Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Du vill att allt ska vara likadant alltid, inga förändringar? Bland de klubbar du nämner så har ju Skellefteå en lång tradition att vara i högsta serien. Luleå har aldrig åkt ur och inte heller tvingats till kval sedan de anträdde högsta serien för nästan 40 år sedan. Rögle var ju uppe i högsta serien redan på 60-talet med Uffe Sterner i laget, men det är inte säkert att de klarar IOK som ju är väldigt färska. Växjö är ett modernt föreningsbygge i nutiden.
Luleå blir svenska mästare.
Nej jag menar inte att allt alltid ska vara likadant. Jag konstaterar bara att det är betydligt färre som är intresserade av slutspelet när inget av lagen från de tre största städerna är med. Take it or leave it. Sedan är det upp till klubbarna i dessa städer att försöka göra något åt det (vilket man kan tycka att dom borde kunna).
Ja jag vet att "Pollenkungen" Gösta Karlsson lade in en hel del pengar för att värva Ulf Sterner och Des Moroney till Rögle på 60-talet. Liksom familjen Pålsson (det står Backahill på tröjorna) lägger in flera hundra miljoner till samma klubb idag.
Kanske det är det som är problemet för storstadsklubbarna. Det är svårare att hitta "lokala profiler" som vill ösa in en massa pengar i föreningen.
Men visst, Luleå och Skellefteå har lång hockeytradion och jag har ingenting emot dessa klubbar, tvärtom. Men dom har inte den "support" runt om i landet som t ex Leksand och Brynäs har.