2022-04-01, 15:38
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Intressant ämne, det påstås att det skapades av troll och att lägre begåvade fastnade i det likt ett "första aprilskämt" på en avdelning för förståndshandikappade, där skämt tyvärr inte uppfattas som ett skämt och det kan urarta likt som ämnet, Jorden är platt som en pannkaka.

jag minns min traumatiska barndom med pedofilen Staffan Westerberg och storpotäten.

https://www.svtplay.se/vilse-i-pannkakan

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vilse_i_pannkakan

Men jag är öppensinnad, ge mig ett försöka att sälja in er ide så ska jag ge er svar med samma respekt som vi vanligtvis gör enligt de kriterier gällande forskning generellt.

Jag låter er pröva frågan precis som om det vore inom vilket fält som helst.
Men samtidigt så kräver det att ni kan presentera en hypotes som är värd att behöva motbevisas.

Jag brukar ge denna länk för att visa spelreglerna som gäller generellt inom akademin.
De är mer tillåtande än de på sociala medier.

Ja det kanske står mellan lägre begåvade och högt inbillade.

Men vi kan se för långt.
Och du kan inte kröka vatten runt en boll. Ge mig ett exempel på när det lyckats.

Dom två är de mest kritiska punkterna.

Sen är den inte platt som en pannkaka bland andra planeter.
Det vi står på har inget att göra med det vi ser ovan. Tills det är bevisat.

Sen anser jag nog/tror att verkligheten inte är så fysiskt fast som vi tror. Skulle t,om med kunna vara så att den som ser den som platt har rätt och den som ser den som rund har rätt. Men sidospår.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-04-01 kl. 15:40.
Citera
2022-04-01, 15:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja det kanske står mellan lägre begåvade och högt inbillade.

Men vi kan se för långt.
Och du kan inte kröka vatten runt en boll. Ge mig ett exempel på när det lyckats.

Dom två är de mest kritiska punkterna.

Sen är den inte platt som en pannkaka bland andra planeter.
Det vi står på har inget att göra med det vi ser ovan. Tills det är bevisat.

Sen anser jag nog/tror att verkligheten inte är så fysiskt fast som vi tror. Skulle t,om med kunna vara så att den som ser den som platt har rätt och den som ser den som rund har rätt. Men sidospår.
Det där med vatten och bollar har tuggats tusentals gånger redan och det går utmärkt att få vatten att fastna på en boll om bollen har tillräckligt stark gravitation och det inte finns något annat objekt med större gravitation i närheten som drar bort vattnet från bollen. Utan gravitationen skulle vattnet inte lägga sig till synes platt heller utan bilda större och mindre runda droppar av ytspänningen.
Citera
2022-04-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det där med vatten och bollar har tuggats tusentals gånger redan och det går utmärkt att få vatten att fastna på en boll om bollen har tillräckligt stark gravitation. Utan gravitationen skulle vattnet inte lägga sig till synes platt heller utan bilda större och mindre runda droppar av ytspänningen.

Ok. Då måste vi dra det med gravitation igen. Men orkar inte. Den här världens "design" ter sig vara baserad på horisontellt och lodrät samarbete.
Vatten lägger sig horisontellt. Och faller neråt.

Men Ge mig nåt som bevisar det du påstår då.
Citera
2022-04-01, 15:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ok. Då måste vi dra det med gravitation igen. Men orkar inte. Den här världens "design" ter sig vara baserad på horisontellt och lodrät samarbete.
Vatten lägger sig horisontellt. Och faller neråt.
Utan gravitation så skulle upp och ner inte existera så inget kan falla neråt eftersom neråt inte existerar i en gravitationsfri värld. Vatten som inte är påverkat av någon kraft lägger sig inte horisontellt utan bildar droppar av ytspänningen.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-04-01 kl. 15:49.
Citera
2022-04-01, 15:50
Medlem
Citat:
Utan gravitation så skulle upp och ner inte existera så inget kan falla neråt eftersom neråt inte existerar.

Ja du tror det ja. Jag säger att neråt existerar pga av en "design" din mänskliga hjärnan inte kan greppa. Och du baserar din slutsats på att vi flyter runt i ett "ingenting" så det måste bli så. Hade ju varit kul om du hade lite på fötterna mer än ord.
Citera
2022-04-01, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja du tror det ja. Jag säger att neråt existerar pga av en "design" din mänskliga hjärnan inte kan greppa. Och du baserar din slutsats på att vi flyter runt i ett "ingenting" så det måste bli så. Hade ju varit kul om du hade lite på fötterna mer än ord.
Vore ju kul om du också hade lite på fötterna. Du har ju själv ingen aning om var denna "design" kommer ifrån. Man har forskat på gravitation genom t ex cavendishexperimentet. Finns det några experiment som man kan göra vetenskapligt för att påvisa din design?
Citera
2022-04-01, 15:52
Medlem
Citat:
Vatten som inte är påverkat av någon kraft lägger sig inte horisontellt utan bildar droppar av ytspänningen.

Så gravitationen påverkar inte vattendroppar på marken menar du?
Citera
2022-04-01, 15:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så gravitationen påverkar inte vattendroppar på marken menar du?
Var har jag påstått att gravitationen inte skulle påverka vatten på marken? Vatten på marken är påverkat av gravitationen och flyter därför ut. Utan gravitation=vattendroppar som svävar omkring.
Citera
2022-04-01, 15:54
Medlem
Citat:
Vore ju kul om du också hade lite på fötterna. Du har ju själv ingen aning om var denna "design" kommer ifrån. Man har forskat på gravitation genom t ex cavendishexperimentet. Finns det några experiment som man kan göra vetenskapligt för att påvisa din design?

Jag är inte så dum att jag tror jag kan lista ut hur denna verklighet fungerar exakt. Kan bara observera och dra slutsatser.
Och. Jag står inte på nån sida.
Citera
2022-04-01, 15:55
Medlem
Citat:
Var har jag påstått att gravitationen inte skulle påverka vatten på marken? Vatten på marken är påverkat av gravitationen och flyter därför ut. Utan gravitation=vattendroppar som svävar omkring.

Jag tolkade det som att ytspänningen är starkare än gravitationen
Men skitsamma, gravitation är bara ett ord för mig än så länge.
Citera
2022-04-01, 15:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag är inte så dum att jag tror jag kan lista ut hur denna verklighet fungerar exakt. Kan bara observera och dra slutsatser.
Och. Jag står inte på nån sida.
Du påstår ju att vatten alltid lägger sig platt. Varför gör du det då om du inte har en aning och inte står på någon sida.
Citera
2022-04-01, 15:58
Medlem
Citat:
Du påstår ju att vatten alltid lägger sig platt. Varför gör du det då om du inte har en aning och inte står på någon sida.

För att vatten styrs av det horisontella.
Sen att ytspänning existerar förnekar jag inte.

Vatten är anledningen till att golv inte lutar. Ja, el laser då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in