Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nej de flesta skaffade INTE bergvärme. Det är INTE normem. Hjälper närstående att titta på hus i Stockholm och skulle säga att drygt 1 av 10 har bergvärme och då har jag kollat på 100-tals hus. Husbuppemot 200kvm har väldigt ofta driftskostnader upp emot 70-100k och det är delvis mätt INNAN de ökade energikostnaderna. Skulle säga att fler än 1/3 av alla hus fortfarande har direktverkande el.
7% har direktverkande el.
Då det är ekonomiskt vansinne lär det handla om gamlingar som inte orkat ta ta i situationen under 20 år. Eller sådana för vilka uppvärmningskostnad är ovidkommande och det är annat i livet som är viktigt.
Bara att skaffa LVP halverar uppvärmningskostnaden och har en payoff tid på under 2 år. Och de kostar inte mycket.
I Stockholm är läget utmärkt för BVP. I stort sett berg i dagen. För 15-30 år sedan skaffade nästan alla BVP. Det borrades as if there were no tomorrow, alla grannar som inte hade det borrade.
I Skåne där man kanske har 70 meter till berg är det begripligt att man inte har BVP däremot.
Men som jag sagt tidigare du har väldigt konstiga/extrema bekanta. De köper alltid det dyraste och lånar alltid max av max. Och nu har dom maximerat elräkningen också.
Mitt hus är runt 200 kvm och det drar 17 MWh/år. Att det blir så mycket beror på hög hushållsel och gammal BVP med lägre COP. Ska köpa en ny i sommar och som fixar aktiv kyla tänkte jag.
Men vi talar då om 17 kSEK/år vid 1 kr/kWh som det varit tidigare. Dvs 1400/mån i snitt. Dina bekanta lyckas ligga inte 10% högre utan 10 ggr högre. Borde inte vara möjligt. Har dom helt öppna fönstergluggar? Inga rutor?
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
AC behöver inte gå speciellt ofta alls i Sverige om man har balkong och vädrar. Kör min AC kanske någon vecka per år när det blir över 25 grader i Sverige. Dessutom är man ofta bortrest till sommarhus etc på sommaren. Jag har förvisso ett bra elavtal men lade runt 1500 för elen i December för min stora våning medan mina bekanta i större hus lade 10-20k och det inkluderar boende i hus byggda efter 2010.
Jag får köra som 17. Men du kanske har din stenskrubb åt norr. Värmeinstrålningen från solen är ju inte lite. Och med flera AC är det ändå stekhett.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Uppemot 40% av Sveriges bilpark är dieslar. För ett par år sen kostade dieseln 15-16 kr. Numera +25 kr. Bor du i Typ Tyresö och kör 3 mil till jobbet (samt står stilla i bilköer i 30-40 min respektive riktning) drar du utan problem 10 liter per dag till jobbet. Det är 100 kr extra per dag eller 2000 i månaden och då räknar jag inte helgkörning, barnens aktiviteter etc.
Mja, man behöver ju inte ligga på max varvtal. Och så kan man försöka undvika det mesta i köväg.
(När det gäller köer borde nog en elbil vara bra. Går ju inte i onödan).