2022-03-31, 17:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Även i Ukraina kommer det att rulla rullstolar.

En skillnad från i Ryssland är även att i Ukraina kommer det sitta stympade barn i en del av rullstolarna.
Citera
2022-03-31, 17:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, man skull nästan kunna tro det!

By the way: Enligt officiella ryska siffror, så man får ta det med en nypa salt så ökar det ryska folket stöd för Putlers storinvasion av Ukraina, (83%). Nu är jag, iof, inte helt förbluffad över det. För att en cancersvultst skall kunna överleva och försöka expandera, så kan inte mer än 10 procent i den utgöras av friska celler.

Man måste komma ihåg att den ryska, kulturella hjärntvätten har hållit på sedan, åtminstone, Ivan den förskräckliges dagar, ksnske ända sedan byhålan Moskva började samarbeta med mongolhorden och lärde sig att strida och tänka som de, tills det gått så långt att Moskvastaten kunde besegra mongolerna med deras egen strategi och tankesätt.

Det rör sig alltså inte, i det stora, om gener utan memer, ett kulturellt arv som förs vidare mellan generationerna och som kan förstärkas av historiska händelser. Ett exempel på detta är operation Barbarossa, som dock, ytterst, möjliggjordes av pakten mellan Hitler och Stalin. Annars så hade Hitler inte vågat angripa Polen, för då hade han riskerat ett tvåfrontskrig.

Näha?!? Ökar stödet för attacken enligt ryssarna själva??? Vem hade anat?
Citera
2022-03-31, 17:50
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Faktisk inte alls nej.När det kommer till kritan så handlar det endast om hur vagnen framförs och hur beskyddad den är med hjälp av grabbar/töser från utsidan.Det handlar inte längre om hur snabbt man kan finna nästa mål(eller ladda,eftersom att du såg autoloader som en nackdel),utan om hur snabbt man kan hitta en placering där man inte är sedd.Detta är en sak som har gjort sökandet efter bättre pansar att stagnera och också en av anledningarna till att vi i "väst" valt att lägga mindre budget på tanks.Ha en fin fin dag nu Slackoff,och sorry om jag tog det OT,men jag ville bara försvara faktumet att T90/72 faktisk inte alls är en dålig stridsvagn även om de ter sig som så i denna konflikten.En stridsvagn är aldrig mer en en försvarslös klump utan hjälpande styrkor runt omkring
Då har ju ryska stridsvagnar ett handikapp när de gäller maximal och minimal elevation vilket gör att det är svårare att inta en position där de inte blir sedda vilket de israelisk-arabiska krigen visade tydligt.
Det är också samma anledning som gjorde att ryssarna körde runt med mad max ZPU fordon i Afghanistan för att kunna beskjuta infanteri på berg och i dalar.
Citera
2022-03-31, 17:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Lite ryska elitsoldater som gick på pumpen i Kharkiv.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1509508508911386636
Citera
2022-03-31, 17:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den här är väl inte hundra procent sanningsenlig men den visar bra hur man avancerat bara det senaste dygnet. Nu verkar ryssarna retirera från Hostomel flygfältet också.

https://liveuamap.com/

Den sidan har jag som bokmärke redan men jag har sett andra kartor i tråden som verkade mer detaljerade.

Skit samma egentligen huvudsaken är att Ryssland retirerar eller för att tala deras nyspråk omgrupperar
Citera
2022-03-31, 17:51
Medlem
Ja, ser jävligt illa ut för ryssen på kartan. Vi får se hur omgrupperingen går. Ska de omgruppera via Moskva eller vad pratar vi om?

Det var tal om att omringa upp ukrainska försvaret i öst med förstärka inneifrån Donbass känns mer realistiskt?
Citera
2022-03-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Näha?!? Ökar stödet för attacken enligt ryssarna själva??? Vem hade anat?

Ja Putler kan ju vara ganska nöjd med resultatet av kriget. Hans popularitet i Ryssland skjuter i höjden i takt med förlusterna i kriget. Eller är siffrorna inte helt korrekta kanske?
Citera
2022-03-31, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Till att börja med ok,så nämner du leoparden som mkII som om den vore annorlunda att köra än mkI...vilket den inte är.(Källa - mig själv).Sedan vad det gäller den riktiga skillnaden mellan en t90 och som du valde,leo mkII så skulle jag säga att det är vansinnigt att jämföra ett pappersark med ett annat ,och till och med dummare att på något sätt dra slutsatser utifrån hur vederbörande tank framförs.jag kan bara svara utav min egna erfarenhet,och isåfall så skulle jag utan tvekan hålla T-90'n som en förbaskat bra tank oavsett om jag jämför den med a eller b.Förövrigt har jag mestadels spenderat tid i Abrams och CH2 or,så det är därifrån jag gjorde mitt uttalande vad det gäller din direkta sågning av t-72/90
T-90 är vacker och bra, inte så klumpig som västerlandets vagnar.

Kunde man bara få bort det här med att amunitionen exploderar inne i vagnen vid träff vore den ännu bättre. Men kanske måste lagras så pga automatladdningen.

Samt mer skydd uppifrån förstås aktivt skydd behövs verkligen
Citera
2022-03-31, 17:55
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Då har ju ryska stridsvagnar ett handikapp när de gäller maximal och minimal elevation vilket gör att det är svårare att inta en position där de inte blir sedda vilket de israelisk-arabiska krigen visade tydligt.
Det är också samma anledning som gjorde att ryssarna körde runt med mad max ZPU fordon i Afghanistan för att kunna beskjuta infanteri på berg och i dalar.
Den minimala elevationen löstes genom "t72mki".så,nej.Men nu börjar det likna som om att jag försvarar ryssland genom att inte hålla med dig om dina uppfattningar du har fått genom WOT eller liknande.Så låt oss döda vår interna diskussion med en handskakning om stridsvagnar är fatala hästar i en fungerande hage.Tummen upp Slacky
Citera
2022-03-31, 17:55
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, ser jävligt illa ut för ryssen på kartan. Vi får se hur omgrupperingen går. Ska de omgruppera via Moskva eller vad pratar vi om?

Det var tal om att omringa upp ukrainska försvaret i öst med förstärka inneifrån Donbass känns mer realistiskt?
En sak är säker. Den nya vapenleveransen från Tyskland för 300 miljoner euro kommer nog hinna fram och packas upp innan ryssarna omgrupperat sig.
Citera
2022-03-31, 17:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den sidan har jag som bokmärke redan men jag har sett andra kartor i tråden som verkade mer detaljerade.

Skit samma egentligen huvudsaken är att Ryssland retirerar eller för att tala deras nyspråk omgrupperar
Den här är kanske bättre. Uppdatererar inte riktigt lika ofta men stämmer troligtvis bättre.

https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
2022-03-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
T-90 är vacker och bra, inte så klumpig som västerlandets vagnar.

Kunde man bara få bort det här med att amunitionen exploderar inne i vagnen vid träff vore den ännu bättre. Men kanske måste lagras så pga automatladdningen.

Samt mer skydd uppifrån förstås aktivt skydd behövs verkligen

Ja, slutar ryssens tanks explodera så är det på god väg. Kan de även lösa så de kan köra på oasfalterad väg så är vi illa ute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in