2022-04-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hur talar han osanning på plats i Mariupol pratandes med invånare där? Är alla skådespelare? Får de betalt? Riskerar de sina liv för några få ryska rubel för att säga de dom säger?

Undrar om de 300+ som satt under en bro I Mariupol i början av kriget också ljög allihopa när de sa exakt samma sak: de tvingas kvar i Mariupol, de används som sköldar och ukrainska armen skjuter civila.

Hm.

Var kommer bomberna ifrån? Det är helt korrekt att det är fascister som bombar men vilken flagga har de på uniformen tror du?
Citera
2022-04-02, 10:50
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är själva syftet med Rysk propaganda, ge skenet av spontanitet. Om du studerar Sovjetisk propaganda så är det inte så mycket annorlunda. Bombningarna av Finland under andra världskriget kallade dom för "hjälpsändningar" och motiveringen till kriget var en lögn, ungefär som Ryssland uttrycker sig idag.

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan länder med hög nivå av frihet på ett antal områden och en auktoritär stat. Det är lite på gränsen till off-topic men om en auktoritär regim som invaderat ett suveränt land, och som slår ned på opposition och journalister har en journalist med sig, så kan du vara helt säker på att han säger precis det som Kreml vill. Det är ingen opartiskhet alls.

Jag har läst nog med historia för två livstider så det är ingen fara på taket.
. Du pratar om "hög nivå" av frihet. Som Kanada då? Eller USA? Eller Sverige?

Det är knappast någon demokrati vi har. Jag tror inte folk förstår innebörden av vad demokrati.

Vi har parlamentarism i Sverige - det är inte demokrati. Bara för att du får välja ett parti är det inte demokrati om partiet i fråga inte gör ett skit av de dom lovat och istället ingår i avtal och löften med EU och skyller på allt omkring för dessa val.

Men jag håller med om att vi är hyfsat fria. Jag har dock varit i Ryssland, har du? Knappast den bild du ständigt målat upp här.
Citera
2022-04-02, 10:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ska jag gå efter folks pro-Ukraina twitterlänkar här då som ni gör?

Jag tycker de finns värde att skildra alla sidor av kriget, inte bara all pro-Ukraina media, det är patetiskt.

Är någon på plats och riskerar liv och lem och är i staden det diskuteras om just nu på forumet tycker jag man ska ta tillvara på det och sen skapa sig en uppfattning.

Eller så är man en jävla idiot och avfärdar och fortsätter på sin enkelspåriga väg.

Och ja, boende i Mariupol har 100% mer trovärdighet än vad ni har här med era twitterlänkar till amerikansk krigsmakt.

Tror knappast invånarna skulle tjäna på att säga de dom säger - snarare tvärtom. Eller hyr?

Whatever, men du kan aldrig - förrän möjligen efteråt - veta om en persons rapporter är ’sanna’.

I inlägget ovan gör du en bedömning vad du ’knappast tror’ om intervjuade personer. Felmarginalen är redan där stor. Sen vet du inte ett smack om vad de som inte intervjuas tycker.
Citera
2022-04-02, 10:51
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Han är inte censurerad men YouTube tagit bort hans möjlighet att tjäna pengar på terrorism och falserier och rent stolliga tankegångar och värdelös journalistik där det mesta är ledande frågor så att han ska få det svar han vill ha som passar det narritativ han försöker förmedla.

Att han är ett skämt visar även hans Peatron sida där hela 135 person stödjer han och hans "journalistik"

Du kan ju se själv och göra din egen bedömning innan du drar några slutsatser. Då har du iallafall försökt litegrann.
. "ledande frågor".. Haha.
Citera
2022-04-02, 10:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är själva syftet med Rysk propaganda, ge skenet av spontanitet. Om du studerar Sovjetisk propaganda så är det inte så mycket annorlunda. Bombningarna av Finland under andra världskriget kallade dom för "hjälpsändningar" och motiveringen till kriget var en lögn, ungefär som Ryssland uttrycker sig idag.

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan länder med hög nivå av frihet på ett antal områden och en auktoritär stat. Det är lite på gränsen till off-topic men om en auktoritär regim som invaderat ett suveränt land, och som slår ned på opposition och journalister har en journalist med sig, så kan du vara helt säker på att han säger precis det som Kreml vill. Det är ingen opartiskhet alls.
Jag applåderar ditt svar.
Det är det vi alla andra ser men "barkie" lever i samma parallella värld som Ryssland ger uttryck för.
Citera
2022-04-02, 10:52
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rysslandsvännerna har hittills inte skildrat alla sidor. Ni använder er av samma personer som källor hela tiden. Tre-fyra personer som delar er världsbild och sanning. Som han Lancaster som har ett västklingande namn men är köpt av Kreml. När det finns tre personer som påstår nått som går tvärtemot vad tusentals andra säger så kanske man borde fundera på trovärdigheten istället för att rakt av köpa dessa tre personers absoluta "sanning".

Jag har tidigare respekterat Putin och Ryssland men gör det inte mera. Han ljuger om allting och har gjort det hela tiden. Ni påstår att väst ljuger, men allt som västerländsk intell säger har visat sig stämma. Dom sa att Putin skulle invadera, han gjorde det. Dom sa att han skulle försöka ta Kiev snabbt och byta ut ledningen. Han försökte, men misslyckades. Dom sa att kriget går dåligt för Putin, det har också visat sig stämma.

Putin är genomkorrupt och ljuger om precis allt, ingenting han säger stämmer.

Du undrar dock inte hur USA veckor innan visste att Ryssland skulle göra det när ingen annan gjorde det?

Inte ens Zelensky trodde på det. Kan de ha varit något mer bakom där som ondskan USA visste om men inga andra?

Kanske har något att göra med de meterhöga brinnande berg av dokument utanför alla labb som fångades på video och foto. Who knows.
Citera
2022-04-02, 10:54
Medlem
Termos99s avatar
Inte helt dumt att satsa på något som kanske går bättre.

Ryssland väntas öka offensiven i Donbass: “Det är det här området man nu satsar på”

Mycket tyder på att Ukrainakrigets fokus de kommande veckorna kan komma att skifta allt mer mot östra Ukraina och Donbass-regionen. Både USA och Nato har varnat över vad som väntar för området.

– Ryssland försöker att omgruppera, fylla på och förstärka sin offensiv i Donbass, sa Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg under torsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-vantas-oka-offensiven-i-donbass-det-ar-det-har-omradet-man-nu-satsar-pa
Citera
2022-04-02, 10:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Var kommer bomberna ifrån? Det är helt korrekt att det är fascister som bombar men vilken flagga har de på uniformen tror du?

Enligt de beroende i Mariupol är det ukrainare som dödat civila, bombat byggnader och använt människor som sköldar.

Självklart har civila strukit med när Ryssland härjat som idioter, de är oundvikligt, likväl byggnader av icke-militär natur.
Citera
2022-04-02, 10:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror striderna i Östra Ukraina kommer att bli mycket blodiga för båda sidor. Ukraina mobiliserar sina trupper dit och även Ryssland. Ukraina kommer att ha svårare att genomföra sina överfall på konvojer för ryssarna kommer ha mer trupper överallt i det relativt lilla området. Det blir en front med hårda strider som vid separatistområdena i 8 år. Kanske får båda sidor svårt att avancera utan de bara dödar varandra i samma områden hela tiden. Som första världskriget.
Vi är snart tillbaka på ruta ett, med krig i Donbass, givetvis om än mer intensivt än vid något tillfälle sedan 2014. Skillnaden är att de ukrainska angreppen blir massiva och att ryssarna har mycket mer folk på plats.

Inte är det som 2014, inte:

Yle: Ryska stridsvagnar rullar in i Ukraina?
Den ukrainska militärens talesman Andrij Lysenko uppger att en kolonn med 31 pansarvagnar, 16 haubits-artilleripjäser och ett trettiotal lastbilar med soldater och utrustning rullade in över gränsen till den separatistkontrollerade regionen Luhansk på torsdagen.
Dessutom har man skurit av Ukraina från Azovska sjön och skapat en landkorridor till Krim från ryska gränsen.

Och nu verkar det alltså som man till sist övergett ställningarna utanför Kiev.
Citera
2022-04-02, 10:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sovjet styrdes i grund på samma imperialistiska sätt som Ryssland.
Ingen större skillnad i mentalitet, att de gillar kapitalism innebär inte att deras grundläggande mentalitet har förändrats.

Exakt. Här en intressant intervju med en kunnig ryss i exil

https://youtu.be/OfYVX5ZWxBA

Men, tyvärr så är jag mer pessimistisk än vad han är. Jag tror t.ex att det mycket väl kan vara så att 83 procent av ryssarna stödjer Putlers sk. "Specialoperation". Kanske 90 procent av ryssarna är så kulturellt hjärntvättade av "memer" som kan ha överförts ifrån generation till generation under nästan 1000 år. Detta gör att Nordkorea 2.0 i gigaformat är den mest troliga utvecklingen.

Det gör också, tyvärr, att om 10 procent av befolkningen i Ryssland, som är den vettiga andelen och som, inte, känner sig lyckliga och stolta när den ryska cancersvulsten utvidgas, samtidigt som en tredjedel får leva utan rinnande vatten, lämnar Ryssland, så skiter jag fullständigt i vad som händer med de återstående 90 procenten!

Detta inkluderar, tragiskt nog de oskyldiga barnen som bara haft oturen att födas av en hjärntvättad ryska i Ryssland. 99,99 procent av dessa stackas barn kommer inte att få lämna Ryssland för att få uppfostras till civiliserade människor i väst. Det är deras hjärntvättade, genuint onda, mödrar och fäder som får bära det fulla ansvaret för sina barns framtida öde! Så framtida krig med Ryssland, hungersnöd och andra katastrofer, jag kommer inte att kunna bry mig mindre!

90 procent av befolkningen i den Ryska "Federationen" har gjort sitt val - thugs!

Slava Ukraini!
Citera
2022-04-02, 10:57
Medlem
Citat:
Hur talar han osanning på plats i Mariupol pratandes med invånare där? Är alla skådespelare? Får de betalt? Riskerar de sina liv för några få ryska rubel för att säga de dom säger?

Undrar om de 300+ som satt under en bro I Mariupol i början av kriget också ljög allihopa när de sa exakt samma sak: de tvingas kvar i Mariupol, de används som sköldar och ukrainska armen skjuter civila.

Hm.

Han är väl inte helt inkompetent som rysk propagandist. Då skulle han få sparken. Han ljuger och berättar om saker som kräver grävande för hitta hans lögner. Dessutom brukar bra propagandister prata sanning ibland ofta om oviktiga saker men som lätt att kontrollera.

Det är ju ingen här utom Ryssälskare som tror på honom så hans värde att omvända folk är noll.
Citera
2022-04-02, 10:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina har tagit tillbaka en ort till Velyka Doroha, nu uppe mot Vitryssland. Nu tror jag ryssarna ändå vill åka därifrån men det är bra att ge dem så mycket förluster som möjligt under tiden.
"Defeat of Russian troops near the village of Velyka Doroha, Chernihiv region: 31 units of military equipment destroyed and seized on March 30-31"

https://twitter.com/censor_net/status/1510117780758147074
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in