2022-04-01, 18:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Nej men såg hon kniven?. FC:s version.

Även om hon såg kniven så kanske man ändå inte tänker att nu blir jag ihjäl-huggen.
Skulle hon ha varit övertygad om det så skulle hon nog inte ha gått ut. Tror jag.
Även om man hade uppmärksammat varningssignaler från GM så kanske det sitter långt inne ändå att fatta att han var en blivande dubbelmördare.
Citera
2022-04-01, 18:38
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även om hon såg kniven så kanske man ändå inte tänker att nu blir jag ihjäl-huggen.
Skulle hon ha varit övertygad om det så skulle hon nog inte ha gått ut. Tror jag.
Även om man hade uppmärksammat varningssignaler från GM så kanske det sitter långt inne ändå att fatta att han var en blivande dubbelmördare.

Om det finns riktlinjer (strategier) för hur som lärare hantera elever som tagit kniv med sej till skolan tror inte jag den är att icke konfrontera gömma sej och inte slå larm. Så ja kanske hann första läraren få iväg ett nöd sms, men om 112 kontaktades varför tog det 30 min innan de var på plats?

FC är en van "sanningshanterare". Inte första gången han ljuger. Vet det.
Citera
2022-04-01, 18:40
Medlem
Tyvärr händer inte sådana hemska saker bara i Sverige, igår blev en lärare dödat av en elev med machete i ett annat EU land....
Citera
2022-04-01, 18:48
Medlem
Citat:
Det var därför jag efterfrågade vilken utbildning lärarna hade i säkerhetstänk på skolan.

Ett scenario utifrån FC:s beskrivning vad som hänt.

Lärare nr ett öppnar dörren till toaletten som FC befinner sig. Lärare nr ett tänker "Men gud han har en kniv" jag låser in mig på toaletten bredvid. 10 min går och lärare nr ett tror att faran är över och går UT!

Det verkar som typ att lärare nr ett fått en skymt av FC när han kommer upp på tredje våningen och slinker in på toaletten. Lärare nr ett går då dit (utan mobiltelefon med sig) för att kolla på varför denne person befinner sig på toaletten. (Helt otroligt att FC inte låst dörren om han lägger fram kniven).

-Men gud han har en kniv!

Sedan blir det som det blir läraren tar fel säkerhetsbeslut och därmed spelar hon allt i händerna på FC.

Dessutom när läraren är på toaletten har hon heller ingen mobil med sig (kan inte larma) och går sedan ut! i tron att allting löser sig av sig självt..

Om FC:s beskrivning av vad som hänt är en ren lögn då blir ovanstående scenario helt bullshit.

Frågan är ljuger FC?
Senast redigerad av leosurvey 2022-04-01 kl. 18:51.
Citera
2022-04-01, 19:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det var därför jag efterfrågade vilken utbildning lärarna hade i säkerhetstänk på skolan.

Ett scenario utifrån FC:s beskrivning vad som hänt.

Lärare nr ett öppnar dörren till toaletten som FC befinner sig. Lärare nr ett tänker "Men gud han har en kniv" jag låser in mig på toaletten bredvid. 10 min går och lärare nr ett tror att faran är över och går UT!

Det verkar som typ att lärare nr ett fått en skymt av FC när han kommer upp på tredje våningen och slinker in på toaletten. Lärare nr ett går då dit (utan mobiltelefon med sig) för att kolla på varför denne person befinner sig på toaletten. (Helt otroligt att FC inte låst dörren om han lägger fram kniven).

-Men gud han har en kniv!

Sedan blir det som det blir läraren tar fel säkerhetsbeslut och därmed spelar hon allt i händerna på FC.

Dessutom när läraren är på toaletten har hon heller ingen mobil med sig (kan inte larma) och går sedan ut! i tron att allting löser sig av sig självt..

Om FC:s beskrivning av vad som hänt är en ren lögn då blir ovanstående scenario helt bullshit.

Frågan är ljuger FC?

Ja, han kanske ljuger.
Läraren gick kanske på toaletten och han ställde sej utanför och väntade.
Det kanske syns på övervakningskameran.
Citera
2022-04-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ja, han kanske ljuger.
Läraren gick kanske på toaletten och han ställde sej utanför och väntade.
Det kanske syns på övervakningskameran.
Om han ljuger ligger han illa till. Uträknat och uppsåtet ligger nära till hands. Då blir det livstids straff.
Citera
2022-04-01, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Om han ljuger ligger han illa till. Uträknat och uppsåtet ligger nära till hands. Då blir det livstids straff.
Ja, det ska bli intressant att se om en 18- åring får livstid.
Skulle vara på sin plats här om det inte blir vård i stället.
Citera
2022-04-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ja, det ska bli intressant att se om en 18- åring får livstid.
Skulle vara på sin plats här om det inte blir vård i stället.
Tror det står mellan livstid och RPV. Något annat kan inte komma ifråga.
Citera
2022-04-01, 21:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nja uppdaterad eller inte så tror jag att detta toalettspring har vi en hund begraven. Händer för många saker samtidigt med den makabra utgången samtidigt råkar också lärare nr två ansluta. Hm.. väcker många frågor här hur skolan haft utbildning vid ett eventuellt skolattentat. Har man utbildat lärarna inför ett sådant scenario eller står dom helt handfallna?.
Jag vill minnas att någon lärare klagade på dålig säkerhet för ett bra tag sedan (för skolan ligger lite "utsatt"). Men då blev svaret "vi ligger inte USA" så det behövdes inget.
Citera
2022-04-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vill minnas att någon lärare klagade på dålig säkerhet för ett bra tag sedan (för skolan ligger lite "utsatt"). Men då blev svaret "vi ligger inte USA" så det behövdes inget.
Om vi pratar säkerhet för personalen på en skola så kanske vi inte behöver dramatisera det hela som något fruktansvärt tilltag.

Ett personlarm för varje lärare från högstadiet och uppåt. Om det ligger fast, är det inget att diskutera och säkerheten har höjts betydligt för alla lärare på våra skolor.

Jag menar att varje lärare kan bli utsatt för en adrenalinstinn elev med en uppväxt som kan ha varit allt från trauma till misär. Lärare är en utsatt grupp och behöver skyddas.

Ett enkelt personlarm och vi är på rätt väg.

https://www.safeguard.se/personlarm/?gclid=EAIaIQobChMI2MDmkdPz9gIVBhd7Ch0klwn9EAAYASA AEgLaSfD_BwE
Citera
2022-04-01, 22:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror det står mellan livstid och RPV. Något annat kan inte komma ifråga.
Om det inte blir RPV, tror jag att påföljden går upp i HD. Förbudet mot att döma personer under 21 till livstid är borttaget, men om detta innebär att en artonårig dubbelmördare ska dömas till livstid är en typisk prejudikatsfråga, som bör avgöras med ett HD-beslut.
Citera
2022-04-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matspolack
Fabian är en rätt klurig person, jag som gick i hans klass i 7-9 hade aldrig trott att han skulle göra något sånt här, fabian var mer än rädd och skygg typ, gillade inte våld utanför träningslokalerna. Han tränade karate, hade ett par kompisar han verkade trivas med och var duktig i skolan.

Fabian hade dock svårt för det sociala spelet, och blev lätt offer för förlöjligande, dock under tiden jag gick i hans klass gick han inte igenom någon påtaglig ”grov” mobbning.

Som folk i tråden redan kommit fram till gick Fabians mamma bort när han var 5 år gammal i en OLYCKA alltså inget självmord!
Fabian blev väldigt mobbad för detta på hans lågstadieskola,
Östra Skolan i Trelleborg.

Hans pappa jobbade/jobbar? på samma skola han gick på i högstadiet.
Han har en lillasyster som är född 2005.
Kommer inte gå ut med namn även fall visst redan är känt då jag tycker de är extremt synd om denna familjen hur de har drabbats pga Fabians handlingar.

Även ifall jag inte kan bevisa detta med hjälp av utredningar eller liknande så kan jag konstatera att Fabian lider av någon form av autism. De är oundvikligt när man har vistats runt honom ett tag. Med detta sagt var han inte dum.

Jag kan med säkerhet säga att detta trodde ingen i hans förra klass skulle hända, Fabian var schysst men något socialt inkompetent. Man försökte inkludera honom i sammanhang men de var han själv som ofta drog sig ur.

Jag vet personligen att familjen INTE ställer sig bakom detta och känner skam. De ska dom egentligen inte behöva. Folk spekulerar angående dåliga familjeförhållanden men som en person som på distans sett utifrån så ser de verkligen inte så ut. Hans pappa verkar brytt sig och han hade alltid hela och rena kläder. Jag vet inte vad som har hänt under hans gymnasietid men jag vet en hel del av tiden innan den.
Varför blir man mobbad för att ens mamma dör? Det låter helt obegripligt. Vad var det för konstiga personer som gick på den skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in