2022-03-26, 11:48
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Yes, jag accepterar miniatyrer för att ge mig teoretiska förklaringar hur något kan tänkas fungera på teoretiskt platt jord.

Stjärnorna står helt stilla i sin rotation över en platt jord, där är vi överens. Det säger inte ett dyft om huruvida refraktion kan orsaka solens ljus att träffa undersidan på ett moln, på en platt jord. Vi ser det hända i videon, alltså kan vi spekulera i om det kan ska även på en teoretiskt platt jord.

Igen så sitter du och jämför äpplen med päron. Ingen har väl sagt att allt ljus omkring oss skulle påverkas likadant av den här atmosfäriska refraktionen? Det är inte samma sak att titta på en stjärna högt i skyn och den starkaste ljuskällan vi har omkring oss, dessutom lågt mot horisonten där det starka ljuset ska ha färdats genom helt andra atmosfäriska förhållande än en stjärnas. Det förstår du, såklart.
När du nu har kommit till insikt om att man kan använda sig av modeller för att förklara olika fenomen ska du få äran att själv med enkla medel utföra två experiment.

För det första experimentet behöver du bara en lampa och en rund, platt yta. En tallrik skulle kunna duga. Lampan ska då motsvara solen och tallriken motsvarar jorden.
Släck eller täck för alla andra ljuskällor förutom den som motsvarar solen
Försök nu att belysa tallriken på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

För det andra experimentet byter du ut tallriken mot en boll och belys bollen på olika sätt för att imitera dygnets och årstidernas växlingar.

Helst bör du kunna täcka tak, golv och väggar med mörka färger för att tydligast kunna se de fenomen som uppstår, men med lite vilja så fungerar det ändå.
Berätta sedan här vad du kommer fram till.
Citera
2022-03-26, 12:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Yes, jag accepterar miniatyrer för att ge mig teoretiska förklaringar hur något kan tänkas fungera på teoretiskt platt jord.

Nästa experiment du kan göra är att ta tex en rockring. Lägg den på golvet. Den ska representera den platta jorden.

Tag kludd och ca 20 tandpetaren.

Sätt ut små kludd-bollar på golvet med en tandpetare i varje kludd-boll så dessa tandpetare står rakt upp.
Sätt dessa innanför rockringen, lite slumpmässigt så dessa 20 tandpetare är jämt utspridda i rockringen.

Ta gärna en tandpetare i mitten av rockringen som får symbolisera Nordpolen.

Nu tar du en ficklampa. Släck i rummet så det är helt mörkt förutom din tända ficklampa.

För nu lampan ovanför rockringen ett varv så som du anser solen ska röra sig över den platta jorden under ett dygn.

Nu kommer det intressanta:

Kan du göra ett varv med lampan/solen då att alla skuggor från tandpetarna rör sig i en helt rak bana. Exakt alla skuggorna ska röra sig helt rakt.

Berätta hur du lyckades. Och om du inte lyckades, försök komma på en förklaring varför.
Citera
2022-03-26, 21:53
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
@Dendummasillen:
Du passar väl på att göra experimenten nu under dygnets mörka timmar.
Om du gör dem när den verkliga solen är uppe kan sol-ljuset störa resultaten nämligen.
Citera
2022-03-27, 19:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur kan man kontrollera att det du säger är sant?

Man får formulera experiment med premisser som stämmer överens med verkligheten. Här har Actionlab skapat ett experiment där han visar på ett korrekt sätt hur atmosfären uppför sig. Och han har gjort det med socker:
https://www.youtube.com/watch?v=968gVUAY9Mg
Hoppa till 8 minuter om undervisningen i ljus är tråkig. Om man upprepade ditt länkade experiment med en sån här tank som simulerar atmosfären, vad skulle det ge för resultat?

Atmosfären är en gradient, som sagt, tätast närmast markytan. Vanligtvis. Under vissa förhållanden kan det vara tvärtom. Det ger hägringar. Det är inte en hägring vi ser i klippet du länkat till, det är ett annat fenomen. Här är ett annat klipp från actionlab där han demonstrerar hur värme påverkar hur ljus uppför sig i luft.
https://www.youtube.com/watch?v=bQd93rjf8lQ&t
Citera
2022-04-01, 13:35
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du fick ett experiment du kan göra som totalt krossat idén med en platt jord. Har du redan glömt det? Men jag kan påminna dig:

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Du fick även en fin lista som tillsammans bevisar att jorden är ett klot. Dom flesta punkterna du fick var ju punkter som du inte hade någon kunskap om, saker du skulle kolla upp.

Det går inte att diskutera med NÅGON plattskalle då dom hela tiden är helt oförmögna att komma med något som styrker sin fantasi.
Det enda dom kommer med är nödlösningar för att kringgå bevis om att jorden är ett klot. Sedan ignorerar dom att nödlösningen inte fungerar på alla andra 100-tals bevis på en klotformad jord.
När vi ”andra” förklarat detta så börjar plattfiskarna odrägliga eller helt enkelt ignorera det och fortsätta rapa upp samma trams om och om igen som en skivspelare som hakat upp sig.

Äh det är väl snarare att man ledsnar på er 5-6 st som hänger här jämt. Ok, Jorden är rund, förstår inte varför ni känner sånt starkt behov av att försvara det. Det är ni som går på defensiven.
Men skitsamma, det hade kunnat varit en lärorik diskussion för båda parter.

Ha en bra dag nu alla i tråden och kom ihåg att du är dummare än vad du tror. Gäller båda sidorna.
Citera
2022-04-01, 13:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Äh det är väl snarare att man ledsnar på er 5-6 st som hänger här jämt. Ok, Jorden är rund, förstår inte varför ni känner sånt starkt behov av att försvara det. Det är ni som går på defensiven.
Men skitsamma, det hade kunnat varit en lärorik diskussion för båda parter.

Ha en bra dag nu alla i tråden och kom ihåg att du är dummare än vad du tror. Gäller båda sidorna.

Vad skulle vi som påstår jorden är rund ha lärt sig menar du? Att ändå är lite platt?
Citera
2022-04-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad skulle vi som påstår jorden är rund ha lärt sig menar du? Att ändå är lite platt?

Båtar kan zoomas tillbaks efter färdats över en "Kant". Har du lärt dig det och att det omöjligt kan vara en kurva där.
Citera
2022-04-01, 13:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Båtar kan zoomas tillbaks efter färdats över en "Kant". Har du lärt dig det och att det omöjligt kan vara en kurva där.
Har ingen visat vad jag vet. Dom filmer jag sett på detta så har det handlat om båtar som varit hitom horisonten hela tiden men har varit för små för att kunna ses utom zoom. Du kan definitivt inte zooma tillbaka något som verkligen är bortom horisonten.
Kan du se något länge t ex i IR så beror det ju på att refraktionen kanske skiljer sig åt jämfört med synligt ljus. Är det riktigt bortom horisonten så är det borta. Du kan inte zooma in Åbo från Roslagen oavsett hur stark zoom du än har.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-04-01 kl. 13:58.
Citera
2022-04-01, 13:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Fast det är ju inte på det sättet.
Citera
2022-04-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har ingen visat vad jag vet. Dom filmer jag sett på detta så har det handlat om båtar som varit hitom horisonten hela tiden men har varit för små för att kunna ses utom zoom. Du kan definitivt inte zooma tillbaka något som verkligen är bortom horisonten.
Kan du se något länge t ex i IR så beror det ju på att refraktionen kanske skiljer sig åt jämfört med synligt ljus. Är det riktigt bortom horisonten så är det borta. Du kan inte zooma in Åbo från Roslagen oavsett hur stark zoom du än har.

Ok. Kanske ska sluta säga båtar som försvinner åker bortom horisonten då. Är nog mycket det som ställer till det. Hittepå.
Citera
2022-04-01, 14:21
Medlem
Citat:

Det är inget som jag har lärt mig av den enkla anledningen att någon sådan information inte har framkommit. Lösa påståenden som ditt har ju förekommit men jag kan inte minnas att det verkligen har publicerats något vettigt.

Men jag lär mig gärna, har du någon länk till någon publicerad studie?
Citera
2022-04-01, 15:30
Medlem
Psykonaut-s avatar
Intressant ämne, det påstås att det skapades av troll och att lägre begåvade fastnade i det likt ett "första aprilskämt" på en avdelning för förståndshandikappade, där skämt tyvärr inte uppfattas som ett skämt och det kan urarta likt som ämnet, Jorden är platt som en pannkaka.

jag minns min traumatiska barndom med pedofilen Staffan Westerberg och storpotäten.

https://www.svtplay.se/vilse-i-pannkakan

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vilse_i_pannkakan

Men jag är öppensinnad, ge mig ett försöka att sälja in er ide så ska jag ge er svar med samma respekt som vi vanligtvis gör enligt de kriterier gällande forskning generellt.

Jag låter er pröva frågan precis som om det vore inom vilket fält som helst.
Men samtidigt så kräver det att ni kan presentera en hypotes som är värd att behöva motbevisas.

Jag brukar ge denna länk för att visa spelreglerna som gäller generellt inom akademin.
De är mer tillåtande än de på sociala medier.

Citat:
Forskningsprocessen
I allmänhet följer forskning en viss strukturell process. Olika steg varierar beroende på ämnet och forskaren. Följande steg är generellt inkluderade både i grundforskning och tillämpad forskning:

Vilket ämne som det handlar om
Hypotes
Insamling av data
Analys av data
Slutsatser
En hypotes som formuleras i ett forskningsprojekt kan aldrig bli bevisad utan enbart motbevisad. Däremot kan processen ge belägg. En hypotes kan genomgå flera omgångar av vetenskapliga test och bli vedertagen som "sann", men det är dock inte samma sak som att den är bevisad.

En användbar hypotes tillåter förutsägelser och att man inom rimlig tidsrymd kan verifiera att förutsägelsen är sann.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Forskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in