Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Ukraina har nu visat att de inte är beredda till eftergifter i förhandlingarna. Rysslands svar kommer men vilket det blir kan man bara spekulera om.
Jag gissar att de nu kommer förklara krig mot Ukraina och driva bort deras trupper från östra delen av landet fullständigt med hårda medel för att upprätta en skyddszon utmed Dnepr i söder och sedan mot Charkov efter kröken. Sedan vapenstillestånd som väl varar 8 år till och stora ekonomiska problem både i Ryssland och EU. Möjligt att inte ens USA kommer vinna på denna idioti trots att detta skulle innebära stora kortsiktiga handelsvinster.
Vi får väl se om Ryssland har den kraften och det lär väl visa sig den närmaste tiden om de omgrupperat sig och går till stort anfall. Ukraina har en stor och miltärt betydande del av sin arme österut i landet och jag tror Ryssland har militär styrka att förinta den med konventionella vapen.
Krig är fruktansvärt men handelsproblem ingår alltid i krig. Handel mellan krigsförande länder har i alla fall aldrig fungerat i tidigare krig. Man får räkna EU som tillhörigt den Ukrainska sidan och då ska det stoppas för det är inte ett litet Ryskt inbördeskrig upp till Putin att bestämma gränserna för.
Om du inte får din kaviar så kan du köpa Iransk i stället den är lika fin. Jag tankade i dag och betalar med glädje för den soppa jag behöver, även om jag tror att grosisterna och oljebolagen inte gör nåra förluster, snarare tvärt om.