Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Jag vet inte vad du argumenterar emot. Menar du att samhället kommer funka om man tillåter svarta pengaflöden?
Jag säger att en demokrati inte kommer fungera, men vad vet jag...
Varför skulle ett demokratiskt samhälle INTE fungera genom "svarta pengaflöden"?
Jag menar, skatten kommer inte in genom att staten kontrollerar transaktioner. Eller du kanske betalar skatt på att du för över pengar till dina föräldrar? Inte?
Skatt betalas endast av företag samt av konsumenter som konsumerar (moms och viss skattepåslag på varor).
Tror du att alla företag kommer lägga ned och sluta betala skatt bara för att jag gör en halvt anonym transaktion på blockchain...? Svar: Nej.
Företagen kommer givetvis fortsätta sin verksamhet, där dom fortsätter att betala skatt för välfärden och därmed kommer det demokratiska samhället kunna fortsätta att fungera.
Och konsumenter kan ju faktiskt använda sina kryptotillgångar att konsumera med och därmed betalar dom skatt på sina transaktioner.
Om vi istället börjar titta på varför krypto är det enda demokratiska alternativet:
Du har en familj från Ryssland, dom har ingen ekonomi pg kriget. Västvärlden har beslutat att straffa oskyldiga ryssar pågrund av ett iscensatt teater-krig i Ukraina. Givetvis vill du föra över pengar till din familj för att hjälpa dom. Men det får du inte, för alla banker har spärrat möjligheter för dig att ge din familj pengar.
Nu kan du föra över krypto till din familj, så att dom har pengar att handla mat för. Ingen kan hindra dig.
Om EU centraliserar krypto och kontrollerar transaktionerna så kommer din familj att svälta ihjäl eftersom att även kryptotransaktioner kommer att falla under sanktionerna.
Vart är det demokratiska i det...?
Eller ta diktaturen Kanada, där du har en fascistisk ledare som blockerade transaktioner för att kunna ge mat till folket som står upp mot fascismen.
Folket utnyttjar sin demokratiska rättighet mot en diktator som kontrollerar Fiat-systemet, krypto ger dom möjlighet att fortsätta sin demokratiska kamp.
Vart är det odemokratiska I det...?
Bara för att du inte vet hur krypto fungerar, innebär inte det att detf odemokratiskt. Utbilda dig själv istället.