2022-04-01, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Om han ljuger ligger han illa till. Uträknat och uppsåtet ligger nära till hands. Då blir det livstids straff.

Jag hoppas han få livstid.
Honom vill man inte ha ute i samhället.
Citera
2022-04-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Varför blir man mobbad för att ens mamma dör? Det låter helt obegripligt. Vad var det för konstiga personer som gick på den skolan?

Ja, fy fan visst kan barn vara grymma men det här låter ju helt sinnesjukt . Vad är det för jävla barn som mobbar någon vars mamma har dött??? Grymma och helt jävla empatilösa individer . Föräldrar till dessa barn borde verkligen skämmas . Mobbning förekommer men det här låter riktigt sjukt.
Citera
2022-04-01, 23:10
Medlem
Citat:
Om vi pratar säkerhet för personalen på en skola så kanske vi inte behöver dramatisera det hela som något fruktansvärt tilltag.

Ett personlarm för varje lärare från högstadiet och uppåt. Om det ligger fast, är det inget att diskutera och säkerheten har höjts betydligt för alla lärare på våra skolor.

Jag menar att varje lärare kan bli utsatt för en adrenalinstinn elev med en uppväxt som kan ha varit allt från trauma till misär. Lärare är en utsatt grupp och behöver skyddas.

Ett enkelt personlarm och vi är på rätt väg.

https://www.safeguard.se/personlarm/?gclid=EAIaIQobChMI2MDmkdPz9gIVBhd7Ch0klwn9EAAYASA AEgLaSfD_BwE
Jag har svårt se att detta då förklaras av med taskig uppväxt, många har långt ifrån någon "perfekt" uppväxt utan att de drivs av detta till bestialiska handlingar.
Citera
2022-04-01, 23:12
Medlem
Citat:
Det var därför jag efterfrågade vilken utbildning lärarna hade i säkerhetstänk på skolan.

Ett scenario utifrån FC:s beskrivning vad som hänt.

Lärare nr ett öppnar dörren till toaletten som FC befinner sig. Lärare nr ett tänker "Men gud han har en kniv" jag låser in mig på toaletten bredvid. 10 min går och lärare nr ett tror att faran är över och går UT!

Det verkar som typ att lärare nr ett fått en skymt av FC när han kommer upp på tredje våningen och slinker in på toaletten. Lärare nr ett går då dit (utan mobiltelefon med sig) för att kolla på varför denne person befinner sig på toaletten. (Helt otroligt att FC inte låst dörren om han lägger fram kniven).

-Men gud han har en kniv!

Sedan blir det som det blir läraren tar fel säkerhetsbeslut och därmed spelar hon allt i händerna på FC.

Dessutom när läraren är på toaletten har hon heller ingen mobil med sig (kan inte larma) och går sedan ut! i tron att allting löser sig av sig självt..

Om FC:s beskrivning av vad som hänt är en ren lögn då blir ovanstående scenario helt bullshit.

Frågan är ljuger FC?

Är det inte glasklart att skolor överlag har nada säkerhetstänk angående eventuella skolattentat?

Det verkar som att det finns inga handlingsplaner alls när det kommer just till detta???
Citera
2022-04-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag har svårt se att detta då förklaras av med taskig uppväxt, många har långt ifrån någon "perfekt" uppväxt utan att de drivs av detta till bestialiska handlingar.

Så klart inte, det finns massor med människor som växt upp under de mest destruktiva förhållande utan för den delen bli mördare . Det finns även individer som vuxit upp i väldigt hälsosamma hem och de blir just mördare. Det är så mycket mera komplext än att skylla på uppväxt etc…
Citera
2022-04-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det inte blir RPV, tror jag att påföljden går upp i HD. Förbudet mot att döma personer under 21 till livstid är borttaget, men om detta innebär att en artonårig dubbelmördare ska dömas till livstid är en typisk prejudikatsfråga, som bör avgöras med ett HD-beslut.
Tveksamt att HD skulle bevilja prövningstillstånd. Inte om alla kriterier är uppfyllda. HD går inte emot lagen, och advokaten måste precisera exakt vad han överklagar.Men att överklaga lär han göra om både tingsrätt och HRs straffpåföljd blir livstid. Om det finns tveksamheter saker i HRs dom så ska man överklaga. Men som sagt, han kan inte överklaga hela huvudförhandlingen. Man överklagsr det man är missnöjd med och preciserarvvarföe.

Ser inget prejudikat för det. Han kommer dömas som fullvuxen. Och målet ska behandlas som sådant.
Citera
2022-04-01, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matspolack
Fabian är en rätt klurig person, jag som gick i hans klass i 7-9 hade aldrig trott att han skulle göra något sånt här, fabian var mer än rädd och skygg typ, gillade inte våld utanför träningslokalerna. Han tränade karate, hade ett par kompisar han verkade trivas med och var duktig i skolan.

Fabian hade dock svårt för det sociala spelet, och blev lätt offer för förlöjligande, dock under tiden jag gick i hans klass gick han inte igenom någon påtaglig ”grov” mobbning.

Som folk i tråden redan kommit fram till gick Fabians mamma bort när han var 5 år gammal i en OLYCKA alltså inget självmord!
Fabian blev väldigt mobbad för detta på hans lågstadieskola, Östra Skolan i Trelleborg.

Hans pappa jobbade/jobbar? på samma skola han gick på i högstadiet.
Han har en lillasyster som är född 2005.
Kommer inte gå ut med namn även fall visst redan är känt då jag tycker de är extremt synd om denna familjen hur de har drabbats pga Fabians handlingar.

Även ifall jag inte kan bevisa detta med hjälp av utredningar eller liknande så kan jag konstatera att Fabian lider av någon form av autism. De är oundvikligt när man har vistats runt honom ett tag. Med detta sagt var han inte dum.

Jag kan med säkerhet säga att detta trodde ingen i hans förra klass skulle hända, Fabian var schysst men något socialt inkompetent. Man försökte inkludera honom i sammanhang men de var han själv som ofta drog sig ur.

Jag vet personligen att familjen INTE ställer sig bakom detta och känner skam. De ska dom egentligen inte behöva. Folk spekulerar angående dåliga familjeförhållanden men som en person som på distans sett utifrån så ser de verkligen inte så ut. Hans pappa verkar brytt sig och han hade alltid hela och rena kläder. Jag vet inte vad som har hänt under hans gymnasietid men jag vet en hel del av tiden innan den.

Du har fel i att hans syster är född 2005 - hon är född 2006.

Du konstaterar att F lider av autism.

Nej, F har aldrig varit mobbad. Han har varit utanför i skolan men aldrig blivit mobbad.

Du ljuger så du tror dig själv ditt pucko.
Citera
2022-04-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Är det inte glasklart att skolor överlag har nada säkerhetstänk angående eventuella skolattentat?

Det verkar som att det finns inga handlingsplaner alls när det kommer just till detta???
Precis. Handlingsplaner i min värld är rutiner. Vilka rutiner har lärare vid ett misstänkt skoldåd?. Det kan man fråga sig. Likaväl som att man övar hur man ska bete sig vid en brand likaväl så skulle man ha en plan för hur personalen ska förhålla sig till ett eventuellt hot vid misstänkt skoldåd. "Vi såg det inte komma" är förlegat och det är dags att ta tag i verkligheten. Internet,anabola,droger,extremism you name it.

Verkligheten 2022 på svenska skolor är inte som för 40 år sedan.
Citera
2022-04-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Jag hoppas han få livstid.
Honom vill man inte ha ute i samhället.

Man vill väl aldrig ha en mördare i samhället.😉 Men en sjuk människa bör sitta på rättspsyk och inte i fängelse . Dessutom är våra fängelser överfyllda i dagsläget.
Citera
2022-04-01, 23:26
Medlem
Citat:
Precis. Handlingsplaner i min värld är rutiner. Vilka rutiner har lärare vid ett misstänkt skoldåd?. Det kan man fråga sig. Likaväl som att man övar hur man ska bete sig vid en brand likaväl så skulle man ha en plan för hur personalen ska förhålla sig till ett eventuellt hot vid misstänkt skoldåd. "Vi såg det inte komma" är förlegat och det är dags att ta tag i verkligheten. Internet,anabola,droger,extremism you name it.

Verkligheten 2022 på svenska skolor är inte som för 40 år sedan.

Precis , skolattentat är här nu dags att se över vad som behövs vid just detta.😉
Citera
2022-04-01, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Man vill väl aldrig ha en mördare i samhället.😉 Men en sjuk människa bör sitta på rättspsyk och inte i fängelse . Dessutom är våra fängelser överfyllda i dagsläget.

För min del får han gärna segla ut på det kalla havet i en bananlåda.
Bara han aldrig kommer komma nära en människa igen.
Citera
2022-04-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
För min del får han gärna segla ut på det kalla havet i en bananlåda.
Bara han aldrig kommer komma nära en människa igen.

Jag fattar det, mänsklig reaktion på en avskyvärd handling. Men faktum kvarstår vilken kosekvens ska det bli om en människa är riktigt jävla sjuk? Fängelse eller Rättspsyk? Vi har ju inte dödsstraff i det här landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in