2022-04-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Vad är det för fel med att SD pratade om ett blågult block innan dess? Tror du på riktigt att SD ensam ska kunna få egen majoritet? Klart det behövs allierade.

Som vanligt såg Jimmie det komma långt före. Kristersson och Busch visste även dom att det skulle bli ett block med Jimmie förr eller senare. Men man valde att satsa på alliansen en sista gång för att se om det skulle bära eller brista.

Med tanke på att M dessutom närmat sig SD i rättspolitiken och migrationspolitiken så kommer en del SD-väljare tillbaka till M samt så får dom tillbaka alla de stödröster som gick till liberalerna. Så du kan knappast skylla på SD.

Inlägget kl 23.40 redogjorde jag mina ståndpunkter ang. detta.
Citera
2022-04-01, 01:22
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Inlägget kl 23.40 redogjorde jag mina ståndpunkter ang. detta.
Missat att jag svarade just det inlägget från första början?
Citera
2022-04-01, 01:30
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att C någonsin skulle åka ur riksdagen. Så riksdagsarvode kommer man få fortsatt. Dessutom skulle C definitivt riskera åka ur om man aktivt gör upp med V. Inte många arvoden där inte.

Tror du en hel statsbudget bara innefattar LAS? Hur tjänar C på totalförbjud för vinster i välfärden samtidigt som dom får igenom en liten fjuttig LAS, som dessutom redan reformerats i och med att parterna gjort upp om ett nytt avtal?

Hela Centerpartiets grundidé går just ut på att man ska kunna göra vinster, även i offentlig sektor.

Börjar bli riktigt roligt att du kallade någon annan en trög åsna.

Man får färre platser vid grytorna om 7% vid ordinarie val blir 5% vid ett extraval..

Du förstod ej det där med grodan kokas. Chock. Väljare glömmer på 4 år. 2026 känns det troligen rimligt att v o c budgetsamarbetar. Dessutom skiter nog väldigt många av deras väljare i det. Kvinnor i storstad är numera bådas största väljargrupp.

Nej, jag vet att det finns fler saker i en budget. Men du frågade om ett exempel zzz
Senast redigerad av Djimmie 2022-04-01 kl. 01:33.
Citera
2022-04-01, 01:35
Medlem
Citat:
Missat att jag svarade just det inlägget från första början?

Du ställde ”nya” frågor och svaren finns där.
Citera
2022-04-01, 10:20
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Börjar bli riktigt roligt att du kallade någon annan en trög åsna.

Man får färre platser vid grytorna om 7% vid ordinarie val blir 5% vid ett extraval..

Du förstod ej det där med grodan kokas. Chock. Väljare glömmer på 4 år. 2026 känns det troligen rimligt att v o c budgetsamarbetar. Dessutom skiter nog väldigt många av deras väljare i det. Kvinnor i storstad är numera bådas största väljargrupp.

Nej, jag vet att det finns fler saker i en budget. Men du frågade om ett exempel zzz
Men herregud. Tror du på allvar att politiska partier ger upp sin själ bara för några hypotetiska procent? Ingen tänker i de banorna.

Du kan fortfarande inte förklara hur V och C ska kunna göra upp i den ekonomiska politiken. Ditt förslag om LAS som kompromiss mot förbud mot vinster i välfärden lyckades jag knäcka på direkten eftersom parterna redan gjort upp om ett nytt avtal och därmed anser C att dom nådde sitt mål med att tvinga facket släppa på kompromissoviljan.
Citera
2022-04-01, 10:22
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Du ställde ”nya” frågor och svaren finns där.
Nej. Jag har redan svarat på ditt inlägg från 23:40. Du lyckas inte komma med något nytt överhuvudtaget. Du tror ju fortfarande felaktigt att Jimmie är den som hundat efter M och KD bara för att han pratat om ett blågult block sedan 2015, när det sedan var M och KD som gick till hans kontor för att prata när dom insåg att alliansen var stendöd.
Citera
2022-04-01, 13:18
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nej. Jag har redan svarat på ditt inlägg från 23:40. Du lyckas inte komma med något nytt överhuvudtaget. Du tror ju fortfarande felaktigt att Jimmie är den som hundat efter M och KD bara för att han pratat om ett blågult block sedan 2015, när det sedan var M och KD som gick till hans kontor för att prata när dom insåg att alliansen var stendöd.

Oj vad du kan komma att bli förvånad. Kanske rent utav inte såg det komma?
Citera
2022-04-01, 13:36
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Oj vad du kan komma att bli förvånad. Kanske rent utav inte såg det komma?
Om du tror att Kristersson ska gå tillbaka till alliansen, så visst är det möjligt. Men nog i helvete fattar väl dom också att dom inte kommer kunna nå statsministerposten utan SD:s hjälp?
Citera
2022-04-01, 13:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Om du tror att Kristersson ska gå tillbaka till alliansen, så visst är det möjligt. Men nog i helvete fattar väl dom också att dom inte kommer kunna nå statsministerposten utan SD:s hjälp?

Om M vill ha tillbaka Alliansen med C så kommer SD få många röster från moderaterna. I ett sånt scenario är det sannolikt att SD skulle få 25 procent. Det finns helt enkelt ett stort motstånd till C bland moderater.
Citera
2022-04-01, 16:27
Medlem
Sentio mars

S 30,4 (+1,2)
SD 20,8 (+1,4)
M 20,6 (-0,8)
V 9,1 (-0,4)
KD 5,3 (-1,8)
C 4,3 (-1,5)
MP 3,6 (+0,8)
L 3,1 (+0,6)

Centerns siffra är anmärkningsvärd.
Citera
2022-04-01, 16:40
Medlem
smoerreboms avatar
Det mest obehagliga är ju att mp och L ökar. Det är viktigt att en stor mängd värdelösa horor förlorar sin födkrok i politiken
Citera
2022-04-01, 18:42
Medlem
Hur kassa MP än är så är jag förvånad att de inte tagit fart och hoppat över 4%. Det finns garanterat minst 5% idioter i Sverige som tycker det är hemskt att sänka drivmedelspriserna, är emot gruva i Kallak, tror att Putin kommer spränga svenska kärnkraftverk och att de därför måste bort mm.

Tyvärr tror jag att Vs sväng mot gamla Socialdemokraterna (men med massinvandringsvurm) kan skrämma över en klick V-väljare till MP också som vill ha mer kulturmarxim och klimathysteri.

Positivt däremot att C minskar.

Dessutom tror jag absolut SD kan öka nu med tiden. Allt fler har insett att SD ännu en gång står på rätt sida i invandringspolitiken och med försvaret. Att Åkesson valde USA över Ryssland men inte ville välja mellan Putin och Biden börjar glömmas bort. Jag tror dessutom att senaste debatten om riktiga flyktingar gynnar SD, de får uppmärksamhet i en fråga där svenskarna håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in