2022-03-31, 20:20
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Ett problem som jag börjar känna av med Elvanse är när det kommer till träning.
Igår kväll gymmade jag ett rätt så hårt pass, hade inte jätte hög puls under passet (90-110) men efteråt och resten av kvällen och natten var det riktigt svårt att få mer den.
Känt av det här många ggr nu och känner mig inte utvilad fast jag får 8 timmar sömn.
Det är även lika med löpningen men de kör jag enbart på morgonen innan jag tar Elvanse men då får jag högre puls resten av dagen istället.
Utan Elvanse så ger ju träning lägre puls timmarna efter träning istället.
Vet att det kanske inte finns så många alternativ än att ta mindre doser eller inget alls dom dagarna när det blir hårdare träning.
Kost, vitaminer och mineraler sköts i övrigt exemplariskt.

En högre puls betyder bara att kroppen fortfarande behöver mer syre efter ansträngningen. Träning, i synnerhet konditionsträning ger en i allmänhet lägre puls, men efter avslutad träning är det att förvänta att ha en förhöjd puls i ett flertal timmar (i synnerhet konditionsträning). När jag höll på med distanslöpning kunde jag ha en förhöjd puls nästan hela dagen om jag sprungit långt och tagit ut kroppen hårt. Sen är det väl att förvänta att elvansen drar upp pulsen ytterligare en aning, men det lär du ju redan ha märkt vid det här laget hur den påverkar din puls i stort.
Citera
2022-03-31, 20:23
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Halva mitt hår trillade ut av Elvanse. Har missbrukat gatutjack i 5 år och har aldrig fått några biverkningar mer än jobbig avtändning. Fattar inte vad det är i Elvansen som fuckar med mitt hår, bra medicin annars dock.

Jävla orimlig skit.
Citera
2022-03-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
En högre puls betyder bara att kroppen fortfarande behöver mer syre efter ansträngningen. Träning, i synnerhet konditionsträning ger en i allmänhet lägre puls, men efter avslutad träning är det att förvänta att ha en förhöjd puls i ett flertal timmar (i synnerhet konditionsträning). När jag höll på med distanslöpning kunde jag ha en förhöjd puls nästan hela dagen om jag sprungit långt och tagit ut kroppen hårt. Sen är det väl att förvänta att elvansen drar upp pulsen ytterligare en aning, men det lär du ju redan ha märkt vid det här laget hur den påverkar din puls i stort.
Tack, de lugnande mig lite. Jag har lätt att börja noja för pulsen.
Citera
2022-03-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Halva mitt hår trillade ut av Elvanse. Har missbrukat gatutjack i 5 år och har aldrig fått några biverkningar mer än jobbig avtändning. Fattar inte vad det är i Elvansen som fuckar med mitt hår, bra medicin annars dock.

Jävla orimlig skit.
Finns inte med som biverkning på FASS.
Har du pratat med din läkare om de?
Citera
2022-03-31, 21:07
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Finns inte med som biverkning på FASS.
Har du pratat med din läkare om de?

Står inte med som biverkning i Sverige, men i andra länder finns den biverkningen med. När man googlar så är det en relativt vanlig biverkning trots allt.

Jag tog det med min läkare och denne har haft flera patienter som fått avsluta behandlingen pga håravfall.
Citera
2022-03-31, 21:57
Medlem
Citat:
Står inte med som biverkning i Sverige, men i andra länder finns den biverkningen med. När man googlar så är det en relativt vanlig biverkning trots allt.

Jag tog det med min läkare och denne har haft flera patienter som fått avsluta behandlingen pga håravfall.
Vad tråkigt!
Prova Attentin.
Citera
2022-03-31, 22:07
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:

På riktigt? 😳
I didn’t know...jävla runk.🥺
Jag som fått betydligt sämre hår senaste åren, kanske är Elvansen då..😏

Ah, då måste jag nörda ner mig i det då resten av kvällen...🧐☝🏼
eller så får jag helt enkelt åka till Buttericks imorrn och köpa peruk.

Får bli en såndär knallröd lockig variant...som ser ut som en korsning av Det och farmor.. 🤡
Citera
2022-03-31, 22:09
Medlem
Citat:

-Du borde kolla dina testovärden.
Citera
2022-03-31, 22:37
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Tack för förtydligande. Men varför i hela friden skulle det vara så? Insulin insöndras till blodet från bukspottkörteln, elvansen tas upp från tarmen. Det finns ingen konkurrens där som skulle göra att det ena prioriteras över det andra. Det har nada med insulin att göra. De flesta läkemedlen tas upp långsammare med en massa mat i magen. Det beror på att passagen i tarmen blir långsammare, att läkemedlet blandar sig med maten, med mera.

OM det råkar vara så att detta inte gäller elvanse så är det nån annan mekanism som fördröjer peaken vid födointag, tex att maten innehåller peptider eller nåt som konkurrerar med det okända enzym främst i röda blodkroppar som omvandlar elvanse till aktivt tjack. Men det känns långsökt.
Märkligt att studier visar på en fördröjning av Tmax vid samtidigt matintag dårå
Citera
2022-03-31, 22:41
Medlem
f0cuss avatar
Citat:

Jävla orimlig skit.
Det är precis som du själv skriver; en relativt "vanlig" biverkning, trots att den ej är dokumenterad på FASS.
Citera
2022-03-31, 22:51
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Du borde kolla dina testovärden.

Det har jag gjort. När jag avslutade medicineringen kom håret tillbaka, men inte allt dock.
Citera
2022-03-31, 22:53
Medlem
Citat:
Det har jag gjort. När jag avslutade medicineringen kom håret tillbaka, men inte allt dock.

-Ålder...........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in