2022-04-01, 22:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
När faller Mariupol?
Och vad kommer det ha för innebörd i kriget?

För trollen föll den väl för en vecka sedan.

Svårt att sia om som sagt. Staden kanske inte faller.
Citera
2022-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Jag tror det här med sanktioner inte slår så väl ut som man önskat.
Man har inte räknat med att även Rysslands befolkning består av FÅR, självklart sluter de upp bakom ledaren oavsett vad. Upp mot 80%.

Varför skulle Ryssland ha klokare befolkning än väst?

Det är väl inte så konstigt att Putin får högt förtroende i sina egna mätningar?
Förklaras väl av en tidigare rysk tv-värd här: https://www.youtube.com/watch?v=MrNz7z_TKds
Citera
2022-04-01, 22:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det beror väl dock på vad man menar med ”sanktionerad”. Jag tror inte heller att UAF söker tillstånd av NATO innan de utför en operation (tvärtom vore det faktiskt ganska konstigt), men samtidigt lär ju många av UAF:s operationer ske med NATO:s goda minne och förmodligen också möjliggöras av intel från NATO.

På så vis är den här konflikten faktiskt ganska sölig i mitt tycke, åtminstone på Ukrainas sida. För min del framstår det som uppenbart att Ukraina får väldigt mycket stöd utöver det militärmateriel som doneras öppet, så på sätt och vis är det kanske redan ett slags världskrig-by-proxy. Och sådant kräver antagligen viss samordning också.

Håller för övrigt med dig om att man inte kan se händelsen med oljedepån som en offensiv, dock är det en imponerande offensiv handling. Jag tror att det kan komma fler sådana vad det lider, men någon faktisk ukrainsk offensiv mot Ryssland känns väldigt osannolikt idag. Vad skulle man vinna på det? Har man i det långa loppet någonting att vinna på att angripa områden som (åtminstone innan invasionen) var relativt välvilligt inställda till Ryssland? Är det realistiskt att tro att Ukraina kan förvalta dem på ett fredligt sätt eller finns det risk för mer pro-ryskt partisankrig i så fall? Och vad skulle det ge i förlängningen?

Av den anledningen tror jag att en ukrainsk offensiv mot Donetsk eller Luhansk är osannolik, åtminstone i något slags ockupationssyfte. Krim är kanske en annan sak dock, möjligen är det lite för farligt att låta ryssarna hålla halvön på sikt. Kanske vore ett neutralt Donbass och ett avmilitäriserat Krim den mest realistiska långsiktiga lösningen som Ukraina kan hoppas på? Här inte medräknat Rysslands perspektiv dvs.
Tack för väldigt bra synpunkter. Det är svårt för mig att ge ett likvärdigt svar när jag skriver på mobilen, så jag måste kanske fatta mig kortare. Vi får se.

Jag är övertygad om att i synnerhet USA (av Nato-länderna) vägleder och hjälper Ukraina på traven på flera sätt av stor taktisk betydelse, bl.a. med underrättelser, satellitbilder, mm. Det allra sista som hände innan ryssarna gick över gränsen natten till den 24/2 var att en amerikansk drönare surrade omkring i luftrummet över Ukraina. Jag tänker mig att den hade i uppdrag att skapa en överblick över de ukrainska ställningarna inför ett väntat angrepp.

Man ska heller inte glömma: i flera år innan kriget bröt ut nu i februari var amerikanerna på plats i Ukraina och höll på med utbildning. Det finns på film när en ännu levande (!) John McCain är på besök hos Azovbataljonen och säger att "your war is our war". Så — lite proxy-varning på detta, ja.

Har väldigt, väldigt svårt att tro att Ukraina skulle mäkta med en större offensiv in på rysk mark, eller att Nato skulle ge sitt samtycke till det. Där finns ändå goda skäl att tro att jänkarna skulle vilja ha ett ord med i laget. USA — och Nato på det stora hela — har ju haft en nästan uppseendeväckande passiv roll i konflikten än så länge. Jag ser det som att amerikanerna tagit Ukraina under sina vingar, men att man vill undvika direkt konfrontation med Ryssland till varje pris.

Apropå folkrepublikerna i östra Ukraina: mitt tips är att Ukraina vill ha Luhansk och Donetsk tillbaka. Därför lär man utnyttja krigstillståndet och att ryssarna passande nog koncentrerar sig på dessa delar av landet. Lyckas det tvingas man försöka slå ned det separatistiska motståndet en gång för alla, vilket kan bli en utdragen process (även om vi tänker oss att en del pro-ryssar blivit desillusionerade sedan invasionens början). Jag tror därför att autonomi för LPR och DPR är något av en förutsättning för hållbar fred. Det har jag varit tydlig med från början.
Citera
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag tror det är väldigt naivt att tro att ryssland skulle ändra inriktning om Putin försvann från makten.
Ryssland har tidigare försökt näma sig väst men har nu tagit ut en skilsmässa från väst.

Ja, lite så.... och för att förekomma hör jag till dem som läst Masha Gessen, försökt hänga med om Tjetjenien, Putins väg till makten etc. Han är säkert ett arsel, men det lär komma en mer nyanserad bok om det sen. Om vi lever då och någon kommer åt arkiv eller kan göra rätt intervjuer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Nä, jag tror han är en. Allt jag säger är att det kommer komma en bok om 10-15 år som ger en bättre bild av hur det gick till än den vi har nu. Så blir det alltid, även för Stalin, Hitler, Pol Pot (och kanske några till vi inte vet om vi ska kalla hjältar eller despoter riktigt än).

Helt korrekt.. precis som med all annan skit vi fått svälja...
Sanningen kommer alltid ikapp,, men då är väl alla dårarna redan döda.
Citera
2022-04-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Man vill inte läsa den tidningen om man vill veta om aktuella händelser.

Edit: Artikeln är från 2019, då stammer informationen.

Helt rätt,,, låt oss bara kolla på SVT och Expressen.
Citera
2022-04-01, 22:26
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Å rätt så.... Afghanistan är numera INTE invaderat.
Dock lagt i ruiner,, trots demokratiexport under ca 20 år.
Du tog den texten från Proletären utan att ange källa. Texten är från 2019. Det stämmer att USA fortfarande befinner sig där då. Ditt misstag inte Proletärens.
Citera
2022-04-01, 22:27
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hej, pansarvagnarna som Ukraina köper nu heter PbV-501. Det är en svensk version av dessa ryska pansarvagnar. Är det exakt samma pansarvagnar som varit i Sverige, eller har tjeckerna modifierat fler till den svenska modellen för att sälja till andra?
http://www.army-guide.com/eng/product4355.html

Det är samma vagnar dvs de "svenska", 56 stycken som ska till Ukraina.
Citera
2022-04-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hej, pansarvagnarna som Ukraina köper nu heter PbV-501. Det är en svensk version av dessa ryska pansarvagnar. Är det exakt samma pansarvagnar som varit i Sverige, eller har tjeckerna modifierat fler till den svenska modellen för att sälja till andra?
http://www.army-guide.com/eng/product4355.html

Här har man trott att vi hade ""HiTech"
Citera
2022-04-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
USA har haft åtta år att beväpna Ukraina och låta dem gräva in sig med civilt skydd.

Den största kritiken som Putin får från ukrainare i östra ukraina är att han inte agerade direkt för åtta år sedan. Nu blir det mycket svårare att undvika civila offer.

Mängder av vapen som strömmar in till Ukraina. För att göra det svårare för Ryssland, och naturligtvis för de civila ukrainarna.

Rysslands ekonomi är starek, eftersom man inte valt att skuldsätta sig på det viset som vi i väst gjort. Och att de har en produkt som Europa desperat vill ha.

Putin slår yur ett underläge. Mren han vinner militärt och ekonomiskt. Vilketr visar på att USA fullständigt missbeömt situationen.

Mycket tyder på att USA nu tappar sin internationella dominas. Genom en missbedömning.

Jo USA har en lång historia av "missbedömningar"
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Trump kan t ex bli återvald, en person som också är hatad i Europa. Man vet inget om framtiden. Ryssland tar nog det säkra före det osäkra.

Faktum är att trump sade åt merkel att tyskland borde lägga ned detta med gasimport från ryssland pga säkerhetsskäl. Pga detta möttes trump av hat i pressen.
Trump sade mer att merkel skulle betala 2% av bnp till försvaret som överenskommet. Trump menade att det ej var rimligt att usa skall betala för Lla vapen och tysklNd peanuts.

Nu sitter vi med facit i hand. Och tyskland skall rusta upp.

Det känns ju lugnande att det gaml fina tysklNd äntligen rustar igen. Tryggt verkligen tryggt med europas följRfolk nummer 1 somskaffar militär igen
Citera
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Helt korrekt.. precis som med all annan skit vi fått svälja...
Sanningen kommer alltid ikapp,, men då är väl alla dårarna redan döda.
Fast du verkar ganska nöjd och stolt ändå med att svälja skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in