2022-03-31, 17:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Man ska inte döma folk efter utseende men WTF! Det här gänget från Röda Armén ser ju ut att komma direkt från arbetsförmedlingen. Slängs de bara rakt ut till fronten för att slaktas?

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1509442025594175489
Citera
2022-03-31, 17:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
[i]Hahaha, yes plix, kan vi få ett taktisk kärnvapen rakt in i Zelensky bunker i Polen, den med green screen och allt
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är Zelensky i Polen? Källa?

Nej. Zelenskyj är i Kiev.

Viftter kör med rysk desinformation.
Citera
2022-03-31, 17:29
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej berätta gärna varför du tror att det sovjetiska skräpet har en chans.
Till att börja med ok,så nämner du leoparden som mkII som om den vore annorlunda att köra än mkI...vilket den inte är.(Källa - mig själv).Sedan vad det gäller den riktiga skillnaden mellan en t90 och som du valde,leo mkII så skulle jag säga att det är vansinnigt att jämföra ett pappersark med ett annat ,och till och med dummare att på något sätt dra slutsatser utifrån hur vederbörande tank framförs.jag kan bara svara utav min egna erfarenhet,och isåfall så skulle jag utan tvekan hålla T-90'n som en förbaskat bra tank oavsett om jag jämför den med a eller b.Förövrigt har jag mestadels spenderat tid i Abrams och CH2 or,så det är därifrån jag gjorde mitt uttalande vad det gäller din direkta sågning av t-72/90
Citera
2022-03-31, 17:29
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
Ojsan hoppsan, PK-diktaturerna trodde deras budskap om att småbarn ska lära sig om rumpsex, och alla vita, kristina, konservativa människor är onda skulle saknas, men det verkar som Ryssarna är gladare än någonsin att slippa PK-diktaturens svammel.

Samtidigt ökar andelen som anser att Ryssland går åt rätt håll markant. I mars uppgav 69 procent av ryssarna att deras land var på väg i rätt riktning, jämfört med 52 procent i februari. I mars sade 22 procent att de tycker att landet rör sig i fel riktning, medan ytterligare 9 procent var osäkra.
https://www.friatider.se/83-procent-av-ryssarna-stoder-putin
Ryssland! Steg för steg - mot Nordkorea

Ska du sprida uppenbar propaganda som även en Idiot som du vet inte stämmer så försök i alla fall att ljuga lite bättre så att du i alla fall tror dig själv.
Citera
2022-03-31, 17:32
Medlem
Termos99s avatar
Goda nyheter.

Most Russian forces have left Chernobyl - Ukraine's state nuclear company

Ukraine's state nuclear company Energoatom said on Thursday that most of the Russian forces that occupied the Chernobyl nuclear power station after invading Ukraine had left the defunct plant, and only a "small number" remained.

https://www.jpost.com/international/article-702837
Citera
2022-03-31, 17:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det ser ut som att Ryssland retirerar på nästan alla fronter nu. Ukraina kan koncentrera mera trupper till öst och återta donbassområdet.

Omgrupperar som ryssen säger. Ja Ukraina har ju faktiskt reserver att ta till där så de kan nog faktiskt ha chans att ta tillbaka land.

Krim blir väl svårare eftersom ryssen har haft år på sig att befästa det till närmast Kalinigrad nivå.
Citera
2022-03-31, 17:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Till att börja med ok,så nämner du leoparden som mkII som om den vore annorlunda att köra än mkI...vilket den inte är.(Källa - mig själv).Sedan vad det gäller den riktiga skillnaden mellan en t90 och som du valde,leo mkII så skulle jag säga att det är vansinnigt att jämföra ett pappersark med ett annat ,och till och med dummare att på något sätt dra slutsatser utifrån hur vederbörande tank framförs.jag kan bara svara utav min egna erfarenhet,och isåfall så skulle jag utan tvekan hålla T-90'n som en förbaskat bra tank oavsett om jag jämför den med a eller b.Förövrigt har jag mestadels spenderat tid i Abrams och CH2 or,så det är därifrån jag gjorde mitt uttalande vad det gäller din direkta sågning av t-72/90

När allt kommer till kritan så kommer det handla om vilken stridsvagn som hittar målet först och träffar det med tillräcklig verkan.
Citera
2022-03-31, 17:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det ser ut som att Ryssland retirerar på nästan alla fronter nu. Ukraina kan koncentrera mera trupper till öst och återta donbassområdet.

Har du någon bra karta?

Att Ryssland förlorar terräng är ju helt klart men skulle vara intressant att se hur mycket.
Citera
2022-03-31, 17:39
Medlem
leachs avatar
Boeing B-52H Stratofortress på väg hem efter att ha pinkat in revir några timmar.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae5889
Citera
2022-03-31, 17:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Har du någon bra karta?

Att Ryssland förlorar terräng är ju helt klart men skulle vara intressant att se hur mycket.
Den här är väl inte hundra procent sanningsenlig men den visar bra hur man avancerat bara det senaste dygnet. Nu verkar ryssarna retirera från Hostomel flygfältet också.

https://liveuamap.com/
Citera
2022-03-31, 17:44
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
När allt kommer till kritan så kommer det handla om vilken stridsvagn som hittar målet först och träffar det med tillräcklig verkan.
Faktisk inte alls nej.När det kommer till kritan så handlar det endast om hur vagnen framförs och hur beskyddad den är med hjälp av grabbar/töser från utsidan.Det handlar inte längre om hur snabbt man kan finna nästa mål(eller ladda,eftersom att du såg autoloader som en nackdel),utan om hur snabbt man kan hitta en placering där man inte är sedd.Detta är en sak som har gjort sökandet efter bättre pansar att stagnera och också en av anledningarna till att vi i "väst" valt att lägga mindre budget på tanks.Ha en fin fin dag nu Slackoff,och sorry om jag tog det OT,men jag ville bara försvara faktumet att T90/72 faktisk inte alls är en dålig stridsvagn även om de ter sig som så i denna konflikten.En stridsvagn är aldrig mer en en försvarslös klump utan hjälpande styrkor runt omkring
Citera
2022-03-31, 17:45
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är en bisarr historia.

Vad i helvete gör kretinerna där?

Om de ska vara där, kan de åtminstone tänka

36 år efter Europas största kärnkraftsolycka, tycker man att soldater i ett I-land ska ha rudimentära kunskaper om strålning, damm, riskbeteende osv.
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Var det nån sanning i att massa ryska soldater fått allvarlig strålsjuka efter att ha grävt i marken vid Tjernobyl? Låter ju som en instruktionsbok för dummies som vill begå självmord!
Tjernobyl-katastrofen har alltid försökt sopats under mattan i Ryssland.
Den var en global pinsamhet i ett land besatt av stormakt och nationell prestige: Unga outbildade soldater som kommer från U-landshålor ute på den ryska landsbygden har aldrig ens hört talas om Tjernobyl, eller radioaktivitet för den delen. Den "röda skogen" var så radioaktiv att man sågade ner alltihop och begravde den, där den legat och förmultnat fram tills att några idioter nu fick order om att börja gräva i skiten.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10671373/Chernobyl-disaster-fears-Norway-tells-citizens-dust-Cold-War-bunkers.html
Citat:
Russian soldiers at Chernobyl are being treated for radiation poisoning in Belarus

Men frågan är inte om det här var mer eller mindre är planerat från ryskt håll? Ljuga för meniga soldater, säga att varningsskyltarna om radioaktivitet är "ukrainsk propaganda" och när 200-300+ av dem nu börjat dö av akuta strålskador och radioaktivt damm i lungorna så kan Putins statsmedia börja tjuta som hysteriska mistlurar om "Ukrainska massförstörelsevapen!" eller "omänskliga biologiska stridsmedel!! "

Det är så det funkar i bananrepubliker: Ingen lögn är för grov eller genomskinlig för att dras till med, inga människoliv är oumbärliga.
https://asiatimes.com/2022/03/the-war-lies-putin-tells-russias-mothers/
Citat:
The war lies Putin tells Russia’s mothers
Putin has shut down almost all avenues for opposition; only the sight of young soldier body bags might wake up Russia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in