2022-03-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
https://omni.se/a/g6ePO9
"trots skakig börs, stigande reallöner och ökande inflation"

Vad är det för jävla larv. Börsen går i princip sidledes, men framförallt är de andra två sakerna prisdrivande. Vi mäter både priser och inflation i SEK.
2022-03-31, 15:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
"trots skakig börs, stigande reallöner och ökande inflation"

Vad är det för jävla larv. Börsen går i princip sidledes, men framförallt är de andra två sakerna prisdrivande. Vi mäter både priser och inflation i SEK.

De skrev antagligen fel om reallönerna
2022-03-31, 17:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vid vilken räntenivå bedömer ni nationalekonomer att prisuppgången på bostäder skulle stanna av?
Den kommer inte stanna av. Inte realt iaf.
Eller ja, om BNP/capita fastnar i stagnation som i Nordkorea och Venezuela då kommer även de reala bostadspriserna stagnera.
De kommer minst stiga med lönekostnader, då det är mycket lönekostnad involverat i produktionen och i renovering, underhåll, modernisering.
2022-03-31, 17:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Om man är obelånad och bor i hus, har en bra slant kontater på banken stt investera och ett arbete som är rätt okänsligt för konjunktur så sitter man rätt bra till om/när det kraschar.
Då får du ta av dina besparingar för att överleva. För arbetslös blev du.
Vad skall du investera i? Om allt kraschar?

Den som gillar tankan kan ju köpa en billig bostad i någon av utflyttningskommunerna och leva där på besparingar. Men jag ser ju inte det hända. Givet priserna där så verkar folk inte alls gilla tanken.
Jag har tipsat folk i forumet om att göra detta. Dvs de som jämrar sig över höga bostadspriser. Där är bostadspriserna inte alls höga.
Och det är ju lite konstigt att folk inte flyttar dit, där bostäderna är snorbilliga. Har du något förklaring?
2022-03-31, 17:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är kanske din personliga definition, men inget som är allmänt vedertaget eller enligt någon ordbok tyvärr.
Vilka fungerande definitioner finns det då? Dvs som ställer upp kvantifierbara kriterier.

Det enda du har är väl känsloflum.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Egentligen går det inte att strikt bestämma om någon transaktion är spekulativ eller inte
Jo, använder man definitionen ovan så är det strikt bestämt.
2022-03-31, 17:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vad menar du med att räntan blir en kostnad vid 2%? Är den inte en kostnad idag?
Det är bara realränta som är en kostnad.
2022-03-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då får du ta av dina besparingar för att överleva. För arbetslös blev du.
Vad skall du investera i? Om allt kraschar?

Den som gillar tankan kan ju köpa en billig bostad i någon av utflyttningskommunerna och leva där på besparingar. Men jag ser ju inte det hända. Givet priserna där så verkar folk inte alls gilla tanken.
Jag har tipsat folk i forumet om att göra detta. Dvs de som jämrar sig över höga bostadspriser. Där är bostadspriserna inte alls höga.
Och det är ju lite konstigt att folk inte flyttar dit, där bostäderna är snorbilliga. Har du något förklaring?
Alla blir inte arbetslösa vid en krasch om du inte visste det.
2022-03-31, 17:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej de flesta skaffade INTE bergvärme. Det är INTE normem. Hjälper närstående att titta på hus i Stockholm och skulle säga att drygt 1 av 10 har bergvärme och då har jag kollat på 100-tals hus. Husbuppemot 200kvm har väldigt ofta driftskostnader upp emot 70-100k och det är delvis mätt INNAN de ökade energikostnaderna. Skulle säga att fler än 1/3 av alla hus fortfarande har direktverkande el.
7% har direktverkande el.
Då det är ekonomiskt vansinne lär det handla om gamlingar som inte orkat ta ta i situationen under 20 år. Eller sådana för vilka uppvärmningskostnad är ovidkommande och det är annat i livet som är viktigt.
Bara att skaffa LVP halverar uppvärmningskostnaden och har en payoff tid på under 2 år. Och de kostar inte mycket.

I Stockholm är läget utmärkt för BVP. I stort sett berg i dagen. För 15-30 år sedan skaffade nästan alla BVP. Det borrades as if there were no tomorrow, alla grannar som inte hade det borrade.
I Skåne där man kanske har 70 meter till berg är det begripligt att man inte har BVP däremot.

Men som jag sagt tidigare du har väldigt konstiga/extrema bekanta. De köper alltid det dyraste och lånar alltid max av max. Och nu har dom maximerat elräkningen också.

Mitt hus är runt 200 kvm och det drar 17 MWh/år. Att det blir så mycket beror på hög hushållsel och gammal BVP med lägre COP. Ska köpa en ny i sommar och som fixar aktiv kyla tänkte jag.
Men vi talar då om 17 kSEK/år vid 1 kr/kWh som det varit tidigare. Dvs 1400/mån i snitt. Dina bekanta lyckas ligga inte 10% högre utan 10 ggr högre. Borde inte vara möjligt. Har dom helt öppna fönstergluggar? Inga rutor?

Citat:
AC behöver inte gå speciellt ofta alls i Sverige om man har balkong och vädrar. Kör min AC kanske någon vecka per år när det blir över 25 grader i Sverige. Dessutom är man ofta bortrest till sommarhus etc på sommaren. Jag har förvisso ett bra elavtal men lade runt 1500 för elen i December för min stora våning medan mina bekanta i större hus lade 10-20k och det inkluderar boende i hus byggda efter 2010.
Jag får köra som 17. Men du kanske har din stenskrubb åt norr. Värmeinstrålningen från solen är ju inte lite. Och med flera AC är det ändå stekhett.

Citat:
Uppemot 40% av Sveriges bilpark är dieslar. För ett par år sen kostade dieseln 15-16 kr. Numera +25 kr. Bor du i Typ Tyresö och kör 3 mil till jobbet (samt står stilla i bilköer i 30-40 min respektive riktning) drar du utan problem 10 liter per dag till jobbet. Det är 100 kr extra per dag eller 2000 i månaden och då räknar jag inte helgkörning, barnens aktiviteter etc.
Mja, man behöver ju inte ligga på max varvtal. Och så kan man försöka undvika det mesta i köväg.
(När det gäller köer borde nog en elbil vara bra. Går ju inte i onödan).
2022-03-31, 17:56
Medlem
Citat:
Då det är ekonomiskt vansinne lär det handla om gamlingar som inte orkat ta ta i situationen under 20 år. Eller sådana för vilka uppvärmningskostnad är ovidkommande och det är annat i livet som är viktigt.
Bara att skaffa LVP halverar uppvärmningskostnaden och har en payoff tid på under 2 år. Och de kostar inte mycket.

I Stockholm är läget utmärkt för BVP. I stort sett berg i dagen. För 15-30 år sedan skaffade nästan alla BVP. Det borrades as if there were no tomorrow, alla grannar som inte hade det borrade.
I Skåne där man kanske har 70 meter till berg är det begripligt att man inte har BVP däremot.

Men som jag sagt tidigare du har väldigt konstiga/extrema bekanta. De köper alltid det dyraste och lånar alltid max av max. Och nu har dom maximerat elräkningen också.

Mitt hus är runt 200 kvm och det drar 17 MWh/år. Att det blir så mycket beror på hög hushållsel och gammal BVP med lägre COP. Ska köpa en ny i sommar och som fixar aktiv kyla tänkte jag.
Men vi talar då om 17 kSEK/år vid 1 kr/kWh som det varit tidigare. Dvs 1400/mån i snitt. Dina bekanta lyckas ligga inte 10% högre utan 10 ggr högre. Borde inte vara möjligt. Har dom helt öppna fönstergluggar? Inga rutor?

Jag får köra som 17. Men du kanske har din stenskrubb åt norr. Värmeinstrålningen från solen är ju inte lite. Och med flera AC är det ändå stekhett.

Mja, man behöver ju inte ligga på max varvtal. Och så kan man försöka undvika det mesta i köväg.
Bergvärme är onödigt i dagens hus. Bara på 10-15 år har kraven på klimatskalet i kombination med mycket bättre frånluftsvärmepumpar gjort att det inte lönar sig.
2022-03-31, 18:33
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Den kommer inte stanna av. Inte realt iaf.
Eller ja, om BNP/capita fastnar i stagnation som i Nordkorea och Venezuela då kommer även de reala bostadspriserna stagnera.
De kommer minst stiga med lönekostnader, då det är mycket lönekostnad involverat i produktionen och i renovering, underhåll, modernisering.

Varför inte? Du är ju uppenbarligen gud av detta ämne, kan du förklara för mig hur priserna skulle kunna fortsätta stiga om räntan gick upp med till exempel 3 procentenheter? Var ska alla pengar komma ifrån som folk ska betala sina ränteutgifter med? Du verkar ju lägga timmar varje dag i detta forum, kan du inte försöka förklara istället för att dra massa tvärsäkra påståenden?

Om räntan gick upp med 10 procentenheter så att en familj med 5 mille i lån fick 350k mer i ränteutgift/år, ser du fortfarande att priserna skulle kunna stiga?
Senast redigerad av tripprapporter 2022-03-31 kl. 18:56.
2022-03-31, 19:05
Medlem
Citat:

Det finns 2 miljoner småhus och drygt 300k bvp (inkluderat kommersiella hus och flerfamilj) mao rätt få villaägare som har det.

Med dve menar jag de som i någon mån är beroende av det dvs även om de har en värmepump.

Att dra in bergvärme i en kåk som saknar vattenburen uppvärming blir en enorm renovering tidsmässigt och en dyr kostnad.

Att byta ut v90 dieseln mot en motsvarande elbil kostar också enormt. Finns ens rena elbilar motsvarande dessa?
Senast redigerad av flanders 2022-03-31 kl. 19:18.
2022-03-31, 22:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vilka fungerande definitioner finns det då? Dvs som ställer upp kvantifierbara kriterier.

Det enda du har är väl känsloflum.

Jo, använder man definitionen ovan så är det strikt bestämt.

Bara för att du har skrivit en strikt definition så behöver den inte vara korrekt.

Här har vi en definition från ett lexikon istället för din påhittade definition:

Citat:
engagement in business transactions involving considerable risk but offering the chance of large gains, especially trading in commodities, stocks, etc., in the hope of profit from changes in the market price.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in