2022-04-01, 01:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Både ja och nej. Som du säger har Linn fler bra placeringar men klappar å andra sidan ihop oftare. Tre gånger har hon varit utanför top 50 (som värst 73) medans Mona varit som sämst 33a (spelar inte alls lika stor roll dock som jämnheten i topprestationerna). Åkfarten har varit ganska jämn i år dem emellan även om Linn varit lite bättre. Mona tappade väldigt mycket i åktid efter hon fick covid också så det hade nog utan det varit ännu jämnare dem emellan.

Ska man vara krass så är det väl nästan bara topp-20 placeringar som är intressanta för våra etablerade världscupåkare - även om de självklart kan avancera i en jaktstart från ett sämre utgångsläge. Om man blir 40:e eller 60:e i de sämre tävlingarna spelar mindre roll.

Nu när vi har ett så starkt lag på damsidan lär det för övrigt inte bli särskilt många resultat utanför topp-20 som räknas till nationscupen och dessutom är det just topp-20 i världscuptävlingar som får prispengar och även de som är hyfsat stabila runt de placeringarna som kvalar in till masstarterna, samt gör upp om VM-platserna.
Citera
2022-04-01, 07:25
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ska man vara krass så är det väl nästan bara topp-20 placeringar som är intressanta för våra etablerade världscupåkare - även om de självklart kan avancera i en jaktstart från ett sämre utgångsläge. Om man blir 40:e eller 60:e i de sämre tävlingarna spelar mindre roll.

Nu när vi har ett så starkt lag på damsidan lär det för övrigt inte bli särskilt många resultat utanför topp-20 som räknas till nationscupen och dessutom är det just topp-20 i världscuptävlingar som får prispengar och även de som är hyfsat stabila runt de placeringarna som kvalar in till masstarterna, samt gör upp om VM-platserna.

Håller med.

För att försöka se bortom enskilda toppar och dalar kan man kolla på medianplacering över säsongen. Ser ut så här för de svenska damerna som åkt mest (VC+OS):

Elvira Öberg: 7
Hanna Öberg: 10
Linn Persson: 14,5
Mona Brorsson: 18
Anna Magnusson 22,5
Stina Nilsson: 28

Utifrån det tycker jag absolut Akibialdes rangordning håller. 3-4,5 placeringars skillnad mellan 1-5 och sen ett litet större hopp från Anna till Stina. Är medianen inom topp 15 är det nog rimligt att vederbörande som utgångspunkt bör åka allt, något som dock givetvis kan förändras pga formläge etc. när vi har ett så starkt lag som vi har på damsidan.

När medianplaceringen är utanför topp 20 tycker jag det blir rimligare att lägga större vikt vid både faktiska och potentiella toppar, i princip baserat på det resonemang som framförs i det citerade inlägget ovan. Och där är Stina klart före Anna.
Citera
2022-04-01, 09:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Jo, man kan ju ha olika utgångspunkter när man gör en ranking (rena resultat och hur man värderar åkarna just versus bedömning av potential och förväntningar inför framtiden). Nu var mitt försök till ranking inte min huvudpoäng utan jag använde den till att försöka resonera om formutvecklingen för de svenska åkarna under nästa säsong. Sedan kan ju saker förändras till nästa säsong och olika åkare kan ju utvecklas olika mycket under försäsongen så rankingen kanske ser annorlunda ut när vi kommit en bit in i nästa säsong.

Apropå landslagstrupper och ranking så ser jag att norska skidskyttexperten Synnöve Solemdal är starkt kritisk till att Dale ställs utanför det norska A-landslaget och hon anser att man borde göra ett undantag från den norska regeln om bara sex aktiva i landslaget och borde tillfälligtvis utöka landslaget till sju aktiva så att Dale får behålla sin plats (vilket det inte finns någon förståelse för från norska landslagsledningen). Det svenska A-landslaget har under det gångna verksamhetsåret bestått av 7+1 damer och 4+2 herrar så inte lika strikt syn här. Utifrån ett träningsperspektiv vill jag ha 8 eller 9 damer i A-landslaget.
Citera
2022-04-01, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Apropå landslagstrupper och ranking så ser jag att norska skidskyttexperten Synnöve Solemdal är starkt kritisk till att Dale ställs utanför det norska A-landslaget och hon anser att man borde göra ett undantag från den norska regeln om bara sex aktiva i landslaget och borde tillfälligtvis utöka landslaget till sju aktiva så att Dale får behålla sin plats (vilket det inte finns någon förståelse för från norska landslagsledningen). Det svenska A-landslaget har under det gångna verksamhetsåret bestått av 7+1 damer och 4+2 herrar så inte lika strikt syn här. Utifrån ett träningsperspektiv vill jag ha 8 eller 9 damer i A-landslaget.

Risken med att ha ett för stort A-lag som någon tidigare nämnde är att det kan gå ut över kvalitén om det helt plötsligt är 2-3st till som ska ”dela” på tränarna osv. Kan vi frigöra mer resurser dock så skulle jag också gärna se ett större A-lag.
Citera
2022-04-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4

Når man har et sterkt lag så kan man helt klart prioritere løpere som er mer ujevne men har høyere toppnivå. Man trenger rett og slett ikke fylle opp laget med løpere som er stabile på 20-30 plass fordi en trenger å samle poeng for å beholde kvoten.
Citera
2022-04-01, 14:39
Medlem
Ser at Sverige søker etter ny hovedtrener til utviklingsgruppen (de er ikke spesifikke med jobbtittel, men det er slik jeg leser det).

https://www.skidskytte.se/Nyheter/nyttfranforbundet/svenskaskidskytteforbundetsokermedarbetareforbunds tranare/

Hvis jeg skulle ansette trenere til å få folk klare til WC hadde jeg helt klart sett på trenerne til de norske herrene. Hvordan de får frem løper etter løper som kommer inn og tar topp 10 plaseringer i WC nesten umiddelbart er imponerende.
Citera
2022-04-01, 16:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Ser at Sverige søker etter ny hovedtrener til utviklingsgruppen (de er ikke spesifikke med jobbtittel, men det er slik jeg leser det).

https://www.skidskytte.se/Nyheter/nyttfranforbundet/svenskaskidskytteforbundetsokermedarbetareforbunds tranare/

Hvis jeg skulle ansette trenere til å få folk klare til WC hadde jeg helt klart sett på trenerne til de norske herrene. Hvordan de får frem løper etter løper som kommer inn og tar topp 10 plaseringer i WC nesten umiddelbart er imponerende.

Är det en ny tjänst eller söker man någon som skall ersätta någon som har slutat?
Citera
2022-04-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det en ny tjänst eller söker man någon som skall ersätta någon som har slutat?

Erika Oskarsson slutar.
Citera
2022-04-01, 18:23
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För att försöka se bortom enskilda toppar och dalar kan man kolla på medianplacering över säsongen. Ser ut så här för de svenska damerna som åkt mest (VC+OS):

Elvira Öberg: 7
Hanna Öberg: 10
Linn Persson: 14,5
Mona Brorsson: 18
Anna Magnusson 22,5
Stina Nilsson: 28

Här är en annan variant, som visar åkarnas topp-20 placeringar per antal tävlingar i världscupen och på OS. I den här tabellen har Anna och Stina nästan identisk statistik.

Elvira Öberg: 24/24 = 100%
Hanna Öberg: 20/24 = 83.3%
Linn Persson: 14/22 = 63.6%
Mona Brorsson: 12/21 = 57.1%
Anna Magnusson: 8/16 = 50%
Stina Nilsson: 8/17 = 47.1%
Johanna Skottheim: 0/5 = 0% (medianplacering: 56)

Värt att notera att Elviras sämsta placering under den gångna säsongen var 18:e platsen i världscuppremiären i Östersund, då hon sköt fem bom i distansloppet.
Citera
2022-04-02, 18:38
Medlem
Lite drama i skidskyttevärlden när Fourcade bröderna öppet försvarar de ryska skidskyttarnas rätt till att tävla. Ukrainske veteranen Dmytro pidruchnyi postade nyss ett instagram inlägg i stark kritik mot Fourcade brödernas uttalanden.
Citera
2022-04-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Lite drama i skidskyttevärlden när Fourcade bröderna öppet försvarar de ryska skidskyttarnas rätt till att tävla. Ukrainske veteranen Dmytro pidruchnyi postade nyss ett instagram inlägg i stark kritik mot Fourcade brödernas uttalanden.

Även om jag inte sympatiserar med den åsikten så tycker jag de ska ha respekt för att de vågar sticka ut hakan.
Citera
2022-04-02, 19:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Även om jag inte sympatiserar med den åsikten så tycker jag de ska ha respekt för att de vågar sticka ut hakan.

Nej, de ska omedelbart fråntas alla medaljer och titlar och brännas på bål som de häxor de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in