Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja de anti-ryska tjetjenerna har tydligen krigat där sedan 2014.
Citat:
Ursprungligen postat av
LucNN
Om svensk efterrätning har gett den informationen, kanske det har intresse att folk vet om det, eftersom vi står mitt i en situation som kräver att vi går igenom vår säkerhetspolitik. Svårt med en demokratisk och informeret proces som inte vi får veta hur motparten agerar, oavsett hur det ska tolkas. Du kallar det hysteri, men det handlar om ren rapportering. Visst, det är hotfullt beteende, och visst, det skapar så klart otrygghet. Precis som ryssen vill. Men det betyder inte att det är hysteri att rapportera det, eller att ta med det som information av relevans. Tvärtemot. Och min poäng står kvar, du har ett problem endast eftersom du inte gillar att nyheten inte fallar i god jord hos gemene svensk. Man kanske kan känna en viss illoyalitet hos dig (om du är svensk forstås)?
Sorry. Jag hann inte svara i går kväll. Sedan var alla mina inlägg om detta raderade.
Men OK. GIVETVIS ska svenska media rapportera om att ryskt flyg kränkt svenskt luftrum som en styrkedemonstration. Det enda jag vände mig emot var att TV4 kan ha trissat upp hela grejen med uppgifter som ingen ens tycka vilja bekräfta. Det kan ju vara fake news, vad fan.
Nu fick någon sorts militär expert från typ Försvarshögskolan nödtorftigt förklara att det är en eskalering med kärnvapenbestyckning, om uppgifterna är sanna, och att han inte tror att detta hänt i "modern tid" (sic) — alltså efter kalla kriget, och inte "sedan 1700-talet", vilket det låter som. Och nu blir många svenskar rädda och tror att kärnvapenhotet är akut.
Det känns fortfarande mer som en grej som ryssarna själva kunde gjort. "Fanns det kärnvapen ombord, eller inte? Det ni."
Dumt gå ut med uppgifter i stället för att vänta på kommentar från Försvarsmakten.