Citat:
Nu så vet jag inte var du står i frågan, men jag ser en utveckling till kriterier från ditt inlägg som vi kan skapa ett konsensus runt och alla är eniga om.Ja det kanske står mellan lägre begåvade och högt inbillade.
Men vi kan se för långt.
Och du kan inte kröka vatten runt en boll. Ge mig ett exempel på när det lyckats.
Dom två är de mest kritiska punkterna.
Sen är den inte platt som en pannkaka bland andra planeter.
Det vi står på har inget att göra med det vi ser ovan. Tills det är bevisat.
Sen anser jag nog/tror att verkligheten inte är så fysiskt fast som vi tror. Skulle t,om med kunna vara så att den som ser den som platt har rätt och den som ser den som rund har rätt. Men sidospår.
Men vi kan se för långt.
Och du kan inte kröka vatten runt en boll. Ge mig ett exempel på när det lyckats.
Dom två är de mest kritiska punkterna.
Sen är den inte platt som en pannkaka bland andra planeter.
Det vi står på har inget att göra med det vi ser ovan. Tills det är bevisat.
Sen anser jag nog/tror att verkligheten inte är så fysiskt fast som vi tror. Skulle t,om med kunna vara så att den som ser den som platt har rätt och den som ser den som rund har rätt. Men sidospår.
Om vi enas om vad som är bevisbörda och vad som är mainstream hypotes som står över likt en auktoritet - genom beräkningar och "sunt förnuft".
Med sunt förnuft räknar jag resultat av att mäta ut en horisont antingen med blotta ögat eller med en laserstråle.
Har ni andra kriterier som vi kan enas om? Först måste en metod förklaras oanvändbar med ett bra argument, eller en ny metod förklaras bättre med samma utgångspunkt som den förre inte kvalificerade sig för.
Jag vill gärna veta vad som finns på undersidan av vår platta jord, men det blir OT då jag anser vi håller oss till något vi alla anser är ett rättvist sätt att förhålla oss till i bevisfrågorna.
Om förespråkarna anser att en metod är rättvis, så måste de därmed även erkänna sig överbevisade om resultatet visar på att jorden är rund.