2022-04-01, 21:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ah, men då är jag snett in i diskussionen. Trodde det handlade om sjuka ryssar som bussades till sjukhus.

Det är samma diskussion. Bara det att man lär kunna bli bussad till sjukhus för utan att lida av strålsjuka, som är ju en mycket avgränsad och allvarlig diagnos. Även lägre doser radioaktivitet än det som orsakar strålsjuka kan ju föranleda läkarundersökning och behandling.
Citera
2022-04-01, 21:44
Medlem
Ravatoss avatar
Jag tror det här med sanktioner inte slår så väl ut som man önskat.
Man har inte räknat med att även Rysslands befolkning består av FÅR, självklart sluter de upp bakom ledaren oavsett vad. Upp mot 80%.

Varför skulle Ryssland ha klokare befolkning än väst?
Citera
2022-04-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Givetvis har inte usa gått rätt tillväga mot dessa länder som Sovjet nyttjat för att göra proxykrig.
Man fick en ohälsosam kommunistskräck men kunde inte tillåta ryssarna expandera på sin egen kontinent.
Nu lyckades man desto bättre med Nato.
Ryssland är på väg att marginaliserade och såg att deras krig i Mellanöstern blev en stor framgång ur alla synvinklar.
Men araberna är alltid lätta att kriga mot, broderfolket kommer aldrig låta sig kuvas.

Jasså,, och här trodde jag att USA så snällt bara ville exportera sin sk demokrati i hela världen.
och att Ryssarna visade USA och EU hur man eliminerar ISIS.. dumma mig.
Citera
2022-04-01, 21:45
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fuck. Hade förhoppningar om att det skulle närma sig slutet snart men verkar inte som det är fallet. Känns som att allt kommer eskalerar och fler kommer bli inblandade.
Standard Ryssland i krig. Förlorar massa soldater, svarar med att skicka ännu fler.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja jag bara tänker att som skandinav vet man väldigt lite om vad som händer. Det är Putin och sen bara ett stort ingenting. Världens största land, så det kanske finns en komplicerad historia bakom som är mer än vad Putin ensam "ville" vilket är det narrativ vi bjuds på nu. Finns säkert en krångligare sanning som är svårare att sälja eftersom den kräver för mkt av läsaren (konsumenten)😊
Vladimir är djävulens avkomma.
Gör det inte mer komplicerat än vad det är.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ni menar strategiskt? Jag har läst ryssar här inne som skrivit om att Putin lyckats hålla tillbaka det här i många år nu. Han kanske har massor av krigsgalningar under sig som hotar med giftmord om han inte startar krig. Vem vet, jag har fram till nu hållit honom för smartare. Tänk om det var så att han blev gammal och trött så han inte orkade hålla sina egna hökar i schack. Vi lär få veta om 10-15 år lite beroende på hur det går och ifall vi lever😊
Hmm, oavsett om det är sant eller ej, så bidrar bilden av att putin skulle vara ”den goda” kraften i Ryssland till att hjärnan snurrar ett varv extra.

Ingenting kanske är vad det ser ut att vara, förutom de civilas oförskyllda lidande i Ukraina.
Citera
2022-04-01, 21:46
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Han hade just fått brev från kejsaren.

1700-talet har gjort comeback, och det här är förmodligen bara början.

Så är det ju... katolska kyrkans uppgång (och fall?) är ju ingenting i ett kinesiskt perspektiv även om vi tycker att allt över 1000 år är något att komma med. Ruserna och deras krig... kan man kanske tolerera så länge det inte stör eller t o m gynnar.
Senast redigerad av reptileking 2022-04-01 kl. 21:48.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
När faller Mariupol?
Och vad kommer det ha för innebörd i kriget?

Ingen alls i princip. Ser man på förlusterna har ryssarna förstått att de inte måste storma allt.

Kolla på hur staden ser ut. Om Ukraina försvarar stålverken och vissa andra delar av staden betyder det inte så mycket.

Det är positivt för båda sidor, för det ökar chansen för de heroiska försvararna att överleva.

De som kör följande kanal menar att deras karta är någorlunda korrekt.

https://youtu.be/PdPKqzqWO1c?t=699

Och då kan man se att hela stålverken fortfarande är fria och att delar av staden också är det.

Man kanske inte ska jämföra med Stalingrad, men Tyskland hade erövrat avsevärt större delar av Stalingrad, men i historiens backspegel föll staden ändå inte.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Jasså,, och här trodde jag att USA ville exportera sin sk demokrati i hela världen.
och att Ryssarna visade USA och EU hur man eliminerar ISIS.. dumma mig.
Ja, antingen får folket bestämma eller en diktator. Bara att välja.
Om ryssar dödade några ISIS var det bara för att ge sin armé stridserfarenhet. Tyvärr verkar det också ha gått i stöpet.
Citera
2022-04-01, 21:47
Medlem
Citat:
Vladimir är djävulens avkomma.
Gör det inte mer komplicerat än vad det är.

Underbart insiktsfullt,,, jag blir så avundsjuk.

Ukrainas olycka i två ord, klart att det är precis så.
Citera
2022-04-01, 21:48
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hmm, oavsett om det är sant eller ej, så bidrar bilden av att putin skulle vara ”den goda” kraften i Ryssland till att hjärnan snurrar ett varv extra.

Ingenting kanske är vad det ser ut att vara, förutom de civilas oförskyllda lidande i Ukraina.

Fast väldigt mkt "kanske". Tills motsatsen är bevisad, galen despot 😊
Citera
2022-04-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ja, antingen får folket bestämma eller en diktator. Bara att välja.
Om ryssar dödade några ISIS var det bara för att ge sin armé stridserfarenhet. Tyvärr verkar det också ha gått i stöpet.

Eller ISIS i Europa.... men det tänkte du inte på,,, för komplicerat kanske ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in