Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är väl klart att den inte är sanktionerad av Nato, eller? Ukraina behöver knappast söka tillstånd hos Nato för allt man gör, om det inte mot förmodan skulle finnas någon sådan här deal om att Ukraina förbinder sig att undvika vissa saker eftersom Nato-länder bidrar med vapen.
Sedan kanske sprängningen av oljedepån inte är att göra en offensiv. En offensiv handling, möjligen — eller preventiv. Ryssarna behöver allt bränsle de kan få i närheten av ukrainska gränsen.
Rätt intressant att de verkar ta attacken med ro, men vad ska de göra... De vet väl att de var de som inledde operationen i Ukraina.
Det beror väl dock på vad man menar med ”sanktionerad”. Jag tror inte heller att UAF söker tillstånd av NATO innan de utför en operation (tvärtom vore det faktiskt ganska konstigt), men samtidigt lär ju många av UAF:s operationer ske med NATO:s goda minne och förmodligen också möjliggöras av intel från NATO.
På så vis är den här konflikten faktiskt ganska sölig i mitt tycke, åtminstone på Ukrainas sida. För min del framstår det som uppenbart att Ukraina får väldigt mycket stöd utöver det militärmateriel som doneras öppet, så på sätt och vis är det kanske redan ett slags världskrig-by-proxy. Och sådant kräver antagligen viss samordning också.
Håller för övrigt med dig om att man inte kan se händelsen med oljedepån som en offensiv, dock är det en imponerande offensiv handling. Jag tror att det kan komma fler sådana vad det lider, men någon faktisk ukrainsk offensiv mot Ryssland känns väldigt osannolikt idag. Vad skulle man vinna på det? Har man i det långa loppet någonting att vinna på att angripa områden som (åtminstone innan invasionen) var relativt välvilligt inställda till Ryssland? Är det realistiskt att tro att Ukraina kan förvalta dem på ett fredligt sätt eller finns det risk för mer pro-ryskt partisankrig i så fall? Och vad skulle det ge i förlängningen?
Av den anledningen tror jag att en ukrainsk offensiv mot Donetsk eller Luhansk är osannolik, åtminstone i något slags ockupationssyfte. Krim är kanske en annan sak dock, möjligen är det lite för farligt att låta ryssarna hålla halvön på sikt. Kanske vore ett neutralt Donbass och ett avmilitäriserat Krim den mest realistiska långsiktiga lösningen som Ukraina kan hoppas på? Här inte medräknat Rysslands perspektiv dvs.