2022-04-01, 09:02
Medlem
Så har då två anrika hockeyklubbar åkt ur slutspelet i SHL Kvar finns bl a klubbar som inte har samma tradition och framför allt inte samma popularitet runtom i landet. Det tråkiga/problemet med det är att när att de klubbar med stor supporterskara utanför den egna hemkommunen, typ Leksand och Brynäs och klubbarna i Sthlm, Gbg och Malmö (med ca. 2 miljoner innevånare) försvunnit, samtidigt som fotbollsallsvenskan dragit igång, är det ytterst få förutom de som bor i de kommuner där lagen är kvar i semifinalspelet (tillsammans drygt 200.000) som intresserar sig för detta finalspel i SHL.

Då tänker jag på ett semifinalspel med Rögle Bandyklubb, Växjö, Skellefteå och Luleå.
Citera
2022-04-01, 09:23
Medlem
Djurgården kommer bli som hv en vända nere i HA sen är dom uppe igen.
Citera
2022-04-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wajkegaard
Så har då två anrika hockeyklubbar åkt ur slutspelet i SHL Kvar finns bl a klubbar som inte har samma tradition och framför allt inte samma popularitet runtom i landet. Det tråkiga/problemet med det är att när att de klubbar med stor supporterskara utanför den egna hemkommunen, typ Leksand och Brynäs och klubbarna i Sthlm, Gbg och Malmö (med ca. 2 miljoner innevånare) försvunnit, samtidigt som fotbollsallsvenskan dragit igång, är det ytterst få förutom de som bor i de kommuner där lagen är kvar i semifinalspelet (tillsammans drygt 200.000) som intresserar sig för detta finalspel i SHL.

Då tänker jag på ett semifinalspel med Rögle Bandyklubb, Växjö, Skellefteå och Luleå.

Vad tycker du att man ska göra åt det då?
Citera
2022-04-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Vad tycker du att man ska göra åt det då?

Det är många tråkiga saker man inte kan göra något åt.

Men om det inte är några intressanta lag i SHL-semifinalerna väljer jag själv att följa fotbollsallsvenskan istället.
Citera
2022-04-01, 10:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du vill att allt ska vara likadant alltid, inga förändringar? Bland de klubbar du nämner så har ju Skellefteå en lång tradition att vara i högsta serien. Luleå har aldrig åkt ur och inte heller tvingats till kval sedan de anträdde högsta serien för nästan 40 år sedan. Rögle var ju uppe i högsta serien redan på 60-talet med Uffe Sterner i laget, men det är inte säkert att de klarar IOK som ju är väldigt färska. Växjö är ett modernt föreningsbygge i nutiden.

Luleå blir svenska mästare.
Citera
2022-04-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Djurgården kommer bli som hv en vända nere i HA sen är dom uppe igen.

Det tror jag faktiskt inte!
Djurgården har spräckt sin budget redan, och med facit i hand hade de inte behövt köpa en enda spelare, men det är ju lätt för mig att säga nu.
Nej, jag tror Djurgården får en fruktansvärt tuff säsong, de flesta spelare kommer lämna, och de strålande nyförvärven kommer inte ens ansluta till laget, iallafall inte de flesta av dem.
Citera
2022-04-01, 11:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maag80
Det tror jag faktiskt inte!
Djurgården har spräckt sin budget redan, och med facit i hand hade de inte behövt köpa en enda spelare, men det är ju lätt för mig att säga nu.
Nej, jag tror Djurgården får en fruktansvärt tuff säsong, de flesta spelare kommer lämna, och de strålande nyförvärven kommer inte ens ansluta till laget, iallafall inte de flesta av dem.
Lite kul när SHL’s tanke var att storklubbar likt HV71 och DIF skulle skyddas genom det nya systemet.
Nu har OIK och TIK gått upp och blir kvar.
Fattas bara att Karlskoga trasslar sig upp i SHL så är SHL’s lycka fullständig.
Citera
2022-04-01, 12:12
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite kul när SHL’s tanke var att storklubbar likt HV71 och DIF skulle skyddas genom det nya systemet.
Vilken ändring tänker du på? När vi gick upp till 14 lag?
Citera
2022-04-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du vill att allt ska vara likadant alltid, inga förändringar? Bland de klubbar du nämner så har ju Skellefteå en lång tradition att vara i högsta serien. Luleå har aldrig åkt ur och inte heller tvingats till kval sedan de anträdde högsta serien för nästan 40 år sedan. Rögle var ju uppe i högsta serien redan på 60-talet med Uffe Sterner i laget, men det är inte säkert att de klarar IOK som ju är väldigt färska. Växjö är ett modernt föreningsbygge i nutiden.

Luleå blir svenska mästare.

Nej jag menar inte att allt alltid ska vara likadant. Jag konstaterar bara att det är betydligt färre som är intresserade av slutspelet när inget av lagen från de tre största städerna är med. Take it or leave it. Sedan är det upp till klubbarna i dessa städer att försöka göra något åt det (vilket man kan tycka att dom borde kunna).

Ja jag vet att "Pollenkungen" Gösta Karlsson lade in en hel del pengar för att värva Ulf Sterner och Des Moroney till Rögle på 60-talet. Liksom familjen Pålsson (det står Backahill på tröjorna) lägger in flera hundra miljoner till samma klubb idag.

Kanske det är det som är problemet för storstadsklubbarna. Det är svårare att hitta "lokala profiler" som vill ösa in en massa pengar i föreningen.

Men visst, Luleå och Skellefteå har lång hockeytradion och jag har ingenting emot dessa klubbar, tvärtom. Men dom har inte den "support" runt om i landet som t ex Leksand och Brynäs har.
Citera
2022-04-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Och stockholmarna och stockholmstidningarna skulle i ännu högre grad bara bry sig om och bara skriva om hockeyallsvenskan med DIF, AIK och SSK .
Citera
2022-04-01, 13:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men visst, Luleå och Skellefteå har lång hockeytradion och jag har ingenting emot dessa klubbar, tvärtom. Men dom har inte den "support" runt om i landet som t ex Leksand och Brynäs har.

Att det finns supportrar runt om i landet handlar nog mycket om att personer från dessa områden med gediget intresse flyttat runt i landet. Jag skulle tro att Luleå har lika många supportrar som Brynäs runt om i landet.
Citera
2022-04-01, 14:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att det finns supportrar runt om i landet handlar nog mycket om att personer från dessa områden med gediget intresse flyttat runt i landet. Jag skulle tro att Luleå har lika många supportrar som Brynäs runt om i landet.
Nej det handlar om Brynäs och Leksands storhetstid på 60/70 tal, då var man antagonister under en rad finaler men skaffade sig samtidigt många supportrar runt om i landet. Sen har delvis den supporterskara fört över sina lagsympatier på barn och barnbarn.
Luleå däremot har utflyttade norrbottningar som bortafans. Luleå har aldrig varit speciellt omtyckta utanför Norrbotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in