2022-04-01, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ser rätt bra ut för Ukraina. Mängd som levererar bra vapen (ofta gratis). Putin får stöd från Vitryssland och Nordkorea. De kan ju skicka tanks som de fick från Sovjet 1963.

Nu gäller det också att förflytta trupper till öster och söder. Och hålla en viss reserv runt Kiev och i norr. Det är inget enkelt krig.

Men som jag ser det har inte ryska trupper den riktiga glöden. Dom fungerar bara när dom är dubbelt starkare. När det är 50%---50% vinner Ukraina.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det där är ju de som svenska försvaret köpte, renoverade för dyr peng för att sedan besluta sig för att de inte skulle användas och såldes sedan till Tjeckien för en spottstyver. Men bra att de kommer till nytta i Ukraina nu, då känns pengarna lagda på renoveringen i Sverige ändå inte helt bortkastade!

De var för dyra att underhålla. När Sverige konstruerar något så tar man hänsyn tii undehållskostnaden ifrån början.

Men bra om Ukraina kan få nytta av dem och tir att vi fick CV90 istället!
Citera
Medlem
Citat:
Sverige använde aldrig Pbv 501. De 350 vagnarna förrådsställdes nästan omgående efter leverans och bara en årskull hann utbildas på Pbv 501 innan den blev överflödig i och med införandet av stridsfordon 90. Därefter stod de i förråd i fem år innan de såldes tillbaka till det tjeckiska företag som renoverat dem. Ukraina ska få 56 st. Man undrar lite vart de övriga 294 st vagnarna tog vägen.

Vi hade som jag skrev PbV 501 som sjukvårdsvagn i vårt kompani. Jag var skyttegruppchef på stridsfordon 90 men kompaniet förstärktes med ett par PbV 501 som användes uteslutande som sjuktransporter. Hur länge det såg ut så, eller ifall det fortsattes det har jag ingen aning om. Vagnarna var utrustade med skenor där du kunde skjuta in bårarna på.
Senast redigerad av Asgard82 2022-04-01 kl. 23:08.
Citera
2022-04-01, 23:02
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Jasså,, och här trodde jag att USA så snällt bara ville exportera sin sk demokrati i hela världen.
och att Ryssarna visade USA och EU hur man eliminerar ISIS.. dumma mig.
Ryssarna visade USA och EU hur man eliminerar ISIS? Vilket skämt! Utan USA och kurder hade Ryssland och araberna förlorat det kriget.
Citera
2022-04-01, 23:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sverige använde aldrig Pbv 501. De 350 vagnarna förrådsställdes nästan omgående efter leverans och bara en årskull hann utbildas på Pbv 501 innan den blev överflödig i och med införandet av stridsfordon 90. Därefter stod de i förråd i fem år innan de såldes tillbaka till det tjeckiska företag som renoverat dem. Ukraina ska få 56 st. Man undrar lite vart de övriga 294 st vagnarna tog vägen.

jag såg någon bild på Twitter att Irak hade köpt dessa också, eller så var det inte samma typ. De som skrev i den tråden verkade inte veta så mycket om vapen.
Citera
2022-04-01, 23:04
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, visst är vi många som tycker och tror.

Ska jag vara ärlig trodde jag att USA skulle hetsa mer än man gjort. Hittills ett par gliringar från Biden. England känns mer labilt. Faktiskt.
*Foliehatt på*
Jag tror USA trivs JÄVLIGT bra just nu. 40% av hela Europas oljetillgångar behöver tillfredsställas. Inköp av militära materiell från USA kommer gå som en raket. Sverige och Finland närmar sig NATO. De kommer att se till att detta krig fortsätter något år till så Europas oljeleveranskedjor etablerats och hela norden är en del av NATO. Frågan är dock om det inte vore bättre om Ryssland vann ganska snart?
*Foliehatt av*
Citera
2022-04-01, 23:04
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men de kanske är bättre än de omodifierade ryska?

Tror att den svenska modifieringen var minimal, dessutom var den ryska ammunitionen inte godkänd i fredstid pga säkerhetskrav så gissningsvis var den sådär potent om den hamnat i strid.
Citera
2022-04-01, 23:06
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ryssar är duktiga på att ljuga. Inget annat
Ryssarna är värdelösa på det mesta.
Citera
Medlem
Citat:
De ryska jetmotorerna är tydligen notoriskt underhållskrävande också. Vissa delar av motorn kräver fullständig genomgång eller utbyte efter en bråkdel av gångtiden jämfört med motsvarande stridsflygplan från väst.

Nej, möjligt att de var så med första generationens (specifikt) mig29. Men de senare uppgraderingarna ska klara väldigt många timmar, om jag inte har fel var det 4000h efter uppgraderingar?? Går säkert att googla fram
Senast redigerad av cashmoney85 2022-04-01 kl. 23:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
*Foliehatt på*
Jag tror USA trivs JÄVLIGT bra just nu. 40% av hela Europas oljetillgångar behöver tillfredsställas. Inköp av militära materiell från USA kommer gå som en raket. Sverige och Finland närmar sig NATO. De kommer att se till att detta krig fortsätter något år till så Europas oljeleveranskedjor etablerats och hela norden är en del av NATO.
*Foliehatt av*

Ryssland "lyckades". Det gick inte att vända i skallen på dom ryska ledarna. Invasionen var planerad och det krävdes lite balls för att stoppa den. Men man hade inte dessa balls.
Citera
2022-04-01, 23:11
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För trollen föll den väl för en vecka sedan.

Svårt att sia om som sagt. Staden kanske inte faller.
Frågan är väl vad man skall ha Mariupol till när staden väl faller? En stad som hade över 400’ invånare som alla verkade leva ett drägligt liv, nu förvandlat till en ruin.
Stackars, stackars människor.
Citera
2022-04-01, 23:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu gäller det också att förflytta trupper till öster och söder. Och hålla en viss reserv runt Kiev och i norr. Det är inget enkelt krig.

Men som jag ser det har inte ryska trupper den riktiga glöden. Dom fungerar bara när dom är dubbelt starkare. När det är 50%---50% vinner Ukraina.

Absolut inte. Långt från vunnet av Ukraina. Om man kan säga vinst när tusentals civila är döda... Jävla ryssen tänker nog de mesta även om de skulle vinna till slut. WTF varför?

Men de måste mata på. De får leveranser av vapen och minst lika viktigt andra förnödenheter. Mat som inte är 20 år för gammalt som ryssen tvingas käka. Ukraina kan fucking vinna det här! Ta tillbaka områden också. Ryssen är nere för räkning men man ska aldrig underskatta en Fi som trodde han var något stort sedan blev det pannkaka. Kan resa sig. Men inget tyder på det för ryssen just nu för han har ju liksom inget att kämpa med eller äta ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in