the embattled Ukrainian city of Mariupol continued on Friday, as humanitarians warned that there is “no Plan B”, after weeks of constant shelling since the Russian invasion on 24 February.

https://news.un.org/en/story/2022/04/1115282
Citera
2022-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Enligt de beroende i Mariupol är det ukrainare som dödat civila, bombat byggnader och använt människor som sköldar.

Självklart har civila strukit med när Ryssland härjat som idioter, de är oundvikligt, likväl byggnader av icke-militär natur.

"Enligt boende" . Jag, eller rättare sagt min fru, har direktkontakt med boende i Donbas så jag behöver inte lita på rysk propaganda.

Vid östra fronten kommer granaterna från öst det är det inga tvivel om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in